Grønnskjær i vannet...

Er det svevealger i tilfelle?? Prøver å lese rundt om på forumet på hva det kan være og hva jeg skal gjøre. Rimelig nyoppstarta akvarium -2 mnd ca. Har 20 neontetra, 2 ansistrus, 3 pansermaller, 2 quli åler og 2 sommerfuglciklider. I tillegg noe planter som vistnok er hurtigvoks og som spiser en del næring av vannet. Tror det var et 60 liters akvarium. Juwel.

Nå er det altså grønt vann, ingen antydning til alger på glass eller tilbehør. Har hatt et hvit belegg på noen av plantene. (de tok jeg vekk) og en hvit hinne på vannoverflata. Tatt vannskift x 2 og det kom seg. Nå er det en slags hinne "oljelignende" på overflata og vannet er begynt å bli grønt. Hva gjør jeg?!?

Har lest at man skal mørkelegge akvariet noen dager. 2-5 dager. Men klarer fiskene seg uten lys og mat disse dagene?!

Fiskene er aktive og virker ikke syke eller påvirket av noe det grønne vannet.
Det er nok svevealger ja. Det er ikke farlig for fiskene.

Den hinnen på overflaten kan tyde på at du forer for mye. Overforing vil også gi næring til algene.

Det kan være litt tidlkrevende og vanskelig å få vekk siden de formerer seg veldig fort.

Ville begynt med et godt vannbytte for å få vekk overskuddsnæring og redusert foringen endel.

Det kan hjelpe med infusorier, dersom du tilsetter en halvliter infusoriekultur hver dag i noen dager, tror jeg de vil "vinne" over algene. De vil spise algene, og vannet blir da mere melkete, men etter noen dager forsvinner så infusoriene og vannet blir klart og fint. (Ihvertfall i teorien.)
Nå tok jeg bort 25 liter vann og erstatta med nytt friskt vann i går (63 l akvarium) og pakka det inn slik at det er helt mørkt. Tenkte jeg skulle ha det slik fra søndag kveld til i allefall tirsdag kveld. Kanskje det kan hjelpe? Går ut fra fiskan tåler noen dager i mørket og uten mat.

Men hva er infusorier og får man kjøpt det i dyrebutikker som selger fisker? Og heter det infusorier eller har det et anna navn jeg må se etter?

Skjønner at dette er noe som kan ta tid... bare ikke tida dreper all min lyst til å fortsette med akvariet....
Mørklegging kan nok hjelpe. Men for at det skal være ordentlig effektivt, må man få vekk allt av alger, siden de formerer seg eksplosivt.

Infusorier er bitte-små dyr som lever i akvariet. Du kan lage det selv ved å plassere noe dødt biologisk materiale i en vannbeholder og aller helst pode den med litt akvarievann uten alger.

Dersom allt går bra, vil vannet bli tåkete og du kan se bittesmå prikker bevege seg.

Disse infusoriene liker å spise alger, og dersom det blir mange av dem, vil de fjerne algene for deg. Infusoriene er lettere å få vekk igjen enn algene siden de bruker opp overskuddsnæringen ganske raskt og dermes forsvinner av deg selv.
Hmm vet ikke helt om jeg våger meg på å lage noe som helst på egenhånd... dette er altså noe man ikke får kjøpt?! Det hadde jo vært det beste for min del i allefall.

Nå var det grønnskjæret så vidt kommet i gang... jeg reagerte "kjapt" med å mørkelegge det, så kanskje det var bra å ta det i starten?

Du bør være klar over at når du mørklegger akvariet forbruker både fisk, planter og alger oksygen. Når algene dør og brytes ned, går det også med oksygen. Det burde gå fint, så lenge du ikke allerede befinner deg i et grenseland med lavt oksygen nivå. At pumpen fungerer skikkelig, er veldig viktig.

Du burde ikke være redd for infusorier. Vannbytter, mindre foring og kanskje litt mindre lys burde være nok. Og så er det jo viktig å rense filteret innimellom, slik at det arbeider effektivt. Er det fullt av dritt som brytes ned, vil pumpa sende næringstoffer ut i vannet. Og dermed stimulere algevekst.
Jeg har vært å gløtta litt inni til dem og fiskan ser ut til å ha det bra. Så tror det går greit iallefall litt til.

Vannbytte og mindre foring blir nok noe jeg gjør heretter.. men jeg ble litt usikker på dette med å lage små dyr... syns det er greit med noe jeg bare kan helle i vannet jeg da Enkelt og greit liksom i stedet for å dyrke frem eget. Jeg føler meg så fersk og er så fersk at å gå i gang med kompliserte ting ikke føles noe greit enda.

Filterene tok jeg å skylte godt nå som jeg tok vannskifte på 25 liter.
Du skal ikke røre filteret før vanngjennomstrømningen er betydelig redusert. Det eneste unntaket er vel den fine hvite filtervatten som ligger på toppen av mange bøttefiltre, den kan byttes når man ønsker det.

Hvordan skylte du det? Håper du gjorde det i en bøtte akvarievann, eller med vann som har tilnærmet samme temperaturen som akvarievannet?
Ja, håper du skyllet det i akvarievann.. Det står jo så mye om denslags her inne. Men mitt intrykk er at mange har en overdreven angst for å rense filteret. Filterbakteriene sitter relativt fast på overflatene, det er ikke nødvendig å ha pumpa full av gammel dritt for at filteret skal fungere... Men det er heller ikke nødvendig å ha en stor gjennomstrømning for at de ulike bakteriene skal gjøre jobben. Men for mekanisk filtrering er det en fordel at det strømmer godt og for gassutvekslingen i karet.... Og, til sist, kjeramiske filterkuler er generelt bedre enn svamp for nedbryting av "endeprodukter" som nitrat.
Er nok "overdreven angst" fordi så utrolig mange gjør feilen å omtrent desinfisere filteret ved rens hehe. Så spesielt på nybegynnerforumene er folk nøye på dette med rensingen og slikt.

Selv åpner jeg filteret mitt oftere enn før det blir tett, og da renser jeg det kjapt samtidig. Grunnen er fordi jeg må ta ut eventuelle reker som har forvillet seg nedi, tross for rekesikringen.
Jeg skylte det i akvarievannet jeg tappa ut av første gang... så skylte jeg det i rent vann lik tempraturen som i akvariet. Filtrene var full i grønn gørr og det hvite filtere på toppen er tilnærma brunt vil jeg si. Det ligger oppå kullfilter slik jeg har forstått. Å det filtere skulle byttes etter 3 mnd?!? Ellers e det bare to filter i tillegg. Et grønt og ett blått.

*kjeramiske filterkuler er generelt bedre enn svamp for nedbryting av "endeprodukter" som nitrat.* (StigS)

Hva er det?? Kanskje jeg spør dumt.

Å hvordan ser man da at gjennomstrømninga e dårlig i filtene? Enda et dumt spørsmål kanskje?
Kullfilterskiven bør du ta ut. Det er ikke bra at den ligger i filteret over tid. Kull skal kun brukes i korte perioder ved bestemte årsaker, som f.eks. for å fjerne medisinrester etter sykdom e.l.

Kullfilter er svarte av farge. De er lette å kjenne igjen, da andre, vanlige filtersvamper som oftest er blå eller grønne.
Det du trenger er en blå svamp til, som kan erstatte den svarte.

Den svarte kullsvampen er bruk og kast! Skal aldri forsøkes skylles/renses for den kan ikke brukes igjen. Det går ikke og er ikke sunt. Kull absorberer gift- og avfallsstoffer og det er ikke mulig å skylle ut.
Det kan også skje at kullfiltere blir mettet av for lang tids bruk, og plutselig begynner å lekke ut igjen alle stoffene det har absorbert. Da kan man få problemer, som f.eks. algeproblemer...! Derfor skal det kun brukes en kort periode.

De andre svampene skal brukes hele tiden, de blå og grønne bare skylles i litt akvarievann og settes tilbake på plass etter rens. Det er i dem de nyttige filterbakteriene bor.

Den hvite filtervatten på toppen er for å fjerne grums og partikler i vannet. Den kan du skifte ut med en ny så ofte du syns det er behov for det. Et kjennetegn på at den er full og bør skiftes ut, er at det begynner å bli litt synlige partikler i vannet i akvariet.
Da skal jeg ta å fjerne dette kullfilteret for det har stått i siden karet var nytt og det er rundt 2 mnd.

Skal det blå stå der det kullfilteret sto da evt? For da tror jeg det blir blå -grønn - blå filter.

kan kullfilteret også være en del til at det oppsto svevealger i vannet? Det har nemlig oppstått sånn plutselig ikke over tid. Skjedde etter vannbytte. Akvariet har vært knallfint fra start av til nå.

Hva er forresten forskjellen på blå og grønn svamp??
Ideen med de kjeramiske filterkulene er at de er porøse slik at vann trenger inn, men så sakte at en får redusert oksygen nivå her. ( Ideelt mellom 0,5 - 1 mg/l ) Dermed vil anaerobe bakterier kunne bryte ned nitrat.. Det er teorien, men det skal nok mange kuler til for å slippe vannbytter. .. Men noen filtersvamp har jo tilsatt stoff som skal gjøre samme jobb, men disse blir brukt opp på samme måten som kullfilter. Hvor lang tid det tar, avhenger både av filteret og belastningen. 3 mnd for kullfilteret er nok på den trygge siden, skulle jeg tro.

Hvis filteret var fullt av grønn guffe inni, så var det nok algene dine. Det er bra at du får dette ut. Men det holder å skylle forsiktig i akvarievann. Og helst bare den svampen / filterdelen som har samlet opp alge dritten.
Om det er god gjennomstrømmning, merker du på hvor mye vann som kommer ut av filteret..
Alle svampene inkl. kullfilteret var guffegrønt. Derfor jeg skylte.

Om det er god gjennomstrømmning, merker du på hvor mye vann som kommer ut av filteret..

Å jeg spør like dumt... ser man det når filteret står i den svarte boksen eller mener du når man renser dem?

Lurer seriøst på om jeg har begitt meg ut på en helt feil hobby...
Trodde det grønne var behandlet med zeolitt eller tilsvarende, men ikke sikker. Det er vel noen som har oversikt?

Det er tvilsomt om kullfilteret har forårsaket algeoppblomstringen, om den har kommet plutselig. Men det blir jo oppbrukt over tid. Kullsvampene er ikke så effektive som aktivt kull i pellets form. Derfor er ikke forgiftningsfaren så stor heller. Selvom det ikke er ideelt er det mange som har den svarte svampen som fulgte med pumpa stående i filteret i år uten at det har ført til noen katastrofe... men, enig med Mona, det er mye bedre å bytte ut kullfilteret..

Det har vært mye nedbør i det siste, da endres ofte vannkvaliteten fra vannverket. Det kan jo ha med det å gjøre, ettersom det kom like etter et vannbytte...?

Nei, tenkte om det er bevegelse i vannet i karet. Du burde kunne se om vannet strømmer?

Riktig hobby? Ja, slapp av det ordner seg nok... Det går seg til, ikke nødvendig å gjøre ting altfor avansert heller..
Det er bevegelse i vannet. Jeg har satt pumpa slik at den blåser opp i vannoverflata og holder den i bevegelse.

Nå har jeg gløtta litt inn til fiskan, ser ut til at det er litt mindre grønt - jeg håper det ikke er innbilling. I samme slengen tok jeg vekk kulfilteret og satte i et nytt blått filter fin og en ny hvit oppå der igjen. Så får det stå mørkt som planlagt til i morra før jeg lar dem få lys igjen.

Jeg spurte på dyrebutikken og fikk vite at det grønne filteret innehold en ampull som vistnok skulle hindre nitrit. Men når jeg rengjorde det kjente jeg ikke noe ampull... så kanskje jeg skal kjøpe nytt grønt filter også?

hvor ofte skal man skifte filter forresten?
HiB
Skal det blå stå der det kullfilteret sto da evt? For da tror jeg det blir blå -grønn - blå filter.

Ja, det stemmer. Rekkefølgen på de blå og grønne er det samme, de har plass til de samme gode bakteriene

HiB
kan kullfilteret også være en del til at det oppsto svevealger i vannet? Det har nemlig oppstått sånn plutselig ikke over tid. Skjedde etter vannbytte. Akvariet har vært knallfint fra start av til nå.

Det kan være det, ja. Det har iallefall skjedd meg, da jeg glemte en kullfilterskive i filteret og den sto i over en måned. Jeg hadde medisinert, så da skulle jeg filtrere bort restene av medisin med kull. Så glemte jeg hele kullfilterskiva.... og etter en stund sa det bare *poff* en dag og så var akvariet fullstendig dekket av lange, viftende alger.
Da jeg kom på kullfilteret og fikk det fjernet, så skiftet jeg vann i et par dager, og vips. Alle algene forsvant like brått som de kom.

HiB
Hva er forresten forskjellen på blå og grønn svamp??

Ingenting i grunnen. Juwel påstår det, men forskjellen er en liten kapsel de har "bakt inn i " de grønne svampene. Jeg skar opp en sånn grønn (helt ny) en gang for å tilpasse den til noe, og da fant jeg noen få sånne små kapsler inni svampen. Iflg Juwel skal de kapslene kunne senke nitrat-nivået, men det er nok bare tull. Det eneste som senker nitrat-nivået (siste ledd i nedbrytningsprosessen av avfallsstoffer) er et vannbytte med rent vann Man kan ikke få skitt og avfall til å fordufte i det store intet. For å fjerne skitt, må man fysisk ta det ut, og det gjør vi i form av jevnlige vannbytter. Ingen kapsler kan få skitt til å fordufte til ingenting.

Etter en stunds bruk er uansett de kapslene løst opp og borte, og da fungerer den grønne svampen som medie for filterbakterier, akkurat som de blå. Filterbakterier er blinde, de bryr seg ikke om farger
Så den grønne beholder du, siden den er full av nyttige filterbakterier nå.

PS! Dette filtermaterialet fra Juwel er i form av keramiske kuler som er porøse. De gir grobunn for store mengder filterbakterier, mer enn svampene. Derfor kan du øke den biologiske filterkapasiteten ved at du med tiden bytter ut en av svampene med en slik kasett.
Vær obs på en ting bare; bytt kun ut en svamp om gangen. Skal du bytte flere, vent noen mnd mellom hver gang, for husk at bakteriekulturen svekkes og må bygge seg opp igjen hver gang du fjerner noe.
Nå har jeg 63 liters tank, hvor ofte skal jeg skifte ut 1/3 dels vann? En gang i uka? Noen sier det er for ofte... så her er en færsking forvirra.

Når det gjelder filtrene så lar jeg de stå slik dem er nå. Blå - grønn - blå - hvit. Jeg bare håper at dette grønne vannet forsvinner greit nå som kulfilteret e borte samt at jeg har nytt hvit filt på topp.
En gang i uken er et fint utgangspunkt for et normalt selskapskar. Med det får man fjernet nitrat og avfallsstoffer, og fiskene får rent og friskt vann å leve i.
Ca 30% pleier jeg å bytte i mine kar en gang i uka.

Hvis 63 literen min for eksempel hadde bare inneholdt to små tetraer, så hadde jeg nok slappet av litt og kanskje bare byttet annenhver uke eller noe Men som sagt; selskapskar inneholder gjerne litt av hvert, og det er derfor viktig å sørge for jevn tilførsel av rent vann.

Rent vann skader ingen, men møkkete vann kan gjøre det.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap