Brukt akvarium.. innkjøringstid?

har nett kjøpt et brukt akvarium på 120 liter. pumpe og filter har vert i bruk..
trenger det stå like lenge til innkjøring som et flunkende nytt ett??

kanskje teit spm men må bare høre..

hvor lenge før man kan introdusere sneglene oppi der?
Det er aldri akvariumet som innkjøres.

Å innkjøre et kar, er egenlig å la bakteriekulturen som skal danne seg i filteret, får bygge seg opp.

Les her om dette, så forstår du
Anne Kristin
har nett kjøpt et brukt akvarium på 120 liter. pumpe og filter har vert i bruk.. trenger det stå like lenge til innkjøring som et flunkende nytt ett??


Det kommer an på hva som har skjedd med filteret siden selger slo det av. Er det blitt liggende ute av drift, er den filterbakteriekulturen som var i det dessverre å regne som tapt. Da må man starte fra begynnelsen av.

Hvis filteret har vært avslått mer enn kanskje et par-tre timer, vil man måtte begynne og anta at det er gått skeis og alt må startes fra scratch. Filterbakterier er avhengige av en konstant flom av oksygenrikt vann for å overleve.

Hva slags filter var det snakk om her? Hvis det har ligget avslått lenge, så ville jeg kastet det gamle filtermaterialet og kjøpt helt nytt for å unngå bakteriebombe og vond lukt.
Som Mona sier er det viktig å vite hvor lenge filteret har vært ute av drift og - enda værre - uten vann. Jeg har flere ganger glemt å sette igang filtere (utvendige) etter foring og da har de stått i inntill 16 timer. Det har gått bra, men da er det selvsagt vann i dem.

Om du tror at bakterier kan ha overlevd, kan du enkelt teste dette ved å ha ca 3 -4 milliliter salmiakk (helst Salmi fra Lilleborg, den vet jeg fungerer godt) i vannet. Om du etter 24 timer ikke får utslag på verken ammoniakk eller nitritt er filterbakteriene fortsatt i virksomhet. Får du utslag, må filteret innkjøres på nytt. Du kan rolig fortsette å gi Salmi som næring til bakteriene, men igjen som Mona sier, i dette tilfellet ville jeg ha gjort filteret grundig rent først.

Tips: om filtermediet er dårlig, er gryteskrubber av rustfritt stål (som stålull, men betydelig grovere) som du får kjøpt i dagligvarebutikker for rundt 12 - 15 kroner for en dobbeltpakning et veldig bra medium. I et amerikansk akvaforum hadde man undersøkt overflate pr volumenhet, som er vesentlig for et godt filtermedium, og der kom dette materialet svært høyt opp. Bruker det selv i en AM top i en 230 liter med ganske stor belastning og det virker supert. Billig og svært varig.
Jeg tror filteret vil klare seg i mye lengre tid om det er uten vann, men fuktig. Dette fordi det er langt mere oksygen i luften enn i vannet.
det er en elite a-140 (sier meg egentlig ingen ting) -jeg puttet det oppi igår. har også et fluval-2 som jeg tenkte supplere med kanskje?? begge har ikke vært brukt på sikkert 4-5 år..... ikke merket noe vond lukt enda ivertfall.. forrige eier skylte/vasket de godt sa han.

også lurte jeg på om jeg kunne bruke det gamle filteret fra 30-literen(som er i bruk) og overføre noen bakterier? sette det i 120literen en times tid hver dag kanskje? hjelper det??
han jeg kjøpte kvariet fra hadde oppi begge to og det holdt lenge mente han..
Hvis filtrene ikke har vært i bruk på årevis, må du ha full innkjøring. 4-6 uker. Men du kan korte det ned ved å overføre guffe fra et filter som er i bruk. Hvis det filteret som er i bruk har svamp i seg, ta ut svampen og klem ut litt gørr i det nye akvariet. Dette trenger du bare å gjøre en eller to ganger i uken. Da kan du forkorte innkjøringstiden en god del. (Men for å finne ut hvor mye, bør du kjøpe dråpetester for ammoniakk- og nitritt-innhold.)
så bra takk for svar.

vet dere forresten om det holder med de to filtrene i karet? om jeg skulle kjøpt nytt, er det et rimelig greit alternativ dere kunne anbefalt?

også er det jo ikke noe oksygentilførsel.. i den lille 30-literen har jeg et filter med pumpe som trekker inn luft via en slange som henger på utsiden og blåser dette inn i akvariumet.. trenger jeg ikke dette i 120literen???

uff, vet temmelig lite om slikt....
Kjenner ikke disse filterne, men hvis du leter opp Aquamanias og webzoo på nettet, kanskje du finner dem der. Eventuelt kan du søke filternavnene på Google. Da kan du finne hvilken kapasitet de har.

Når det gjelder oksygen i karet ditt, er det absolutt mest effektive å sette utblåset fra filterne slik at de skaper god bevegelse i vannflaten. Hovedtyngden av oksygentilførsel skjer i overgangen vann/luft og med bevegelse her, vil du hele tiden få opp vann som berikes med oksygen. Noen filtre har et inntak for luft ved utblåsingsstussen, det hjelper selvsagt også. Har filterne dine ikke det, er det helt tilstrekkelig med bevegelsen i overflaten.

Når filterne har vært ute av drift så lenge, er det ingen vei forbi innkjøring, men den kan kortes ned med filtergørr fra det du har i bruk, som kampfisk skriver. Husk hele tiden at for å bygge opp en bakteriekoloni, må du tilføre næring til bakteriene. Du kan bruke fiskefor (tilnærmet den samme mengden du vil fore de fiskene med som du skal ha i karet for å få en stor nok koloni) eller mer effektivt i mine øyne, Salmi, altså ammoniakk fordi det er det fiskeforet må omdannes til før bakteriene kan nyttiggjøre seg næringen. Altså sparer du et trinn i prosessen. Dessuten er Salmi utrolig mye billigere enn fiskefor!! Du unngår også muggdannelse om du gir mer for enn det som i løpet av kort tid kan brytes ned.
salimiakk, vanlig salmiakk man kjøper på matbutikken?? hvor mye skal jeg ha oppi et 120 liter da? klemte nett filteret fra 30literen i 120literen, og gosh, der var mye gørr gitt. så håper på en kickstart i bakteriefloraen.

hvor lenge må det stå før jeg introduserer erplesnegler?

takk for svar
Jada, vanlig husholdningssalmiakk. Du kan sikker kjøpe noe som er mer konsentrert på apotket, men det er bortkastede penger og gjør det i tillegg vaskeligere å dosere.

Jeg ville valgt Salmi fra Lilleborg, det inneholder kun ammoniakk og vann, ingen andre tilsetningsstoffer som kan være skadelig. Jeg bruker det selv og ovennevnte dosering er basert på den konsentrasjonen Salmi har (mellom 5 og 15% ammoniakk, resten vann, jeg antar ca 10% ammoniakk).Litt avhengig av hvor mange fisk du senere skal ha i karet, men 2 milliliter daglig den føste uka, deretter 3 milliliter daglig.
Sjekk pH hver dag når du bruker denne metoden, normalt vil du etter noen dager få en så lav pH (nede på 5 eller til og med under) at nitrifikasjonsprosessen,, som innkjøringen heter på fint, stopper opp. Det kan du ordne med enten natron eller GH7KH+ som du får kjøpt i akvariebutikken. I ditt kar vil en teskje av det siste være tilstrekkelig til å heve pH fra ca 5 til ca 6.

Hvis du venter med planter til prosessen er ferdig, dvs. når du en dag ikke ser utslag på ammoniakk/ammonium eller nitritt, slipper du algevekst på plantene. Når du ser at prosessen er sluttført, kan du plante, ta et stort vannbytte, gjerne 50%, og så kan du sette inn de du vil av fisk samme dag eller dagen etter. Om du må bruke mer tid enn en dag på planting etc. må du fortsette med Salmi slik at bakteriekolonien din har noe å leve av. Da venter du med vannbyttet til dagen før innsetting av fisk, eventuelt samme dag.

Bruker du filtergørr fra eksisterende filter, går prosessen raskere, hos meg ca tre uker, ellers tar det 4 til 6 uker.
En annen nybegynner her på forumet innkjørte nylig et akvarium med hjelp av salmiakk. Fisk skiller ut ammoniakk i urinen sin, og det er i salmiakk. Dermed blir det veldig effektiv innkjøring av et akvariefilter å tilsette det. Filteret er, med riktig dosering av salmiakk i innkjøringen, forberedt om ønskelig til å ta i mot en ganske stor fiskebestand på en gang etter innkjøringen. Ellers må man normalt øke fiskebestanden gradvis, litt og litt, for å ikke overbelaste filteret. Men med salmiakk har man "forberedt" filteret på kanskje stor mengde ammoniakk, så det blir ikke noe sjokk selv om man setter inn mange på en gang.

Du kan lese litt om det og evt spørre "sissimor" her om du har noen spørsmål.

Ellers finnes det nok andre tråder med samme tema, søkte her bare på ordet salmiakk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap