Fisker til 55 liter

Hei

Akvariet er snart innkjørt og klart til å ha fisker i, og jeg som nybegynner lurer på hva slags fisker som kan trives sammen og i såpass "liten" plass.

Det eneste jeg vet jeg vil ha, en er form for tetra, men ellers er jeg åpen for alt Jeg har også litt lyst på reker, siden de skal være gode renholdere og artige. Men kan ingen ting om disse, hva de krever osv :-S

Kom gjerne med antall av hver også! Takk
Hvis du skal ha reker i akvariet, må man ta høyde for det, ift hvilke fisker man velger.

Jeg har hatt en 54 liter med falsk neon og amanoreker i tillegg til et ancistrus par og khulii åler

Ellers kan man bare gå for små arter ex boraras slekten ex .
boraras brigittae

Kommer litt ann på hva man ønsker og hva slags fisk som er av int. Pygmegurami er en vakker fisk, enkel å holde, hvis ikke er det jo mulig med killi arter, eller mindre betta arter, men disse vil spise reker.
En av disse to til stimfisk:
15 stk Moskito Rasbora (det står 60 liter på basen, men jeg tror du fint kan ha dem i 50 liter). Disse liker veldig godt flyteplanter, det får dem til å føle seg trygge.
10 stk Microrasbora kubotai


En av disse to reketypene, start med 10 stk:
Kirsebærreke
Gul reke

(Du kan ikke holde disse rekene sammen, fordi det er egentlig samme art, så etterhvert som de formerer seg vil stammen din etterhvert bli kjedelig brunaktig, istedetfor rød eller gul).


Om du har sandbund:
En eller annen type corydoras.


Jeg har både moskito rasbora og microrasbora kubotai sammen med reker, det går bra. Sistnevnte er en mye mer aktiv fisk, så den vil du se mer av i akvariet enn moskito rasbora.
Plussmedlem
Jeg må også si meg enig i at moskito-rasbora er en flott fisk. Jeg har 10 stykker. Veldig nysgjerrige og livlige. Ikke noe problem å ha 15 - 20 stykker av disse i drøye 50 liter.

Jeg vil også nevne stjernedanio. Har en liten stim av denne i et annet kar. Livlig og vakker.
Loomis
Jeg må også si meg enig i at moskito-rasbora er en flott fisk. Jeg har 10 stykker. Veldig nysgjerrige og livlige. Ikke noe problem å ha 15 - 20 stykker av disse i drøye 50 liter. Jeg vil også nevne [URLBLOCK1]. Har en liten stim av denne i et annet kar. Livlig og vakker.


Det høres fint ut med en av disse, men siden man skal begynne med bare et par fisk, er det kanskje dumt å gjøre det med fisker som skal være mange i en stim? Er det eventuelt noen andre fisker som passer med disse, som ikke trenger å være så mange, eller kan jeg bare begynne med en stim på 10 eller noe?

Takk for svar
Plussmedlem
Enten du begynner med rasbora eller danio så trenger du ikke å kjøpe alle med en gang
Begynn med f.eks. ti. De er såpass små når man kjøper dem (som regel) at belastningen på filteret blir ikke stor likevel. Man kan også fôre sparsommelig i begynnelsen.

Hva heter filteret ditt?

Aquamanias har både rasboraen og danioen.
Moskito-raboraen er ikke nevnt på nettsiden, men han har bestandig hatt den der da jeg har vært innom de siste ukene. Tror han skal ha ca. 20 kr/stk.

Dahls Dyrerike i Moss har sikkert også gode priser på disse hvis Thor har de inne.
Ok da satser vi på det. Filteret heter "TURBO N 750", en svær jævel som egentlig er for 80-200 liter står det, mens jeg har det til 55 liter :P jaja, kosta ikke store greiene i polen, der jeg kjøpte med alt akvarieutstyret.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap