Grådige oscar fisk!

Hahah, har et ganske så morsomt problem her. Jeg har 2sugefisk og 2Oscar i samme akvarie og når jeg skal mate disse dyrene så klarer jeg ikke å hive oppi sånne tabeletter til disse andre fiskene så det ender med at de feite orscarene eter alt. Uansett om jeg klarer å hive oppi mens de får den andre maten så merker de tabelettene og finner dem igjen i sanden.

Noen tips til hvordan jeg får gitt tabelettene til disse sugefiskene mine eller lever de godt på algene og restene til grisefiskene mine?


Takk for svar!


Hvor ofte burde jeg gi Oscarene mat egentlig? Jeg har fram til nå (ca en uke) gitt dem mat annenhverdag, men burde jeg kanskje gi dem hver eller flere ganger for dagen?(morgen - kveld)

et vanlig tips her på AF er å slippe malletablettene opp i karet når lyset blir slått av. Større sjanse for at mallene får foret da. Jeg har forøvrig sluttet å fore med malletabletter, mallene mine lever godt av restene til de andre fiskene. Med et variert for, både animalsk og vegitalsk (eller hva det nå heter ), har jeg erfart at sugemallene mine vokser godt og trives. Jeg har bl. a. 4 vanlige ancistrus oppdr.variant på rundt 15 cm. Den størrelsen har de nådd uten malletabletter, men sørg for å ha ei rot i karet, mallene liker å gnage på den.

M.v.h.

Jon
Jeg gjør det likt som Jon.
Innimellom gir jeg i tillegg ancistrusene forvellede grønnsaker som ciklidene ikke er så intressert i. Frosne erter funker bra for meg:
Jeg tar opp noen erter fra fryseren. Legger de i en kopp med glovarmt vann. klemmer de ut av skallet mens de er delvis frosne og legger de tilbake i det varme vannet.
Ciklidene dine vil sikkert spise dette innimellom, Oscarer er vel ike kjent for å være beskjedne i matfatet akurat?
Om de ikke er intressert i erter kan de med fordel serveres med skall for ancistruser.

Hilsen Ola
Inaktiv bruker
Du kan gi litt mat flere ganger om dagen.og variert kost.
Inaktiv bruker
Hm, Ja, må jo si, bedre sent en aldri? ;P
nå hadde ikke jeg oscar da men ekte papegøyeciklider og de er omtrent like grådige som oscar, så jeg brukte noen STORE røtter og satte de opp i hjørne så ikke ciklidene kom til i det hjørne, så foret jeg malletabeletter der mallene kom jo inn, de var jo mindre..

jeg foret også mallene etter lyset var slukket og ciklidene sov

men ja mange av e store ciklidene er HOLE de sluker alt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap