Hjelp, noe muffins i akvariet mitt.

Jeg trenger tips, råd og hjelp. Jeg har en 60 l som ble satt opp i juli. Alt har vært bra helt til nå!!! I akvariet bodde en kampfisk, 4 guppy, 3 platy, 1 pleco og 6 tetra pluss noen eplesnegler. Nå er desverre alle de 6 tetraene døde.... Jeg forstår ikke hvorfor. Finnene råtnet plutselig bort på noen, og andre bare døde av seg selv. Regnet med at det var finneråte, så flyttet sneglene i et annet kar, og behandlet 60 literen med eSHa 2000. Ingen av tetraene overlevde, men ting så ut til å gå tilbake til det normale.

Men så.... to uker senere. Jeg forstår ikke hvorfor men vannet ser ikke ut til å være bra. Kampfisken min er blitt slapp, og hviler meget ofte på bunnen. Han kommer fortsatt opp og spiser når jeg åpner luka, men ellers henger han i en plante, eller ligger slapt på bunnen uten å røre seg. Guppyene og platyene ser ikke ut til å ha noe problemer. Har forsøkt med store og hyppige vannbytter. Byttet vann på mandag, og en gang til i dag (onsdag) Vannet er uklart.... Hvorfor????!!! Ikke melkehvitt-uklart, men er ikke sånn som det skal være. Har ett annet akvarie og der er alt som det skal være. Forsøkte også å flytte sneglene tilbake, men de bare la seg på bunnen og hang ut av skallet.

Har sjekket for nitritt, og alt er greit. Hva gjør jeg feil??? Er så trist å se at sneglene og fiskene dør. Orker snart ikke mer!!!
Hva kan det være? Pumpa? Meg????

Hjelp...
Du bør kanskje sjekke både amoniakk,nitrit og nitrat.
Hvordan sjekker jeg amoniakk? Har sjekket nitrit og nitrat og begge er grei, ser det ut til. Er ganske ny når det gjelder dette, så vet litt lite...
Vil anoniakk gjøre vannet uklart?
Det finnes testsett for alle 3.
NO2 = Nitrit
NO3 = Nitrat
NH4 = Ammoniak

Kanskje teste PH også når du først er igang


Lykke til.
Kjenner meg igjen , småpanikk, har du sjekket ledningsvannet ditt? Ph og Kh?
Hehe Blir litt stressa, ja!!! Ph'en er fin, men vannet her jeg bor har en Gh på 0,ett-eller-annet. Etter tips her inne, bruker jeg en spesiell type gips for å heve Gh'en. Kh har jeg ikke sjekket. Jeg får kjøpe alle disse testene i morgen. Håper på det beste!
Tusen takk til begge to

Kommer dere på noe annet som kan være galt er det bare å si i fra!
Du kan også sjekke pumpen, er det nok sikulasjon? Du kan jo prøve å ta vann fra det andre akvariet og se om det blir bedre
Sjekk temperaturen på vannet? Fikk helt hetta da jeg kom hjem for to dager siden, og samtlige fisk lå på bunnen og var slappe. Viste seg at vi hadde hatt strømbrudd, og varmekolba hadde gått føyken... Etter to timer med ny kolbe i vannet var fiskene spreke igjen. Mye vannbytter kan gjøre vannet grått av oksygen, og/eller røre opp masse dritt som ligger på bunnen.
Høres litt ut som amonium pga. overforing, men kan også være andre ting

Når først en fisk dør, vil den gjøre vannkvaliteten dårligere og dermed dør neste fisk osv.

Hvilket filter har du, og har du rengjort det grundig i det siste?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap