Pansermalle som ligger på ryggen

Har en (av 7) pansermalle som jeg nå oppdaget ligger på ryggen i akvariet.
Den "puster" vanlig men det ser ut som den har ganske oppblåst mage.

Er dette slutten for stakkaren eller bør jeg vente litt med å ende det hele ?

(Alle vannverdier som ph/no2/no3 er normale og ingen sykdom å se)
Oppdatering, snudde seg riktig vei nå men ligger bare på bunnen å puster
Samme skjedde med min guppy for litt siden,lå på bunn å bare pustet og svellet opp, spiste aldri. Varte i 4 dager så døde den. Da jeg så på den etterpå så hadde den masse gjennomsiktige klumper på magen. Kan være en sykdom.
Nå har den lagt seg litt på siden....ser ikke bra ut
Tommy: Synd med guppy'en

Nå har den flyttet seg til et hjørne av karet men ligger i en funky stilling (se bilde)
(ciklidene er fryktlig nyskjerrige, øverst høyre

Ikke så lett å se men magen buler ut.
Den sveller opp som min guppy gjorde. Kan denne sykdommen stemme ned hva du ser?:



Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen.  Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene.
Mja, så vidt jeg har lagt merke til har alle pansermallene vært ivrige etter mat og ingen som har slitt med avføring eller apetitt, men skal ikke si jeg har hatt full oversikt over dem alle.

Lar den få litt mere tid da den med ujevne mellomrom flytter seg litt rundt.
Den døde
Får følge bedre med på de andre da tilfelle sykdom.
Vann.
Når du har byttet vann i akvarie, du har ikke da blandet litt varmt vann oppi bøtten fordi du syns det ble for kaldt til og hive oppi?
Skal ikke nekte for at det har skjedd men i det siste har det vært såpass varmt i huset og karet at det kun har vært kald vann som har stått litt.

Det eneste nye som er innført i karet er at jeg testet litt sorte mygglarver, ikke så veldig poppis, men det er vell ikke noe mallene reagerer på..
Da kan det hende at pakken med sorte myglarver har vært tint opp før den er blitt fryst igjen, da må ikke dette gis til fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap