Problemer med sump

Hei.
Har et saltvannsakvarium som jeg har ferskvann i, for det var smart å begynne der ble jeg fortalt. Dette akvariet kommer med en sump som jeg også ble anbefalt å kjøre i gang, så det har jeg prøvd å gjøre.

Hele greia kom i deler uten brukerveiledning, men jeg tror jeg har koblet riktig med ett unntak som jeg kommer tilbake til.

Sumpen ligner veldig på denne http://www.aqua-medic.de/seawater/en/12/marin%201000/

Jeg har altså satt den sammen, fylt på vann og startet skummeren. Så har jeg satt hele greia i drift. Alt fungerer som det skal. Problemet er at det fungerer så inni helheimen "godt". Vanntrykket inn i akvariet er som en høytrykkspyler, og sirkulasjon er i alle fall ikke lenger noe problem.

Pumpen som står tilkoblet er en ocean runner 3500, men 3500 l/t eller noe slikt.

Er det riktig at det skal være så kraftig trykk på vannet inn i akvariet?

Akvariet kom med en kjøler. Denne har jeg koblet utenfor. Er det mulig at det er så mye motstand i denne at trykket blir for stort når den ikke er med i loopen? Virker ikke som det er så veldig mange meter rør inne i denne kjøleren.


Videre er det noe som jeg tror er en "Nitratreductor", den heter i alle fall det på marin 1000 systemet. Denne har to tilkoblinger på toppen. Det er en pumpe som pumper vann fra sumpen inn i denne, og så er det en slange som leder tilbake til sumpen. (Hvis jeg har koblet riktig). Men jeg er ikke sikker på hvilken som er vann inn og hvilken som er vann ut. Den ene ser ut til å fortsette i et rør fra toppen, gjennom alt innholdet og nedi bunnen, mens den andre ser ut til å slippe inn vann fra toppen. Så, hvilken er altså vann inn?


Når vannet renner ned i overreningsboksen støyer det no inni hampen. Som om det plaskregner i en bøtte. Er det vanlig å ha noe nede i overrenningsboksen for å dempe støy?

Dette filtersystemet som jeg har inneholder noe som ligner på filtfilter i netting i tre av boksene, mens "Nitratreductoren" inneholder to grove svamer med noe som ligner kraftfor for kanin i mellom. Den firkantede boksen på skummeren inneholder baktoballer. På marin 1000 som jeg linker til inneholder alle boksene baktoballer. Noen som vet hvorfor? Bør jeg også bytte til bare baktoballer?

Og, er det vanlig at fisk kommer seg ned i overrenningsboksen. Har satt på disse "kammene", men i dag var det tre fisk nede i boksen, og en som lå i silen død.

Så, så langt har jeg kommet, og flere spørsmål kommer sikkert.
Ser forøvrig på diverse bilder at noen akvarier har samme vannivå i overrenningskammeret som i resten av akvariet.

Hos meg er det bare 5-6 cm vanndybde der. Hva er egenlig "riktig"/"normalt".

Slipper vell dryppelyden da, men det er kanskje også litt større risiko med tanke på evt. lekasjer der rørene går i gjennom når det er mere vann i overrenningskammeret?

Har for øvrig ca 420 til 440 l akvarium.

Fint om noen med samme akvarium og sump kan si noe om vannstrømmen inn i akvariet og styrken som er "normal" her, for som jeg skriver er denne hoss meg litt vell hard synes jeg.
Skal du bruke den til saltvann eller ferskvann?

Hvis du skal bruke den til saltvann så er den retur pumpa helt ok. Ikke for mye vannstrøm i karet, men for lite. Du bør plusse på noen flere sirkulasjons pumper.

Når det gjelder det bråket du har i overavrenninga, så kan du ta et søk i google etter noe som heter Durso Standpipe. Dette er en krokaktig rørsystem som demper støy.
Se om det er mulig å bygge et sånt et til det systemet som er på karet ditt

Skal du bruke det til ferskvann, så ville jeg nok hivd ut skummeren og diverse andre filtergreier og heller se om det er mulig å dytte inn noe blåsvamp og noe porøst filtermateriale, som Fluval Biomax eller noe lignende.
Om det ikke lar seg gjøre så anbefaler jeg heller at du kjøper deg er helglasskar og lager et filter ut av det som du bruker til sump.
Takk for svar. Vi får se hva jeg eventuelt skaffer senere.

Men hva er forskjellen på Fluval Biomax og for eksempel slike bactoballer?

Ser at Aqua Medic Marin 1000 som er nesten identisk med min sump har bactoballer i alle boksene, der jeg har en med baller (den som er koblet til skummeren), en med to blåe grove svamper i topp og bunn og noe som har form som pelletsfor til kaniner mellom, samt tre med no finmasket filtergreier. (Se første bilde).

Burde jeg også ha slike baller i alle boksene?

En av boksene tror jeg er en slik nitratreductor, se bilde to, den med pelletsen. På marin 1000 systemet som jeg nevener ovenfor er den i alle fall det. Er imidlertid litt usikker på hvordan denne skal kobles riktig.

På toppen har den to rørkoblinger inn. Den ene fortsetter innvendig helt ned til bunnen, den andre går bare gjennom topplokket. Boksen har fastskrudd topp, i motsetning til de andre, og jeg går da ut i fra at den skal tåle litt trykk. Men hvilken er vann inn. Den som slipper vann ned fra toppen, eller den som spruter vann ned i bunnen.

Det er en liten pumpe som står nede i sumpen som pumper vann inn i denne boksen.

Når det gjelder å bygge nytt filtersystem så er det ikke så aktuelt akkurat nå. Har allerede kostet noen kroner denne saken. Desuten ser jeg på dette som trening til saltvannsakvarium. Om jeg kommer så langt da.

Men hvis jeg skaffer meg et slikt rørsystem som du linker til, så kanskje jeg kan putte et slikt innvendig filter i overrenningsboksen. Da holder det med en liten femhundrelapp... Hvis det er noe poeng.

Har forøvrig løst problemet med trykket ved å finjustere retningen. Da er det et lite område i akvariet med mye strøm, så blir det roligere rundt omkring. Dette ser ut til å funke greit, da noen fisker søker mot strømmen, mens andre holder seg i rolig vann.

Kommer litt mye bubbler i vannet, som er litt rart da dette er et lukket system som ikke tar inn luft som jeg kan se.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap