Innkjørt vann = bakterier ok???

Har hastverk med å sette opp en 60 liter pga. scalaregg. Hvis jeg bruker utelukkende vann fra karet de er i nå, vil jeg da få med bakteriekulturen jeg trenger? Kan jeg da sette inn et filter som ikke er innkjørt?
Hvis nei, finnes det andre muligheter for å få startet opp karet i full fart?

VH
Jan Arild
Plussmedlem
Nei, men det finnes muligheter.

Ta filterguffe fra filteret i scalarekarret ditt over i det nye filteret. Det kalles kickstarting, og er den beste måten å starte opp filtere raskt.
Du må gjerne bruke vann fra karet de er i nå, men det er da på grunn av at de ikke vil få noen endringer i vannverdier (som PH).

Det er svært få bakterier i selve vannet.

Har du et nytt filter som du må sette opp, er det i dette filteret du må få inn bakterier. Det kan du gjøre slik:

Tapp litt akvarievann i en bøtte. Ta ut filteret i karet de er i nå, og skvis svampene i bøtta. Vannet skal bli så møkkete som mulig. Det er i denne "møkka" at bakteriene bor. Deretter tar du de nye svampene i den nye pumpa, og lar de suge til seg så mye av gugga som mulig. Kan du, er det beste å fylle bøtta full med vann, skvise ut masse gugge, og sette det nye filteret nedi bøtta og la det surre og gå. Da vil filteret få inn så mye som mulig av "møkka", og få masse bakterier.

Med "gammelt" vann, og et kickstartet filter fullt av bakterier, burde du ikke møte på noen problemer. Følg litt med vannverdiene i starten, det er aldri noen garanti for at du har fått med nok bakterier over fra det gamle til det nye filteret
Må bare ta av meg hatten for raske og gode svar her inne.

Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap