På rett vei, eller?

Starta opp med akvarie (60 l)for ei stund siden. Hadde da bare planter i akvariet et par uker først, og trodde det var den "riktige" måten. Har skjønt at dette var feil, og at jeg burde hatt "noe" i vannet i innkjøringsperioden for å få bakterieveksten i gang. For 2,5 uker siden hadde jeg fisk oppi vannet; tre algespisere og seks platy. De seks platyene har nå blitt til ca 20. Forsto ut fra artikler på denne siden at det etter et par uker med fisk i vannet ville bli "kritisk" ift. nitritt, og at jeg burde bytte vann ofte. Jeg har nå i ca ei uke byttet 8-10 l vann hver dag. På dyrebutikken mente de jeg skulle ha oppi litt akvariesalt for å binde nitritt og en dæsj aquasafe hver gang jeg bytter ut vann, så det har jeg gjort. Er jeg på rett vei? Eller helt på tur? Og hva gør jeg med at platyene yngler så veldig? Kan jeg forvente at de vokser opp, og hva skal jeg i såfall gjøre med dem? Tar f.eks dyrebutikker sånt tilbake? Hvor lenge skal jeg bytte vann hver dag?
heisann og velkommen til en flott hobby!
Jeg har holdt akvarier i 8 år, og har til dags dato aldri hatt salt i vannet. Det er unødvendig. Brukes iblandt til sykdomsbekjempelse vet jeg..
Vet ikke hvor villig butikken er til og ta imot en såpass vanlig fisk. Her tar de helst ikke imot sånt har jeg fått høre.. Men vet ikke hvordan det er der du bor, det må du nesten høre med butikken.
Kan jo også legge ut annonnse her inne og på finn.no, så blir du kanskje kvitt noe.
anbefaler deg og kjøpe dråpetester for Ph og nitritt. Litt dyre, men kjekke og ha å mye mer presis en stripstester.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap