Div spørsmål ang oscar og to arter til.

Da har jeg mestsannsynelig skaffet meg et 500liter akvarie med to Oscar, en Sjokolade malle og en stor Ancistrus.

Jeg har lest en del om Oscar, det er nemlig en av mine favoritter blandt fisk.
Men jeg lurer på om folk kan fortelle litt til. Måten man mater på? Hva annbefales å mate dem med? Osv. Noe spesielt jeg brude tenke på? Hvor ofte og hvor mye burde jeg skifte av vannet? Jeg Får med en ny pumpe, men som ikke funker helt til det optimale. Jeg har ingen mulighet til å kjøpe ny på en god stund. Men den skal funke fint altså den er ikke direkte ødelagt.

Skal lese litt mer om de to andre fiskene, men om det er noe spesielt jeg burde tenke på eller tips om noen vil komme med det så sleng på en kommentar!

Jeg blir utrolig takknemlig for svar.


les litt om dem du, så finner du nok svar.
Som en kuriositet, så husker jeg at jeg matet mine med mark og edderkopper og denslags som snacks fra fingrene. De er ganske grådige og kan bite ganske hardt ...
Haha utrolig gøy å mate dem med sånt snacks! Pleier å få typen til å hive oppi sånne dyr i det akvariet jeg har nå. Er så fascinerende å se på dem spise de ekkle innsektene.
Oscar griser mye og trenger rent vann for å trives, vil anbefale deg å bytte 20-30% vann hver uke.
Hva slags filter har du nå?
Ulvster
Oscar griser mye og trenger rent vann for å trives, vil anbefale deg å bytte 20-30% vann hver uke. Hva slags filter har du nå?


Aner ikke, har ikke fått akvariet enda. skal hente det når vi får tak i noen som kan frakte det for oss.
Oscarene er noen griser når de spiser!
Sjarmerende til tusen, og kan lett bli så tamme at de spiser fra hånden din
men griser er de uansett.
Så med slike ciklider trenger du et overdimensjonert firma som fungerer 100%!
Og jeg vil også påstå at du trenger et utvendig filter med stor kapasitet.
Mine elsket ciklidesticks fra Tetra, men du skulle sett "støvskyen"
av kjeften deres når de glefset i seg ei og to sånne i slengen.
Til forskjell fra mange andre fisker bryr de seg ikke om restene som svever rundt i karet etter endt måltid, ihvertfall gjorde ikke mine det.
De gikk kun for hele sticks som fløyt i overflaten.

Ønsker deg lykke til med Oscarene, de er som sagt skikkelig sjarmerende.
Men de krever skikkelig utstyr, og som nevnt ovenfor, hyppige delvannsbytter for å trives.
En neve jegersnegler oppi som spiser litt av restene eg også en god ide
Tunderbrd
Oscarene er noen griser når de spiser! Sjarmerende til tusen, og kan lett bli så tamme at de spiser fra hånden din men griser er de uansett. Så med slike ciklider trenger du et overdimensjonert firma som fungerer 100%! Og jeg vil også påstå at du trenger et utvendig filter med stor kapasitet. Mine elsket ciklidesticks fra Tetra, men du skulle sett "støvskyen" av kjeften deres når de glefset i seg ei og to sånne i slengen. Til forskjell fra mange andre fisker bryr de seg ikke om restene som svever rundt i karet etter endt måltid, ihvertfall gjorde ikke mine det. De gikk kun for hele sticks som fløyt i overflaten. Ønsker deg lykke til med Oscarene, de er som sagt skikkelig sjarmerende. Men de krever skikkelig utstyr, og som nevnt ovenfor, hyppige delvannsbytter for å trives. En neve jegersnegler oppi som spiser litt av restene eg også en god ide ;-)


Tusen takk Jeg syns disse vakkre skapningene er så fascinerende. hehe. Skal skifte vann 1-2 ganger i uken ettersom pumpen ikke virker til det optimale. Men den skal funke.
Selvfølgelig er bilder et must, så vi venter i spenning (:
Jeg hadde mye Oscar for en del år siden, huska jeg foret dem med røde mygglarver i starten, det ble fort dyrt etterhvert som de ble store, så jeg dro ned til slakteriet og kjøpte noen oksehjerter som jeg moste til en fin grøt.

Kjevla grøten utover, ruta den opp i passe biter og fryse den ned.
Du kan godt blande med litt erter og vitaminer når du moser alt i mixern.

Dette er fin kraftkost som virkelig settes pris på av fisken, også er det billig å lage

Lykke til!
Thnx for tips stianuno

Bilder kommer selvfølgelig må bare få akvariet i hus. Det er på vei nå såvidt jeg vet !
Bilder er på vei om ikke så altfor lenge skal bare lade kameraet først
Men jeg lurer på om noen har noe tips til hvordan jeg kan få vannet hos Oscarene litt klarere? Det er forløbig bare sand i akvariet men skal skaffe en fin rot og et par stener raskest mulig.


Hyppige vannskifter og KRAFTIG filtrering er nøkkelen til rent vann!
Som sagt tidligere, de griser ganske masse

Et lite OBS; ikke bruk lava eller andre steiner med skarpe kanter!
Om en Oscar blir skremt så gir den alt for å komme i skjul.
De er kraftige, store og sterke og skviser seg gjerne inn steder de ikke burde
Den ene min hadde noen ganske stygge skrammer og sår etter å ha klemt seg inn
bak en lavastein som ikke var meningen de skulle komme bak.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap