Hva slags filter til mitt nyanskaffede akvarie?

Har kjøpt et 600 l. brukt akvarie med,for meg,et spesielt pumpe/filtersystem. Det jeg lurer på nå,før jeg fyller dette opp,er hvorvidt systemet kan være godt nok eller om jeg bør endre system for pumpe/filter.
Det er satt inn en heldekkende bakgrunn som er siliconert fast på sidene og i bunnen.Mellom bakgrunnen og bakveggen er det ca. 5 cm. i snitt med tomrom,noe med 10 cm og noe med 2-3 cm. Hele bakrommet er fyllt opp med en mengde små/mellomstore skumgummilignende filterbiter. Midt i haugen av disse er det montert 2 stk. vannpumper,en på hver side, som trekke vannet inn gjennom to hull nede og blåser vannet ut gjennom to hull oppe.
Men er dette godt nok til å rense akvariet og dessuten sørge for tilstrekkelig sirkulasjon? Eller bør jeg fjerne det hele og ettermontere ei kraftig utv. pumpe?
Bilder kommer...
Sånne bakgrunnsfilter som er laget selv er ofte mer enn nok siden bakrommet ofte rommer mer liter enn utvendige filter. Så det trenger du nok ikke uroe deg for.

Det som kan være et problem er rengjøring av filteret. Filtergugga kan lekke ut i akvariet når den tas opp og grise til akvariet.
Et annet problem er hvis filtersystemet svikter og blir stående flere timer. Da er det større sjanse for nitritt-problemer enn hvis man har et mer lukket system som et utvendig filter er.
Takk for svar. Dette har du jo helt rett i,bakrommet må da være et sted mellom 30 og 50 liter. Men jeg ser det du sier; det er helt klart mere utsatt for forurensing ved at det er et åpent system.
Men trur du sirkulasjon i et slikt system er tilstrekkelig? Forrige eier har jo benyttet og klart seg med dette frem til nå,så .........
Lurer ogå på om det er en lett sak å koble seg på med et nytt utv. system og hva som skal til av utstyr. Tips?
Det er mange som har et slikt system i bakveggen. Og sirkulasjon blir det nok av når man har sirkulasjonpumper. Det er hvilken sirkulasjon fiskene trives i som er det viktigste. Noen fisker er fra stillestående vanndammer i Amasonas, mens andre fisker lever i sterkstrømmende elver i Asia.
Et utvendig filter er lett å sette istedet for det bakre filteret. Du kan jo sette innsuget det bakveggens ene hull, og utblasningen hvor bakveggens andre hull er. Eller du kan gjærne hele bakveggen og sette det utvendige filterets innsug/utsug fast i glasset.
Første bildet på denne siden viser hvordan et utvendig filter virker.

Hvis du går for et utvendig filter er det lurt å velge et som har dobbelt kapasitet enn det akvariumet ditt er, siden filtrene ofte er underdimensjonerte. Så til et 600liters akvarium så bruker du ei pumpe som skal gå i et 1200liters akvarium. Eller så kan du velge to små, som er ganske lurt hvis det ene plutselig skulle bli ødelagt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap