Pumpe i akvariet,vanngjenomstøming osv.

Er helt ny når det gjelder akvarium ,og har 200 l. er det noen av dere som kunne tenke dere og lære meg noe om pumper og sånt? har en fluval 104 og 3pluss i 200l. i 200 l. Av fisk som er det 2 scalarer (enliten og en stor), to værål, alt for mye ans.maller(7 stk)2 stk sommerful ciklider.

Er det nøvendig med begge pumpene når det er denne typen fisk,lurer på om det blir for mye gjennomstrømming,eller er det bare bra eller hva?????

Er HELT grønn! Hjelp...
Hei
Jeg kjenner ikke Fluval så godt, så jeg googlet litt. Hvis ikke jeg tar feil har dine to pumper er på hhv 480 l/t og 700 l/t. Det skulle kunne gi god sirkulasjon og god filtrering i karet ditt. Du kan jo teretisk sett aldrig få for god filtrering av vannet, men du kan få for sterk strøm for noen fisker. Du har fisker som ikke er glade i sterk strøm (scalarene). Da kan du manipulere vanstrømmen litt med hvor og hvordan du pumper ut vannet i karet. Bruker man dyser vil det føre til sterkre strøm. Bruker man et rør med mange hull i som sprer vannet og trykket over et større området, så vil vannet sirkulere uten at fiskene må svamme i kraftig motstrøm. Slike rør får du kjøpt i de flere dyrebutikker (standard ekstrautstyr til bl.a eheim filtre), slik som denne http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=3005&pageId=515

Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap