Foringsulykke

Hadde hjelp til å fore fiskene mine, og den som skulle gi mat skulle bare gi et lite dunk på boksen på et sånt lokk som hadde skyve åpning, så datt lokket av. Fikk sikkert mat for mange uker. Vi fikk tatt opp en del med hov, og pumpe vann fra bunn både i går (når det skjedde) og i dag, bytta ca halve vannet begge dager, men enda er jo vannet veldig grumsete. Redd fiskene kommer til å overspise seg og dø. Alle svømmer heldigvis enda.

Noen tips om hva jeg bør gjøre videre, evt hva jeg burde gjort anderledes?
bruk en hevert i bunnlaget. Men andre ord slamsug bunnen og ta vannbytte igjen i morgen. noen annet vet jeg ikke om.

Fiskene vil ikke spise seg i hjel, men her kan man risikere at den biologiske belastningen blir større enn det filteret klarer med. Slamsugung og vannbytter er det som skal til for å berge det her.

Bytt vann hver dag med hjelp av slamsugung. Klare man å ta det i to omganger daglig så er det fint. Mål nitritt og så lenge denne ikke gir utslag så klarer det seg med 30% vannbytte(eventuelt 15% to ganger daglig)

Sjekk at gjennomstømmingen i filteret ikke blir mindre da dette er et tegn på at det holder på å tettes. Hvis det skjer så trer man en svampbit eller nylonstømpe på innsug slik at man berger seg over kneiken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap