Trenger litt hjelp:/

Jeg har akkurat byttet akvarium, hadde et ti liters tidligere, bytta til et 40 liters nå, har neontetra og guppy oppi og tre planter og en pyntegjenstand kjøpt i dyrebutikk. Hadde en periode daglige dødsfall her, der de ble apatiske, holdte seg oppe i vannflata for så å dø ( dette var guppyene) hadde syv, har nå tre igjen som er stabile, to neontetra gikk også bort, deb ene fikk en hvit flekk og ble tilslutt fargeløs før den døde. Dyrebutikken anbefalte meg bredspektret medisin Aqua furan forte, vannet ble gult av denne, fiskene ser spreke ut nå, har hatt dette i vannet i tre dager, har hatt 25% vannbytte i dag, vannet er grumsete og plantene har belegg... Litt utslag på nitritt ( noe jeg har hatt jevnlig) ph var i dag på 7,2 før vannbytte.. har hatt problemer helt fra starten, kjenner det er like før jeg gir opp jeg har lyst til å ha et sunt akvarium med flotte fisker som trives, har det motsatte føler jeg... Hva gjør jeg??
Hei

Det gamle akvariet du hadde hvor lenge hadde du det?
og har du tatt med pumpa fra det ganmle akvariet over i det nye?

Og en annen viktig opplysning:
Hvor lenge har pumpa i det nye akvariet gått før du hadde oppi fiskene?

Dette vet du sikkert men nitritt er dødelig for fiskene dine, så den verdien bør holdes på 0,0. Dette med ammoniakk og nitritt dukker gjerne opp etter 1-3 uker etter at pumpa er startet for første gang eller at det er skiftet filtermedie.
Så det sies at den skal vente med og sett inn fisker til etter at denne syklusen har kommet og gått. Det som anbefales er 4-6 ukers ventetid og der etter utskifting av 1/3 av vannet i akvariet en gang i uka.
Dette og måle di forskjellige vannverdiene gjøres best ved og bruke dråpe tester av merke JBL som er og få tak i på
Webzoo.no

Plussmedlem
Hei og velkommen til AF

Enda noen flere penger å spare på dråpetester hos Aquamanias.
Hei igjen:)
Tiliters akvariet hadde jeg ca i tre mnd, fikk bukt på nitritten der og fiskene så ut til å ha det bra, om enn litt trangt, derfor bytta jeg til større akvarie, flytta over alt fra det gamle, sanda, pumpa, vann, planter osv.. Måtte tilføre ekstra grus da det var litt lite det jeg hadde fiskene som ble med over var fire guppy og 7 neontetra, 1 av guppyene og 5 neontetra lever i dag, kjøpte til 6 guppyer før dødsfallene, og da vegynnte det, de gamle fiskene døde ( som sagt noen få igjen i dag) og kun to av de nye lever i dag, har nå tre guppyer og 5 neontetra.. Nitritt vet jeg det må vannbytter til, men har som sagt medisin i akvariet, hvor ofte må jeg bytte vann for å få ut denne? Vannet er også grumsete, skal jeg rense sanda? Jeg får det jo aldri klart
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap