Nytt akvarium

Hei! (vet ikke helt om dette er skrevet inn på riktig)

Jeg har drevet med akvarie i ca 1 1/2 år nå, og vil kjøpe meg et nytt og større akvarie. Jeg har en 60 liter nå, men vil ha et som er ca 120liter men jeg vet ingenting om hvilke akvarietyper som er "dårlige" og hvilke som er bra.

Så jeg trenger råd om hvilke akvarie merker som er veldig bra? og ikke så dyrt - i ca 120liter.
Jeg har god erfaring med Juwel akvariene (har 4 av de selv, og har aldri opplevd noen problemer med de). Juwel Rio 125 liter finnes både hos Aquamanias, Webzoo og [URL=http://dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=68&idkategori=52&startrow=]Dahls dyrerike[/URL].

Jeg har også sansen for MP akvariene, men jeg finner ingen butikker som fører dem for øyeblikket.

Ellers vet jeg at mange sverger til Aquastabil, men disse akvariene har jeg ingen erfaring med selv, og kan derfor ikke uttale meg noe særlig om dette merket.

Tusen takk for tips, tror kanskje jeg prøver meg på Juwel akvariumene, vet om andre som også er fornøyd med di
Jeg har forresten funnet meg et akvarie nå, og de sa det snart kom på salg i tillegg
Jeg lurer på om jeg skal prøve med sand istedenfor steiner, men hvordan gjør man det rent i bunnen da? Jeg har alltid hatt steiner, og da bruker man jo slamsuger, men hvis jeg bruker den med sand så går jo sanden ut sammen med vannet?
Er det noe annet jeg må bruke da?
Gratulerer med snart nytt akvarium.

Her er en fin video om rensing av sand.
Plussmedlem
Anette Frestad
Jeg har forresten funnet meg et akvarie nå, og de sa det snart kom på salg i tillegg :) Jeg lurer på om jeg skal prøve med sand istedenfor steiner, men hvordan gjør man det rent i bunnen da? Jeg har alltid hatt steiner, og da bruker man jo slamsuger, men hvis jeg bruker den med sand så går jo sanden ut sammen med vannet? Er det noe annet jeg må bruke da? :)


Vil absolutt anbefale sand kontra grus, da ingenting faller ned i mellom steinene og blir liggende og råtne. Hvis du følger instruksjonene på videoen og holder sugeren noen små cm over sanden er det veldig lite sand som går tapt. Vil sannsynligvis ta flere år før du merker noen reduksjon i mengden.
Tusen takk for bra svar! Dette skal jeg nok prøve ut
Men jeg har hørt at planter og sånn ikkje vokser så godt i grus? er det noen av dere som har hatt problemer med det?

Hvilke fisker kan jeg ha i en 120 liter?
Jeg har veldig lyst på noen Dvergguarmi, flying fox, botia, khuli ål(?), discus, ildhale + mer. Fra før av har jeg: molly,kampfisk,pansermalle, vanlig malle, kardinal tetra, fantom tetra og en til type tetra. Går de gamle fiskene jeg har sammen med de nye jeg vil kjøpe?
Er litt usikker på Discus, de trenger vel kansje større akvarie enn 120liter?
Har dere andre råd eller meninger om hvilke fisker jeg kan ha/burde ha i en 120liter?
Plussmedlem
Anette Frestad
Tusen takk for bra svar! Dette skal jeg nok prøve ut:) Men jeg har hørt at planter og sånn ikkje vokser så godt i grus? er det noen av dere som har hatt problemer med det? [I]Hvilke fisker kan jeg ha i en 120 liter?[/I] Jeg har veldig lyst på noen Dvergguarmi, flying fox, botia, khuli ål(?), discus, ildhale + mer. Fra før av har jeg: molly,kampfisk,pansermalle, vanlig malle, kardinal tetra, fantom tetra og en til type tetra. Går de gamle fiskene jeg har sammen med de nye jeg vil kjøpe? Er litt usikker på Discus, de trenger vel kansje større akvarie enn 120liter? [I]Har dere andre råd eller meninger om hvilke fisker jeg kan ha/burde ha i en 120liter?[/I]


Botia som i praktbotia, discus, flying fox og ildhale burde du nok ikke handle. Praktbotia blir enorme (hele 40 cm!), discus er også plasskrevende (i tillegg bør discus gå i grupper) og ildhaler er tildels meget aggressive mot andre fisker. Flying fox kan bli aggressive, men hovedproblemet her er at de vokser faderlig fort og når man da skal ha en stim av disse, blir det fort trangt i karet.

Kuhliiål og dvergguramier burde gå fint overens med de fiskene du allerede har. Kuhliiene kan dog bli ganske sky med så mange andre fisker i karet, så det er langt fra sikkert at du vil se mye til dem.
Okei, men jeg har hatt flying fox før i 60 literen min, og da ble de ikke så store men de så ut til og trives. Jeg vil ikke ha så mange av dem, men tror kanskje jeg prøver med dem uansett. Er jo en ganske viktig fisk og ha i akvariet, men hvis den blir for stor så kjenner jeg en med et 200liters akvarium som sikkert tar imot dem, ettersom at han ikke har så mange andre fisker
Gleder meg til og se hvordan Kuhlii ålene oppfører seg rundt i akvariet, dette blir spennende
Hei, og gratuler med nytt akvarium!

Jeg har selv to stk juwel akvarier og er temmelig fornøyd.

Jeg skjønner ikke helt det du sier om at flying fox er en viktig fisk å ha i akvariet... Jeg har aldri hatt den fisken, og kommer antagelig aldri til å ha den heller.

Hadde jeg vært deg ville jeg heller satset på en liten gruppe med Siamesiske algeetere.

[External Image]

Disse er veldig flinke til å spise penselalger, noe jeg og mange andre har slitt veldig med. Men bare et par uker etter jeg kjøpte en tre-fire stk., var algene helt forsvunnet, og takk for det!

Dessuten trenger sae nesten bare halvparten så stort akvarie som flying fox, som er anbefalt minst 300 liter(!) Og den vokser heller ikke like fort.

Uansett hva du velger, tror jeg du vill bli mer fornøyd med sae, enn med flying fox..
BIGBrother
Jeg skjønner ikke helt det du sier om at flying fox er en [I]viktig[/I] fisk å ha i akvariet... Jeg har aldri hatt den fisken, og kommer antagelig aldri til å ha den heller. Hadde jeg vært deg ville jeg heller satset på en liten gruppe med [URLBLOCK1]. Disse er veldig flinke til å spise penselalger, noe jeg og mange andre har slitt veldig med. Men bare et par uker etter jeg kjøpte en tre-fire stk., var algene helt forsvunnet, og takk for det! :-) Dessuten trenger sae nesten bare halvparten så stort akvarie som flying fox, som er anbefalt minst 300 liter(!) Og den vokser heller ikke like fort. Uansett hva du velger, tror jeg du vill bli mer fornøyd med sae, enn med flying fox.. :)


Hei du
Jeg blander veldig på Flying fox og Siamesiske algeetere(SAE), var vel antagelig SAE jeg mente. Var og leste litt rundt på nettet nå nettopp om disse 2 fiskene, og er mange som tar feil av dem ser jeg:P hehe.
Da satser jeg heller på SAE istedenfor Flying fox Takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap