Kan jeg bruke disse steina?*bilder*

fant disse steina ute,kan jeg bruke de?eller må jeg ta de oppa igjen?
Skal ha mange flere om jeg kan bruke de om det har noe å si..

[External Image]
Mulig det bare er mine øyne som spiller meg et puss, men flere av de steinene hadde en rust-aktig brunfarge? Kan det være at de inneholder mye metall som ruster?

Jeg hadde en fin, flat og grå stein en gang som jeg la nedi akvariet til noen ciklider av typen som vil ha flate steiner å legge eggene på.
Da jeg noen mnd senere tok den opp igjen, så deler av steinen ut til å rett og slett ha rustet. Jeg antok den inneholdt jern.

Stein er ikke jeg særlig god på, men brunfargen på noen av dine kan kanskje være greit å sjekke ut litt nærmere? Finnes det en enkel test for å finne ut om steiner inneholder mye jern for eksempel?
Ligner en smule på lavastein, disse steinene dine. Hvor har du funnet dem?
Veit at det finns ei øy i oslofjorden et sted, der det er ganske mye lavastein som ligner på de du har.
For å finne ut om de inneholder jern eller andre metaller, med tanke på den kraftige brunfargen, kan det være lurt å ta kontakt med en geolog, enten ved å sende bilder, eller en prøve av steinene.
hmm pussig jeg skuløle akkurat til og lage en tråd om det samme
nei, fant ut at de svarte prikkene var beis! må ha dryppet litt da vi malte huset
jeg hadde de i hagen min,holmestrand.Har ikke hatt noe lavautbrudd her så vidt jeg vet *tihi*

Vil fiskene mine dø om det er jern?Er det noen tester av vannet jeg kan gjøre om jeg ikke umiddelbart finner en geolog?
Steinen ser ut som basalt. Ser du er fra holmestrand, det er et av de relativt få stedene den finnes i Norge. Basalt er i utgangspunktet en grei akvariestein. Basalt inneholder varierende mengder jernmineraler. Jern er ikke ikke spesielt giftig, men du bør kanskje ungå de steinene som har rustpreg.

Ja, basalt er en eruptiv dagbergart, altså en lavastein.

Edit: Jeg ville valgt bort de med "rust" på og brukt de andre. Det som er fint med basalt er porøsiteten. Under rette forhold vil den sannsynligvis bidra til å senke nitrat nivået i vannet, men har desverre ikke tall på hvor stort bidraget kan være.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap