Biltemasand

Kjøpte sand på Biltema for litt siden. Slik blåsesand, og valgte den fineste jeg fant der.

Men det "skummer" så veldig av sanden når den kommer i kontakt med vann. Har jeg valgt feil type, eller er dette normalt?

Og hvordan vaske den best mulig evt, når den er for fin til å vaskes i sikt o.l.?
den nye blåsesanda er olivinsand, den må du ikke bruke. du skal bruke helst den grove sanden , på pakka står det bare sand, og i teksten under på posen står det at den blant annet kan brukes i akvarier..
hvorfor kan man ikke bruke olivinsanden?
Bruk søkefunksjonen her på AF og du finner mye stoff om både olivinsand og Biltemasand.
Et lite utdrag:
"Olivin absorberer svært godt tungmetall som kopar, bly og sink, seier Rolf Arne Kleiv, som er førsteamanuensis i mineralteknikk ved NTNU i Trondheim. - Dessutan har vi sett at det kan absorbere organisk forureining, fortel han."

Sånn sett egner sanden til akvariebruk hvis riktig størrelse. Jeg har veldig lyst til å prøve den. Hør gjerne fra noen som har hatt sanden i akvarie?

Les denne for mer info.
DEtte har Frank angell skrevet om olivinsanda:
"Olivin er ett "rent" mineral, og er derfor noe som ikke egner seg til vårt formål.
Olivin har kjemisk formel Mg2SiO4, og vil spaltes ned til både magnesium (som løfter Gh, her vil den løfte Gh til ulevelige verdier), silisium (som øker ledeevnet til vannet slik at fiskenes nerver trolig går bananas) og oksygen.
I tillegg finnes det en god del jern i slike forekomster av olivin (Fe2SiO4). Dette vil garantert gi ennå mer problemer med alger, enn næringa de får i form av magnesiumet.

Med å bruke denne sanden, vil vannet fort bli helt grønt, både av mineralene, og av alger, i tillegg til at fiskene ikke vil kunne håndtere denne hardheten på vannet.

Men interessant nok, vil jeg anta at olivin i passende mengder (les: små ), kan fremme planteveksten. Men det er jo en del måneder\ år med prøving og feiling som skal til for å finne rette mengder. En del daue planter\ fisk er nok også å beregne i ett slikt eksperiment

For å gjøre ett langt svar kort; nei, olivin passer umåtelig dårlig som bunnlag i ett akvarium "

Her finner du hele tråden.
Var på biltema i Kristiansand i går. Der hadde de bare olivinsand og en helt mørk sandtype som minnet om slagg fra gruvedrift.
Hvis dere kommer over den grove, lyse, Biltemasanden hadde det vært kjekt å fått info om bestillingsnr el.

Takker
Jan Arild Karlsen
Var på biltema i Kristiansand i går. Der hadde de bare olivinsand og en helt mørk sandtype som minnet om slagg fra gruvedrift. Hvis dere kommer over den grove, lyse, Biltemasanden hadde det vært kjekt å fått info om bestillingsnr el. Takker


Her er begge typene sand som kan brukes. De har skiftet navn fra blåsesand til sand.
badat
Sånn sett egner sanden til akvariebruk hvis riktig størrelse. Jeg har veldig lyst til å prøve den. Hør gjerne fra noen som har hatt sanden i akvarie?


Tror det muligens kan fungere veldig bra til Tanganyika, til andre vannkvaliteter må det nok være snakk om veldig små mengder om det skal gi gode resultater.

Kanskje innblanding i bunnlaget kan være noe for plantekar?
Jeg bruker Olivin sand i mine 48 og 54 kar fiskene virker friske 48l er det mye planter og de sprer røtter som bare det vann kvaliteten virker bra gh er ikke høy kunne trengt høyere men jeg har bare brukt sanden i 4 mnd så vet ikke langtids virkningene av sanden.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap