Usikker på hvor mye mat fiskene og sneglene mine trenger. tips?

Jeg er egentlig usikker på hvor mye mat fiskene våre skal ha
Dem som vi har i det største akvariumet er :
5 Corys
2 Ancistrus oppdrets variant, begge disse er vell ganske store, i alle fall kjønnsmodne

Også har vi vell 5-6 snegler, 4 av dem er vell eple snegler og 3 av dem er rimelig store nå.

Jeg pleier å mate dem hver dag, jeg hvier oppi 3 Sera Viformo tabeletter
LINK: http://www.zooutsalget.no/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=1_11_80_86&products_id=243

Og så legger jeg oppi en frossen spinat klump hver dag, den er formet som en sirkel, sikkert 1 cm i høyden og kanskje 2 cm fra ende til ende.

Er dette for mye eller for lite?

Er det noen måte å regne på ca. mat intakk eller? for det er jo REN gjetting egentlig slik jeg gjør det nå føler jeg.
Plussmedlem
Jeg kjenner ikke størrelsen på Sera-tablettene dine, men hvor lang tid tar det før de blir spist opp?
Enkelte tabletter løser seg jo også ganske fort opp i vannet. Mye vil derfor havne i filteret.
Synes det høres vel mye ut. Men spørs jo også på akvariets størrelse, samt hvor mye planter og filterkapasitet det er. For ikke å snakke om hvor ofte og hvor mye vann du skifter.

Ville ha gitt tabletter en dag og spinat den neste.

De kan godt gå en dag eller tre uten mat innimellom.

Dersom du har vanntester, kan du teste nitrit/nitrat iblandt. Så finner du fort ut om du bør kutte tilbake på foringen.
Det er et 230 liters kar i tja 5 uke, er nok pumper.
Vann bytte skjer skjeldent, hver 2-3 uke kanskje. No2 blir testet nesten hver dag siden det er enda i oppstart, enda ikke hatt noe skadelig utslag. No3 blir testet en gang i blant, denne er på kanskje 20-30mg, ikke skadelig altså, så gjør ikke så mye med det.
Eller er det vell to hurtigvoksende planter oppi karet også, vokser så fy dem.
Spiser fiskene opp alt, blir vi gjerne i tvil om de får nok mat - ligger det fôr igjen vet vi at vi fôrer for mye

Synes du bør variere mer på fôrtyper, både corydoras og ancistrus liker variasjon i kosten. Sjekk sortimentet til Tetra og JBL, de har flere produkt som faller i smak hos nevnte arter.
Litt avhengig av temperatur osv, må du regne med at nitrat kan stige ganske kraftig i disse dager. Du skal ifølge skjema være over ammoniakktoppen og nitrit-toppen, og nitratet skal begynne å bygge seg opp.

Selv synes jeg nitrat på 20-30 er bekymringsverdig om det ikke er forbigående.
Flere hurtigvoksende planter kan være en god ide.

Men som sagt, om du følger litt med på verdiene fremmover, er det en langt bedre pekepinn enn en annen akvarist som ikke har ordentlig kjennskap til ditt akvarie og som putter fingeren i været.
Får å si det sånt så lyser akvariumet vårt som vi har hatt i 6-7 måneder på 70 liter også på 15-30 mg på No3, så vet ikke om trenger å ta på alvor det i det store karet også, men er jo litt rart at vi har så mye no3 i et kar som skal være "stabilt"? kanskje slørhalene også får litt for mye mat.
Som sakt ikke gjort så mye i og med at det ikke skal være skadelig for fiskene på så lite.

Og det store karet har IKKE vært igjenom noe syklus av noe slag, vi har testet med strips tidligere i fasen også (tom for nå) Alt har vært egentlig normalt :S. Nestne prikk fri innkjøring etter 4-5 uker.
Vi fikk riktig nok mini utslag på No2 når vi putta 3 slørhalene våre nedi for et par uker siden, ble vell kanskje for mye for pumpene så tidlig, men slørhalene putta vi trygt oppi det lille igjen, og No2`en sank igjen.

Angående variasjon så skal de snart få litt agruk og sqause igjen, riktig nok så spiser coryene og mallene stort av spinaten dem også hehe, grunn for vi forer spinat er fordi å stryke skallet på sneglene, håper det hjelper litt, ser de har noen små hull i skallet, men det ser jeg dem har på dyrebutikkene også.

EDIT: Temp er vell rundt 26-28 grader, mening at det skal være 26! men sommer varmen får den opp til 28 grader til tider.
Corydoras spiser ikke agurk og squash, de liker proteinrik kost.
Tenkte til suge mallene.
coryene virker til å like veldig godt spinat og tebelettene, men kan prøve noen myglarver til dem? mener å hørt det er snacks for dem
Myggiser er snacks hvettu både svarte og røde :P
De røde blir fortest spist hos meg i hvertfall

De fleste fisk jeg kjenner til spiser myggiser uansett nesten om de ikke er vegiterianere da

Mvh Eldar
Flott .
Men får jeg spørre, Har hørt noe greier at det er fare for noe alergiske ting og tang for veldig mange personer ved disse myglarvene? Skjønner ikke den helt jeg.
Alergisk? Nei, har ikke hørt om det før du sier det nå. Kan hende det, men hvis du er i tvil så bruk èn gangs hansker Gjorde jeg først, men bare tar det med hendene nå og vasker meg godt etterpå selvsagt

Ancistrusen elsker mygglarver og coryene mine spiser alt som detter ned under fòring og ransaker bunnen etter på så vill tro de er veldig glad i det :P


Mvh Eldar
Det synker altså? også er dette ment som mat eller bare snacks?
Takk for svar, kjekt å finne litt ut om disse diskuterte larverne.
alså jeg tiner opp myggisene i vann fra akvariumet først. alså putter jeg det ikke rett oppi, men huggde av toppen på en imsdal flaske og puttet da vann i den gjenværende bunnen på denne også myggisene oppi der. lar det stå noen minutter og løse seg og (tine) og deretter rører jeg litt rundt med fingeren (evt. en skje).

Deretter pleier jeg og skru av pumpen et øyeblikk under fòring (ikke nødvendig hvis ikke pumpen strømmer veldig opp på bunnen så myggisene reiser i pumpa)
Så bare tømmer jeg litt og litt der de da pleier og få mat og som de står. de skjønner ganske for at det er noe godt da Og ja, mine synker fint, det bare tar litte granne tid, men ikke mye.

Jeg pleier og ta et par dager i uka og kjører på meg myggiser som hoved fòr akkuratt den dagen under fòring. da får de bare myggiser, ikke noe annet.
Så ja, vill si at det absolutt kan brukes til fòr, men varier litt med annet fòr også hvis det ikke er en spesiel fisk selvfølgelig. Mange ganger jeg også ikke fòrer èn dag i uka da ihvertfall mine har mye og ''gå på'', men vill samtidig la fiskene ta seg av akvariumet og renske litt oppi det en gang i blandt skikkelig

Håper det var litt til hjelp,

Mvh Eldar
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Jensen
Reklame for plussmedlemskap