For mye fisk i nytt akvarium.

Hei.

Jeg har gått på en smell her nå tror jeg. Har et 300L akvarium som har vært oppe i drøyt 2 uker nå, og de siste dagene har det vært store "spikes" med nitritt. I går målte jeg 0,6mg/l og tok et 50% vannbytte. Etter dette viste det 0,3mg/l. Jeg målte igjen senere den dagen og da var det oppe på 0,6mg/l igjen.

I dag tidlig tok jeg en måling og fikk utslag på mellom 1,6mg/l - 3,3mg/l - skiftet øyeblikkelig 70-80% av vannet. En ancistrus døde iløpet av morgenen, etter vannskift.

Jeg bruker Tetra sin dråpetest.

Er dette "vanlig"? Jeg har lest om spikes i innkjøringen, men etter 2 uker?

Disse fiskene er i akvariumet nå:
6x guppy, 3x gurami, 6x regnbuefisk, 3x ancistrus

Siden jeg allerede har gjort feilen med å ikke kjøre inn akvariumet skikkelig, og i tillegg satt inn for mye fisk - hva kan jeg gjøre for at fiskene ikke skal dø? (Jeg tenker å fortsette med vannskift hver dag fremover) Og hvor lenge tror dere jeg må holde dette gående?

Vedlagt bilde av NO2 test fra i dag tidlig, før og etter vannskift.
Du er midt i nitrittsyklusen. Dette skjer etter 2 uker. Du får belage deg på masse vannbytter fremover, eller kanskje noen her inne eller dyrebutikken kan gi deg litt filtergugge du kan bruke.
Har nettopp vært igjennom det samme etter for ivrig reingjøring av filteret... Har et 240 l kar, og byttet 70 l morgen og kveld i 2 uker før ting stabiliserte seg. I tillegg var jeg innom dyrebutikken og fikk en innkjørt filtersvamp m mye gugg Vi unngikk fiskedød, mulig etter råd her i forumet om å tilsette pittelitt salt og ha dobbel dose aqua safe ved vannbytter. Siden vi har L-maller og de ikke liker salt begrenset vi oss til 3 saltkuler om kvelden.
jeg ble selv "tvunget" til å ta ibruk et nytt kar før det var innkjørt,dvs. helt nystartet. Jeg fikk min nitrittopp etter 4 dager. Derfor startet jeg opp med vannbytte morgen og kveld,ca. 25% hver gang. Dette berget fiskene ! Idag,7 dager senere viser NO2 ca.0,2 og er på full fart nedadgående. Ergo; bytt vann,morgen og kveld og dette vil trolig gå bra for deg også.
Lykke til.

Pst: Jeg sluttet helt å mate fisken når jeg oppdaget NO2-toppen og startet først opp igjen svært forsiktig når målingen kom ned på 0,2.
Alright. Takk for svar folkens. Skal fortsette med vannbytte og holde igjen på mating.
Var innom en zoobutikk i dag og fikk med meg noe gugge fra et innkjørt filter!
To uker etter oppstart er du vanligvis omtrent halvveis i innkjøringa. Det er da det værste kommer. Når du har målt nitritt som så har forsvunnet igjen er det greit å sette inn fisk. Dette kan ta rundt en mnd
Etter å ha startet opp helt feil,som tidligere beskrevet, med nitrit så det rekker,har jeg idag for første gang målt gult og verdier under 0,3. Det tok med nøyaktig 14 dager og jeg kan vel da anse akvariet mitt som friskmeldt. Men det har blitt noen bøtter med vann
Litt krise nå. Skiftet vann i dag tidlig, og for noen timer siden. Alt var bra da. Nå ser jeg at regnbuefiskene mine har skiftet farge (grå til mørk blå), ingen av fiskene svømmer aktivt rundt og det ligger 3 døde guppyer i akvariet.

Ikke noe høyt utslag på nitritt.

Hva skal jeg gjøre?

Hm, er det vanlig at regnbuefisk skifter farge? Etter å ha googlet litt ser det kanskje sånn ut!

Det viste seg også at det var én slapp guppy, ikke 3 døde.(svømmer nesten ikke, bare ligger helt stille, reagerer ikke når jeg tar håven borti, finnene rører på seg). De andre 2 bare sov eller hvilte seg.

I en mild panikk klarte jeg også å knuse ene delen av det todelte dekkglasset mitt! Kanon. :p

Hirr.
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap