Hei=) ny her. går diskus`r sammen m ciklider?

Har et 110 liters juwel ifra før. Men nå vil jg ha litt større fisker. På tirsdag får jg et nesten nytt hjørne juwel 180 l akvarium.Vi har en Nicaragua Ciklide ifra før. Skal hente dame til han også. Men har lest litt rundt(Akvaforum) og blir litt forvirra. Mildt sagt. Noen sier det går ann å ha store Ciklider med Diskus, andre steder står det at Diskus skal være med bare sin egen art?

På forhånd tusen takk for svar=)=)=)

Det finnes utrolig mange grunner for ikke å holde discus i lag med andre cicklider. Den beste grunnen jeg har kommet over i årenes løp, når dette spørsmålet kommer opp, er at den som spør ikke har stort nok kar til å husere annet en discusene og knapt nok det.

180 liter holder til ett BB-oppforingskar for 6 discus. Når disse er fullvoksne så har de vokset ut av karret og vil ha behov for et 325 liters kar.
Ok. Tusen takk for svar. Har du noen annbefalninger om fisk jeg eventuelt kan ha?

Hvis du er glad i ciclider så ta en titt gjennom fiskebasen på dvergiclider. Finne massevis av fisker med flotte farger samt samme atferd som hos de store.
Greit med litt hjelp. Det som slår meg hver eneste gang er at folk som jobber i dyrebutikker ofte ikke veit hva de snakker om når det kommer til diverse fiskearter, og om diverse fisk kan gå sammen el ikke! Rart me det. Så nå leser jg selv. Veldig bra forum det her=) Jg har da bestemt meg for 2 store ciklidepar også resten blir da dverg- og juveciklider. + en stor sugefisk og ål. Har sjekka at de er fra sør/mellom amerika så de går sammen. Takker så mye for svar!=)
Må bare stikke innom og si at etter min mening så holder det med ett par ciklider i et såpass lite akvarium. Ciklider kan være veldig hissige, spesielt under lek, og er ikke karet stort nok så kan de i verste fall skade hverandre, eller gjøre hverandre syke av stress.
Hvilke fisker kan jg ha sammen med et ciklidepar? Vi har Nicaraguaciklide, så må bli det paret av ciklider som blir der=) Veit de egl skal ha mye mer plass. Men nå har vi han som sagt så. Rart at på dyrebutikken så sa de det gikk fint å ha han i 100 liters akvarier og oppover? Helt på tryne. De skal gi folk veiledning og ikke feil fisker som vil mistrives!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap