300l. oppstart tips og triks.

Hei=)
har da arvet et 300L akvarie med stål ramme og uten armatur, får fikset 2 stk lexan plater for å ha på toppen.
jeg har 2 akvarier fra før av et på 60L og et på 120L. så kan det meste med oppstarts fase å kjøp av fisk planter osv osv.

men jeg føler alikevell at det blir noe nytt å lære nå som akvariet blir såpass mye større.
er det vanskeligere og holde iogmed at det er så stort?.

hvilke planter burde jeg gå til innkjøp av?

Å HÆR KOMMER MILLION SPØRSMÅLET: hvilket filter burde jeg kjøpe som bråker lite, bruker lite strøm, og som er billig?

jeg har ikke giddi å tenkt på budsjett fordi jeg brukte 4-5000 på 120L og 60L startet disse samtidig, nå skall det sies at begge karrene var gratis.

kommer dette til å bli 3 ganger så dyrt siden det er 3 ganger så stort? :P

kom gjerne med inspill om hva jeg burde gjøre å hvilke fisk jeg burde ha i, planter osv. jeg ønsker en litt mørk plante og fiske stil å jeg tenker å ha hvit strand hvit sand.

alle seriøse inspill tas imot med STOR takk=)

mvh Edmund.
(btw så beklager jeg skrive feil jeg er klar over at jeg har mange men klarer ikke se dem grunnet dysleksi)
Grattis med nytt akvarie. Er rammen av den typen som har videre lister nede og som smalner av når de går oppover hjørnet? I så fall er det de jeg synes er flottest.

Dersom du skal gjøre dette billig, kan du gå for lys fra Biltema og hjørnefilter av blåmatte.
Blåmattefilter kan du søke etter på forumet, tror de lages enklest med et par biter kabelkanaler som "holdere".

Ellers tror jeg tetratech er de filtrene der du får mest for pengene.

Et stort akvarie er enklere å holde enn et lite, men det skal jo litt mere fisk og planter til for at det skal se riktig ut.

Hvit sand fra stranden(skjellsand) begrenser hvilke fisker du kan ha. Det er ikke så mange fisk som liker såpass høy PH som det vil skape. Plantene liker heller ikke så godt høy PH. Men det er et godt utgangspunkt for Malawi/Tanganyika.

Vil du ha mye planter, er det bedre å gå for sand fra Biltema. Den er lysebrun og du kan se den i mange bilder her på forumet. Vil du være sikker på at planter med vanlige røtter skal trives, kan du ha litt jord helt i bunnen av akvariet før du fyller i sanden.

Javabregner er ganske mørke og er greie å få til. Samme gjelder Anubias, selv om de nye bladene er lyse. Dersom du tenkte på mørk som i lite belysning, passer disse plantene også bra til det.

Annbefaler å kjøpe planter via annonsene her på nettet eller lokalt fra andre akvarister. Da får du som regel mye for pengene. Det er problemfritt å sende planter i posten frem til frosten kommer, og selv da pleier det å gå greit om de ikke blir liggende lenge i en postkasse utendørs.

Akk. Nå MÅ jeg komme meg til sengs. Klokken har blitt alltfor mye.
vil bare si at jeg har kjøpt planter og snegler fra folk her inne og er veldig fornøyd, så det trenger du ikke være no redd for.

og du skriver veldig greit, dette er jo ikke en norskprøve, så de som måtte henge seg opp i skrivefeil har selv en feil mener jeg

og ang innkjøring, -jeg har fått kortet ned tiden med filtergugge. veldig moro å slippe å vente aaaaaalle de ukene

lykke til
Hvis du skal et stillegående, rimelig og veldig effektivt filter til en 300l er nok Tetratec EX1200 midt i blinken.
Jeg kjøpte en spille ny pumpe fra dindyreverden her på annonsene, for 999 inkl. frakt. Den heter jebao og er utvendig med 1200 liter i timen.

Etter en mnd med kjøring kan jeg konkludere med at den er veldig stille (må nesten sjekke at den er på avogtil) funker fint og veldig mye pumpe for veldig lite penger Bare et tips, til 300 liter med normal belastning ville jo det vært et alternativ..
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap