Sette opp 60l akvarie til guttungen

Hei.

har ett 60liters akviarie stående, med innvendlig pumpe/varmekolbe og heldekkende lysarmatur. Flytter snart, og tenkte guttungen skulle få ha dette akvarie på det nye rommet sitt.

Tenkte å planlegge litt hva som skal inn i karet før vi flytter. Ser for meg å ha noen hardføre fisk og planter, som kan trives på 60liters boltreplass. Noen anbefalinger?

Med tidligere akvarier har jeg hatt problemer med hurtig vekst av alger både på glass og på planter/røtter. Hva kan gjøres for å hemme veksten noe?

Mvh
Lars

Hei, og velkommen til Akvaforum!

Vi har en fiskebase her, som kan være et godt utgangspunkt. Legg inn størrelsen på akvariet, så får du en liste over fisk som passer i 60 liter. Til barn kan guppy være en grei fisk å starte med. Fargesterke, og siden de er så forskjellige er det enklere å se forskjell på dem også. De fleste barn setter pris på det, fremfor 8 helt like, røde fisker. Men det er jo smak og behag til syvende slutt uansett.

Guppy yngler veldig, og for å unngå det, går det helt fint å bare ha hanner også, siden de har de peneste fargene.

Når det gjelder alger. De fleste opplever en algeoppblomstring når karet er nytt, fordi det ikke er i balanse enda. Når den perioden er over, er riktig stell det viktigste tiltaket mot alger. Dvs, ikke for mye lys, 10 timer holder (en timer gjør at lysmengden blir passe, still den inn slik at det er lys på ettermiddag og kveld når folk er hjemme og kan nyte synet). Jevnlige vannbytter er viktig for å få ut overskuddsnæring, ellers kommer næringen kun algene til gode. En tommelfingerregel er 30% en gang i uka. Og forsiktig med fôringen. Fisk trenger stort sett mindre mat enn man skulle tro. For mye mat blir igjen bare overskuddsnæring som algene nyter av. Til slutt er planter kjekt. Spesielt hurtigvoksende planter, ettersom disse forbruker mest næring fra vannet. Og all næring plantene bruker, får ikke algene brukt

Noe grønne alger (som prikker) på glasset kommer i stort sett alle kar. Det er vanlig, og mer et tegn på at karet er i balanse, enn at det er et problem. Jeg kjøper en pose hvit filtervatt, og bruker en dott filtervatt og tørker raskt over innsiden av glasset når jeg bytter vann hver uke. Tar et lite minutt, og det er nok til å holde algene under kontroll

Husk at karet må kjøres inn før fisken ankommer
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap