Alger.?

Inaktiv bruker
hei !

jeg har fått en type "algevekst" i akvariet (60L), men har ikke snøring på hva det kan være. det er verst på plantene, men grusen har også mye på seg. ser ut som det er et nett med grønne tråder. sprer seg sykt fort.

Noen som har peiling på hva dette kan være og hvordan jeg kan bli kvitt det?
Er nok grønne trådalger. Hvis du ser i Artikler finner du info om alger.
Har du lest artikkelen om alger? Der er det bilder, og forslag til løsninger. Lettere å hjelpe når skurken er identifisert. Uansett er det en eller annen form for ubalanse, og sikkert ikke dumt med et vannskift...
Trenger ikke være ubalanse Mange som setter opp akvarium der de vil ha alger som hoved"plante".
Men Oleskr lurte ikke på hvordan han kunne få mer alger, derfor forslaget. Så ikke at du hadde svart før jeg postet, trekker meg raskt unna :o)
Linda & Ove
Men Oleskr lurte ikke på hvordan han kunne få mer alger, derfor forslaget. Så ikke at du hadde svart før jeg postet, trekker meg raskt unna :o)

Trenger ikke trekke deg unna. Jeg er ikke ekspert på alger siden jeg ikke har hatt noe særlig algeproblem opp gjennom tiden som akvarist. Så her trenger nok trådstarter andres kunnskap
Inaktiv bruker
takk for svar ; ))
tror det kan være blågrønnalger, vokser fortere enn jeg rekker å tennke...
Det er noe herk, man kan jo nesten se det vokser! Har på det nærmeste vunnet kampen her, så hvis du ikke har Botia i akvariet anbefaler jeg Happy-Life Algin Extra. Ta først en alvorlig rens og fjern alt du klarer, det er en vrien jobb fordi algen er for tung til at slamsugeren får det opp. Men jo mer du blir kvitt, jo bedre. Så vannskift, og algemiddelet som beskrevet på flasken, og tålmodighet.

Det står mye om BGA hvis du søker i forumet, algemiddelet fant jeg i Lisbeths tråd. Mange gode innlegg, og erfaringer fra mange som har drevet lenge. Det lar seg gjøre å bli kvitt uhumskhetene med sirkulasjon, litt arbeid og godt mot. Lykke til!
Hei.
Jeg er ikke erfaren med dette, men hva som fungerte for meg var å mørklegge karet over lengre tid. Jeg fikk problemet rett før sommerferien, og da jeg skulle på ferie i 3 uker hadde aldri akvariet lys på annet enn under foring hver 2 dag. Det gjorde at algene sakte men sikkert trakk seg unna. hadde jeg i tillegg lagt noe over akvariet for å få det helt mørkt, så kunne det sikkert gått enda fortere. For karet står i stua og fikk jo dagslys hver dag. Når jeg kom hjem etter 3 uker var algene nesten borte, og jeg fortsatte bare å kjøre på med lite lys. Satte også inn coryer til å jobbe med sandbunnen, slik at ikke algene skulle få feste der. Plantene måtte jeg bare bruke tid på.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap