Filtergugge fra skilpaddekar?

Jeg trodde endelig at filteret var innkjørt (fine prøver i over en uke), og kjøpte derfor de første beboerne til 140-literskaret mitt.

De flyttet inn på mandag, og vannprøvene har vært fine frem til i går. Nå er det nitritt i karet, og jeg bytter vann som en helt...
Jeg har en venn som har skilpadder, og hans filter er helt ferdig innkjørt. Så nå lurer jeg på om jeg kan ta litt filtergugge fra hans kar, eller om det blir heeeelt feil siden det faktisk er skilpadder og ikke fisk?
Er filtergugge filtergugge uansett, eller burde jeg styre unna skilpaddefiltergugge?

For det hadde unektelig gjort tilværelsen lettere om jeg kunne løst problemet med litt gugge i dag.
Plussmedlem
Karet har blitt innkjørt helt siden juni/juli? (Ref. profilen din.)

Fortsett med vannbyttene du. Jeg ville ikke ha blandet inn andre bakterier nå.

Og så kan du fortelle vennen din at han driver med ulovlig dyrehold
Plussmedlem
Loomis
Og så kan du fortelle vennen din at han driver med ulovlig dyrehold ;-)


Ikke nødvendigvis. Hvis han søker om det og det ligger særskilte årsaker til skilpaddeholdet (som f.eks. pelsdyrallergi) kan han få importere de.
Loomis
Og så kan du fortelle vennen din at han driver med ulovlig dyrehold ;-)


Det kan da ikke du vite vel? Mattilsynet kan gi dispensasjon for hold av skilpadder, og dette er slettes ikke uvanlig.
Ikke vannskilpadder. De er ulovlige uansett.

Landskilpadder derimot kan man få lov til å ha. Kjenner to stk som har landskillpadde lovlig.
hea
Ikke vannskilpadder. De er ulovlige uansett. Landskilpadder derimot kan man få lov til å ha. Kjenner to stk som har landskillpadde lovlig. :)


Ah ok. Det viste jeg ikke.
Ville ikke brukt filtergugge fra et skillpaddekar!
Deres avføring inneholder svært ofte salmonellabakterier,
og er ikke noe man ønsker å ha i sine akvarier.
Nei, faktisk ikke noe sted ønsker man slikt, for å være helt ærlig!
Så jeg ville stått over det der...
Plussmedlem
Viktor
[QUOTE=Loomis] Og så kan du fortelle vennen din at han driver med ulovlig dyrehold ;-)


Ikke nødvendigvis. Hvis han søker om det og det ligger særskilte årsaker til skilpaddeholdet (som f.eks. pelsdyrallergi) kan han få importere de.

Antar at det er vannskilpadder så lenge det er snakk om filter.
Hold av landskilpadder krever ikke filter...
Okei, da styrer jeg unna skilpaddeguffe.

Vedrørende hans ulovlige hold av skilpadder, mener jeg at det er hans sak og valg (og egentlig ganske irrelevant for denne tråden). Han er nok klar over at det er ulovlig, så jeg ser ikke helt vitsen i å poengtere det til ham.
Loomis
Karet har blitt innkjørt helt siden juni/juli? (Ref. profilen din.) Fortsett med vannbyttene du. Jeg ville ikke ha blandet inn andre bakterier nå. (...)


Har vært i innkjøring siden juni/juli ja... Så jeg er ganske oppgitt over at det likevel dukket opp nitritt... Jaja, jeg fortsetter bare med vannbytter jeg.
hea
Ikke vannskilpadder. De er ulovlige uansett. Landskilpadder derimot kan man få lov til å ha. Kjenner to stk som har landskillpadde lovlig. :)


her de 3 skilpaddene man kan søke om å ha som står på positivlisten:
Gresk landskilpadde Testudo hermanni
Leopardskilpadde Geochelone pardalis
Kinesisk trekjølskilpadde Chinemys reevesi

og chinemys reevesi er en vannskilpadde så du tar jo litt feil!!
Da stenges denne tråden. Trådstarter har fått svar, og minner på om at alle tråder som omhandler ulovligheter vil bli stengt.

Det har vært gitt rutinemessig dispensasjon for privat hold av enkelte arter skilpadde (testudo og geochelone ssp.) dersom søker dokumenterer allergi mot dyrehår. Det har vært gitt enkelte tillatelser også til hold av andre arter reptiler/amfibier, men i praksis har forbudet mot hold av eksotiske dyr vært restriktivt forvaltet for denne dyregruppen.

De reptiler som holdes i Norge i dag er enten gamle dyr fra før "Forskrifter om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte." ble gjort gjeldene 20. november 1976 med hjemmel i lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd § 22 og § 27.

Som det også heves her finnes det noen lovlige importerte landskilpadder, da av artene Testudo og Geochelone mens de fleste andre reptiler som finnes rundt om i de tusener av norske hjem er nok smuglet / holdes ulovlig i Norge.
Innkjøring fra juni til nå og så nitrit?

Har du gitt salmiakk daglig i hele denne perioden, eller tok du en pause hvis testene viste at syklusen var igang? Hvis du ikke "forer" filteret hele tiden, vil den delen av bakteriene som det ikke er nok næring til dø, og da kan du få ammoniakk/nitrit ved innsetting av fisk. At du har fått nitritt så raskt etter innsetting av fiskene, kan tyde på at innkjøringen for såvidt er ok, men med litt for liten bakteriekultur. Bakteriene som bryter ned ammoniakk formerer seg raskere enn dem som bryter ned nitrit og det harmonerer med det du opplever.

Eller er jeg enig i at du ikke bør bruke slik filtergrums selv om det inneholder samme type bakterier som i akvariefilteret ditt. Som andre har sagt allerede, kan det være en del bakterier i tillegg som du definitivt ikke ønsker i karet.
Plussmedlem
anders86
her de 3 skilpaddene man kan søke om å ha som står på positivlisten: Gresk landskilpadde Testudo hermanni Leopardskilpadde Geochelone pardalis Kinesisk trekjølskilpadde Chinemys reevesi og chinemys reevesi er en vannskilpadde så du tar jo litt feil!!


Den står ikke på noen positivliste. Den står på forslag til en postivliste.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap