Hvordan avariefisk?

Hvordan akvariefisk får fortest fiskeegg? Plis svar!
Jeg har så lyst på fiskeunger :P
Plussmedlem
Vil du ha fiskeegg, eller er det samme om de er levefødere? guppy får unger ekstremt fort, og de er ganske lette å få til å vokse opp.
Jeg har gupyer
Jeg har gupyer men de får aldri unger
Den enkleste fisken å få yngel å er guppy, også kalt million-fisk. Også andre arter som Sverddrager, Platy og andre levendeføder er enkle å få yngel på og enkelt å fôre opp også.
Plussmedlem
Brownies
Jeg har gupyer men de får aldri unger :(


Du vet vel sannsynelig vis at du må ha hann og hunn..? Helst 3 hunner per hann.

Det kan også være noe galt med vannverdiene dine. Hva viser de?

Ph?
Nitritt?
Gh?
Jeg har en hann og to hunn
Plussmedlem
Må også legge til hvis du har lite gjemmeplasser for yngel, kan foreldrene og de andre fiskene spise de opp fort. Guppyer er ikke gode foreldre!
Anders Kaste
Må også legge til hvis du har lite gjemmeplasser for yngel, kan foreldrene og de andre fiskene spise de opp fort. Guppyer er ikke gode foreldre!



Hva betyr yngel?
Hvs du skal ha fiskeegg er vel ancistrusen ganske flink og scalarer.
Men det kommer jo ann på hviken annen fisk du har.
Plussmedlem
Brownies
[QUOTE=Anders Kaste]Må også legge til hvis du har lite gjemmeplasser for yngel, kan foreldrene og de andre fiskene spise de opp fort. Guppyer er ikke gode foreldre!



Hva betyr yngel?

Yngel betyr fiskeunger/fiskebabyer.
Søk litt rundt på Danio Rerio .. Det er eggleggende fisk.

Enda mer effektiv enn guppy, spør du meg. Men for å få eggene til å bli yngel, så stilles det noen krav. Søk litt rundt..
helt erligt syntes jeg sebra ciklide er letere å få yngel på :P
Nå er jeg delvis enig med ciklidesyka, sebraciklider er ekstremt lette å drette og gode foreldre som er intressante å studere atferden til.

Jeg ville utvidet gruppen med guppier litt så du er sikret mot at hannen skyter "løskrutt". Tror ikke det er særlig sannsynlig årsak til manglende yngling, men mulig.
Får du til å bytte 10% vann hver dag framover en periode tror jeg det vil bli familieforøkelse ganske fort. Følg ellers elementært stell som beskrevet i akvarieskolen under artikkel fanen øverst på siden. Det bør holde i massevis.
Flyteplanter som pistia gir godt skjul for små nyklekte yngler og de finner noe mat her. Det samme gjelder forskjellige moser.

Hvor stort er karet du har de i og hvor varmt er det?

Hilsen Ola

Inaktiv bruker
Brownies
Hvordan akvariefisk får fortest fiskeegg? Plis svar! Jeg har så lyst på fiskeunger :P


Det hadde jeg også en gang..og fikk 80 yngel i en sleng av sebraciklider og alle 80 levde opp.. ( kunne nok egentlig fått fler for de la nye egg bare 3 uker etter første omgang igjen) Det du må være klar over med ciklider er at det ofte kan bli et lite blodbad når hannen får for seg å drepe hunnen eller omvendt.. Det var det som skjedde når jeg fjernet eggene de la andre gangen..

Det eneste jeg er sikker på er at jeg ikke vil ha yngel igjen, ihvertfall ikke mer enn maks 10 i såfall Grunnen til det er at man tenker ikke over at selv om fiskene er små så bæsjer de masse og belaster karret, filterpumper osv enormt. Det er mye jobb med det og en evig bekymring... Og å fore med micromark , artemia osv er masse styr og det kan jeg love deg at det blir fort tett i fflterpumpa/slanger osv.

Ja, nå kan jeg endelig kose meg med fiskene mine, uten bekymring, tårer og frustrasjon. Jeg fant ut at ciklider og malawi var alt for mye jobb og bekymring for meg, så jeg gikk over til å ha bare ancistrus. Det er vel også mindre sjanse for at ancistrus begynner å slåss og drepe hverandre, enn ciklider, kan jeg tenke meg.

Så zebra fisker er bra når du vill ha egg?

Det er vel ikke rent lite håpløst å anbefale nybegynnere til å kjøpe Zebarciclider. Noen av dere som har tenkt på at dette setter helt andre krav til akvariestørrelse, filtrering, driftsrutiner enn ved hold av et standard nybegynner selskapskar.

Litt edruelighet når man svarer er på sin plass.

Ditt første oppdrett er alltid spennende og siden du har gyppy så ville jeg ha startet her. Tre hunner på en han er en god tommelfingerregel. Du bør også ha noen gode stengelplanter i karret slik at yngelen har noe å gjemme seg i den første tiden.

Søk på forumet så finner du masse informasjon om hvordan du skal gjøre dette.

Inaktiv bruker
Brownies
Så zebra fisker er bra når du vill ha egg?


Hvis det er egg du er ute etter, så skaff deg høner


Sebrafisk og Sebraciklider er to ulike typer fisk bare så det er sagt også.
NÅR JEG KOM HJEM FRA HYTTA SÅ JEG FISKEUNGER I AKVARIE..
GUPPYER!
Plussmedlem
Gratulerer! Håper du får de til å vokse opp!
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander Nohr Kokkin
Reklame for plussmedlemskap