Pumpa var muligens av i 24 timer. hva nå?

det kan hende at pumpa var av i 24 timer. det er i 30 litern med kirsebær reker, ancistrus med yngel (ja vet 30L er lite for dem), og masse planter.

så hva nå? luftpumpa har gått, derfor har jeg ikke merket det om den andre pumpa ikke har gått.

hva bør jeg gjøre nå da?
Har absolutt ingen betydning. kan eventuelt bytte noen kopper med vann
Hva mener du med at det har absolutt ingen betydning? Det var jo en litt merkelig ting å si. Man har ingen garanti for at filterbakteriene har overlevd når en filterpumpe har vært avslått i et døgn. Det kan jo være fullstendig krise. Dersom man har flaks, og filterbakteriene har overlevd, så er jo alt vel og bra.

Men jeg ville definitivt aldri si at "det har absolutt ingen betydning" at et filter har stått avslått i 24 timer!
Det du bør gjøre er å følge med på ammoniakk- og nitrittverdiene. Stiger de, er det et tegn på at mange filterbakterier har dødd. Da er det lite foring og hyppige vannbytter som gjelder fremover.

Lykke til, håper det går bra!
kan jeg ta filter guffe/gjørme fra en annen pumpe for å få flere bakterier i akvariet?
Når pumpa har stått av i et døgn er mange filterbakterier døde. Om du har mulighet tar du litt filtermateriale ( 50% ?) fra en annen pumpe, bytter. Da er du reddet.
Men har du to pumper? En luftdreven også? Eller er det bare en luftestein? Det har jo også litt å si.

Edit: Men når jeg tenker meg om, så pleier ofte et døgn gå bra.. Men bytt ut filtermateriale fra annen pumpe, som du sier, du har mye fisk.
luftpumpen er bare for ekstra oksygen. kan jeg ikke bare ta gjørme fra en annen pumpe over i min?
Stian S
luftpumpen er bare for ekstra oksygen. kan jeg ikke bare ta gjørme fra en annen pumpe over i min?


Det kan du Men du kan også ta sjansen på at det har gått bra med filteret... men det krever at du måler flittig for nitritt og sjekker tilstanden til fiskene ofte den neste uka.

Du kan jo bare rense forsiktig den som sto avslått, og så slå den på igjen. Mål nøye for nitritt, gjerne to ganger daglig i de neste dagene. Får du ikke noe utslag, og hvis du ikke ser noe tegn til at noe er galt hos fiskene heller, så gikk det bra med filterbakteriene til tross for et døgns pumpestans.

Jeg har opplevd selv at en utvendig filterpumpe ble glemt og sto avslått i rundt 21 timer... jeg slo den på igjen og forberedte meg på et vannbytte-regime utav en annen verden i noen uker Men intet skjedde. Jeg tok et vannbytte for sikkerhets skyld, men jeg målte ikke noe nitritt hverken da eller i ukene som fulgte.

Så det KAN gå bra, men ikke noe man skal forvente at det vil gjøre hver gang en slik tabbe skjer. Noen ganger kan en langt kortere pumpestans drepe alt av filterbakterier. Hvor grensen går varierer nok svært, fra tilfelle til tilfelle og fra akvarium til akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap