Papegøyeciklide og guppy?

Guppy står oppført sammen med akvarievennene til Papegøyeciklide. Vår spiste opp den ene guppyen. Er dette normalt?
Vil tro at guppy svært sjeldent overlever selskapet til en papegøyeciklide da disse antas å ha bli krysset frem fra serdeles aggressive fisk....
Helt normalt. Hvis det passer i munnen blir det spist.
Alle ciklider har jaktinstinkt og spiser mindre fisk.
Plussmedlem
Martha Mikalsen
Guppy står oppført sammen med akvarievennene til Papegøyeciklide.

Hvis du mener lista "Andre har fisken sammen med" så bør du ta den med en klype salt.
Der kan man finne mange merkelige og ikke anbefalte kombinasjoner.
ikke alle ciklider har jakt innstinkt!
har geophagus på 25cm + sammen med guppy å ancistrus babyer og andre småtterier, aldri forsvinner det noen, enda kjeften deres kunne lett slukt en halvstor gullfisk.
det er også mange planteetende(alge) ciklider som heller ikke har jakt innstinkt!

katie_Discus&L200
ikke alle ciklider har jakt innstinkt! har geophagus på 25cm + sammen med guppy å ancistrus babyer og andre småtterier, aldri forsvinner det noen, enda kjeften deres kunne lett slukt en halvstor gullfisk. det er også mange planteetende(alge) ciklider som heller ikke har jakt innstinkt!


Sorry litt rask på tråden i dag. Sånn går det når man ikke har sovet godt pga influensa:P Mente nesten alle.
Selvfølgelig er det vegetarianere, men dette gjelder ikke papegøyecikliden.
Anitarus
Vil tro at guppy svært sjeldent overlever selskapet til en papegøyeciklide da disse antas å ha bli krysset frem fra serdeles aggressive fisk....

Agressjon har ikke noe å gjøre med at en fisk ser på en annen som føde.
Hvis man ser på en del rovciklider f.eks fra sør- og mellomamerika så er de fleste av disse langt, langt mindre agressive enn sine alt- og særlig planteetende slektninger.

Det at noen guppyer, ancistrusyngel etc ikke har havnet i noen av magene til geophagusene som er nevnt her fra gang til annen vil jeg påstå er en tilfeldighet eller så har det blitt født flere guppy eller ancistrus enn det som eieren har oversikten over. Det er ikke snakk om de kan snappe en eller annen liten fisk men når de vil gjøre det.
Geophagus er en altetende fisk. Det er blant annet noe av grunnen til at de er så tilpasningsdyktige.
Over de drøyt 15 årene jeg har holdt Geophagus mer eller mindre kontinuerlig så vet jeg at det skjer fra tid til annen at de snapper en liten ancisttrus, små tetra og annen små fisk hvis de får sjansen.
Regner med at siden dine er over 25 cm så er det snakk om altifrons, dicrozoster eller en annen storvokst art fra surinamensis komplekset.
De jakter for såvidt ikke på dem på samme måte som en rovfisk vil gjøre men jeg vil i hvertfall absolutt ikke anbefale å holde guppy sammen med fullvoksne Geophagus fra dette komplekset.
Takk for nyttig informasjon! Er helt fersk i faget, men finner vel ut litt etter hvert...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap