Fiskene dør

Hei

Fekk meg et akvarium for en stund tilbake, leste her på forumt at det var fordel å vente 4-5 uker før en slapp fiskene uti. Ventet på dette og tok noen ph verdier og nitrit verdier. Dette var ok, så eg bestemte meg for å kjøpe 2 algeetere, 2 flying fox, 2 sverdiskere, 2 black molly og 4 guppy.

Etter en dag døde dene ene algeederen, så gjekk det 2 dager og da døde den en guppyen. Etter dette har det dødt en fisk nesten hvert natt, den siste var den ene mollyen. Fisken virker helt ok før eg går å legge meg, men dagen etterpå er de døde. Hva kan være galt ?
Føler det ligger en slags hinne på vannflaten, kan det være dette ?
Eller at det kan være den ene fisken som angriper de andre ?

Kurt
Har du tatt en ny nitritt-test? Hvor mange liter er akvariet?
PH er cirka 7
nittrit er under 0,3, begge tatt i dag.

Kh og Gh vet eg ikke hva er
Det kan godt tenkes at det ble litt for mange fisk på en gang, og at pumpa ikke klarte den brått økte belastningen. Hvor stort filteret er og akvariet har jo endel å si.
Antar at pH er mellom 6,5 og 7,5 og Gh rundt 3, det er vel omtrent slik vannet er der du bor?
Hinna er ikke direkte farlig, men kan tyde på at du har dårlig sirkulasjon i overflaten. Kan du sette filterutblåset slik at det kommer opp i overflaten? ( Det kommer jo an på utstyret du har da.) Det vil hjelpe på å få bort hinna. Da får du mer oksygen i vannet også, det er nok også en fordel ettersom du sier fiskene dør på natten.
Akvariet er 110 liter, det glemte eg å nevne tidligere. For tiden så blåser den filterutblåset mot den ene veggen, men da kan n eg prøve å vri på den slik at den blåser opp.
Hvis du ikke finner noe galt så kan det jo være at fiskene var syke da du kjøpte dem.
Det er noen dyrebutikker som har reklamasjontid på fisk. Her hvor jeg kjøper har de 8 dagers reklamasjonsrett, slik at hvis fisker dør så kan jeg ta de med til butikken, men litt akvarievann, og så tester de vannet. Om vannverdiene er i orden så får jeg tilgodelapp.
Skader ikke å spørre, for det er kjipt å miste fisk og penger.
Jeg ville også kontrollert for eventuell ammoniakk, særlig om pH er 7 eller over. Hvis, som StigS sier, filteret ikke tålte den plutselige økningen i belastning, kan du ha fått ammoniakk og deretter vil du få en nitrittopp.

Hva gjorde du med karet i ventetiden? Sørget du for at du ga næring til de bakteriene som skal vokse i filteret ditt, og i bunnsubstratet? Hvis ikke, har du heller ikke en bakteriemegde som kan håndtere det antall fisk du satte inn.

Test, og eventuelt bytt vann og fortsett med det i dagene fremover.

Om alt er ok innkjøringsmessig, kan det selvsagt være at du har fått syk fisk.
Utrolig kjipt da, håper du finner årsaken, og at du ikke gir opp hobbyen fordet
Har nå hatt 3 dager uten dødsfall så eg håper det er over
Har en algefisk igjen og en bunnskraper eller hva det hette. Er det for lite med en algeter i et 110 liter kar.

Men tenkte eg sko vente litt med å kjøpe inn fisker hvis det stemmer med det dere komenterte med for mange fisker på en gang.

Takk for svar
Probleme i mitt akvarium forsetter. Har ikke hatt noe dødsfall, men nå har eg fått nitrit i det. Forstår ikke heldt hva jeg gjør feil. Føler at eg har gjort det som skulle gjøres, men probleme vill ingen ende ta.

Har nå bestemt meg for å bytte ut hele vannet og fylle på nytt. Tar litt vann fra søsteren mitt sitt akvarium så eg får litt bakterier i det.
Den ene fisken har også fått hvite prikker så det er ikke noe hyggelig å ha akvarium fortiden. Føler jeg har svikktet totalt.

Det er ikke bakterier i vannet, men i pumpa. Den har sannsynligvis blitt bedre til å gjøre om nitrit til nitrat, nå i mellomtiden. Men så lenge det er nitrit i vannet, bytt vann oftere til det går over.

Til å begynne med etter 4-5 ukers innkjøring ser ting bra ut. Men hvis man kjøper for mange fisk, vises det hvor mye gode bakterier man egentlig har. Da klarer ikke bakteriene å få unna avfallstoffer, som ammoniakk som fiskene skiller ut, og som er giftig for dem. Resultat: Fiskedød.

Jeg ville heller gått forsiktig frem med fiskene, tror ikke du trenger bytte ut alt vannet, men delvannsbytter, ofte, hjelper med å få vekk de stoffene som bakteriene i pumpa ikke klarer, inntil de har økt.

Ble mye vås, men håper du skjønner Ikke gi opp! Du klarer det til slutt =)

Nok en endring: Anbefaler deg å sette deg inn i kretsløpet i akvariet. Det kan hjelpe deg å forstå hvorfor du har hatt sånn "uflaks".

Lykke til!
Krisen har gått over, vannet er bra og Mollyen overlevde etter eg ga den noe flytende medisin. Ti min store glede har det også blitt født en fisk som jeg tror er en platy. Viste ikke at den var gravid en gang

Skifter nå 10 liter på et 110 liters akvarium hver helg, så eg håper at det holder seg bra. Kjøpte også 2 reker som eg håpte eg fekk se mye til, men de virker ikke så veldig intresert i å vise seg da de ligger for det meste i et shipsvrak.
GvFalkirk
Skifter nå 10 liter på et 110 liters akvarium hver helg, så eg håper at det holder seg bra. Kjøpte også 2 reker som eg håpte eg fekk se mye til, men de virker ikke så veldig intresert i å vise seg da de ligger for det meste i et shipsvrak.


Når du først er i gang med bøtta så ta like gjerne en til så begynner det å ligne noe. 10 % vannbytte er i minste laget.
Carl Eugene Jørgensen Bakkeli
Vet noen av dere hvordan man gror alger på F.eks. planter, steiner og pynt

Hvordan man gror ???
Ok takk for tips, et annet spørsmål jeg lurer på er hvor lenge jeg må vente på å slippe den nyfødte uti til de andre fiskene. Har den i et fødekar nå. Vil si den er kansje litt over en cm.

Inaktiv bruker
Du bør bytte vann oftere : du bør bytte 30 liter to ganger i uka når du har disse problemene med nitritt osv samt sykdom i akvariet..
Inaktiv bruker
Carl Eugene Jørgensen Bakkeli
Vet noen av dere hvordan man gror alger på F.eks. planter, steiner og pynt


Du mener nok mose Mose må man kjøpe, javamose feks eller en annen type akvariemose. Så binder du mosen fast til feks mangrovegreiner eller der du vil den skal vokse. Den vokser igrunnen raskt dersom du får mose av god kvalitet. Men, den mosen man får på dyrebutikker er som regel bare dårlig, så kjøp heller privat

Du kan jo også kjøpe algekuler, det er en egen "plante" faktisk, og de er lette å få til i begynnelsen når man har et nytt akvarium/osv. Disse algekulene vokser altså slik i naturen/ i vannet. Tror de kommer fra japan (?)

Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap