Kun nybegynner på alger!! hjelp!

Har fått alvorlig grønnt vann i akvariet.. så ille at man ikke kan se i gjennom vannet skikkelig, grønn tåke!! Dette kom for ca ti dager siden, først la jeg merke til litt vel mye grønt "lag" over sanden, trodde jeg fora for mye med algetabl.... så da vannet ble kjempegrønt tok jeg å bytta ut 3/4 av vannet på mandag, nå er det like ille... så hva gjør jeg?

Akvariet er ca 600 L - dette satte jeg opp nå i sommer, har ikke hatt problemer før nå! Lurer på om jeg forer for mye m algetabl.. har 1 diger gibbiceps og 2 små maller, 5 praktbotia og 2 scalarer (er som regel disse 7 siste som spiser opp alle tabl..... !) De har fått 2-3 tabl pr kveld
Har endel store planter i karet og lite fisk (pga for liten pumpe)

Slangene inn til pumpa og ut (den er værst faktisk) er ille dekket med grønne alger også!! Må jeg ta en totalrenovasjon?
Plussmedlem
Filteret ditt er for lite. Det er nok en del av problemene dine.
Du skriver Eheim 3338 i profilen din. Eheim har ikke 3338.
Mener du Am-top 3338?

Har du muligheter til å måle vannverdier? Nitrat? Nitritt?
Loomis
Filteret ditt er for lite. Det er nok en del av problemene dine. Du skriver Eheim 3338 i profilen din. Eheim har ikke 3338. Mener du Am-top 3338? Har du muligheter til å måle vannverdier? Nitrat? Nitritt?



takk for svar Ja jeg er klar over at jeg har for lite pumpe, derfor det går lite fisk der til jeg får råd til nytt, litt dumt av meg fordi det tok lenger tid enn jeg trodde..
Målte nitritt forrige uke og nettopp nå... akuratt samme resultat; gul og fin (0,3)
og ja jeg har en Am Topp og skjønner ikke hvorfor jeg har skrevet feil ;P
Men hva gjør jeg med dette? Holder på i skrivende stund å tømme ned og fylle opp igjen... men jeg blir jo ikke kvitt dette....
Plussmedlem
Foreslår at du mørklegger karet i minst 4 -5 dager etter vannbyttet.
I tillegg kutte ut fòring i minst like mange dager. En uke går helt utmerket for voksne fisk.

Hvor lenge har du lyset på til vanlig?
Har allerede kuttet drastisk ned på foringa, men skal gjøre som du sier. Lyset slår vi på om morgenen åtte-nitiden og så når klokka er åtte om kvelden har jeg slått av tre av fire lysrør... og helt av klokken tolv, får nok litt direkte sollys på dagtid men etter dette har jeg trekt for gardinene også... men skal nå gjøre som du foreslår ;D
Plussmedlem
Når du får kontroll på algene så bør dere gå ned på lystiden.
10 timer er nok.
Loomis
Når du får kontroll på algene så bør dere gå ned på lystiden. 10 timer er nok.


Nå er det jo en viss sannsynlighet for at det er lysmengden som fører til algene? Jeg ville redusert til 8 timer belysning; og kun på dagtid når sola er oppe. Kuttet foringen og tatt et kraftig vannbytte. Du bør også skaffe deg noen hurtigvoksende planter som kan hjelpe til med å ta opp overskuddsnæring fra vannet.
Jeg slet med akkurat samme problem nå nylig. Har en 430l som jeg også startet opp nå på sensommeren/høsten. Vannet ble nesten over nattet helt grønt.

Jeg begrenset lysmengden betraktelig, samt at jeg skjermet karet for eksterne lyskilder. Dette så ikke ut til å hjelpe nevneverdig i starten.

For min del gjorde vannbytte bare ting verre. Det var greit en liten stund, men med nytt vann fulgte enda tettere algevekst og enda grønnere vann.

Slik var det faktisk i tre uker, før vannet plutselig i løpet av en dag eller to klarnet helt. Algene var borte like plutselig som de kom.

Etter dette har jeg kjørt normal belysning uten skjerming, uten tegn til ny algeoppblomstring.
Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap