Hjelp!!! over eller under vann?

Kjøpte vårt første akvarium på 54liter i går."Innredet" med alt utstyr og vann i går kveld. Men det er dårlig med bruksanvisning på filter. Har et Pacific akvarie, hvor det går en slange fra filterpumpen til toppen av "filterboksen". Det jeg lurer på er om det skal være vann til over der hvor vannet pumpes ut, eller om det skal pumpes ut over vannflaten for å gi mer oksygen i vannet. Vi lurer fælt og vil gjerne ha vannet klart slik at vi kan kjøpe fisker snart...........gleder oss til det
Karianne Oppegaard
Kjøpte vårt første akvarium på 54liter i går."Innredet" med alt utstyr og vann i går kveld. Men det er dårlig med bruksanvisning på filter. Har et Pacific akvarie, hvor det går en slange fra filterpumpen til toppen av "filterboksen". Det jeg lurer på er om det skal være vann til over der hvor vannet pumpes ut, eller om det skal pumpes ut over vannflaten for å gi mer oksygen i vannet. Vi lurer fælt og vil gjerne ha vannet klart slik at vi kan kjøpe fisker snart...........gleder oss til det:-)


Husk at karet må kjøres inn før du tilsetter fisk da
Lykke til.
Inaktiv bruker
Det skal være vann til omtrent nesten til lokket, det skal jo være nok oksygen i vannet, derfor bør man plassere pumpa slik at vannstanden ikke kommer over utløpet. Det gjelder de fleste fisk, de liker litt bevegelse i vannet og oksygenrikt vann. Noen få fisker liker dog ikke dette, så dermed må du jo tilpasse dette etter hvilke fiskeslag du har tenkt å ha i karret.

Ja, da har du jo 4 uker å tenke på å velge fiskeraser, hvis karret er nytt/ikke har en innkjørt filterpumpe
Betyr dette at utløpet av vann som pumpes ut skal være over vannflaten eller under.
Karianne Oppegaard
Betyr dette at utløpet av vann som pumpes ut skal være over vannflaten eller under.

Jeg ville satt det med utløpet midt i vannflata, dvs. med halvparten under vann og halvparten over vann. Da får du bevegelse i vannet.
Inaktiv bruker
Karianne Oppegaard
Betyr dette at utløpet av vann som pumpes ut skal være over vannflaten eller under.


Det kommer nok an på hvor sterk strøm den filterpumpa greier å lage. Jeg vet ikke hvor stor pumpe du har, men, i et 54 liters akvarium er den vel nepep særlig stor vil jeg tro (?)

Du merker jo selv om det blir så voldsomt at vann spruter opp i topplokket eller over akvariekanten da. Da er et LITT for mye av det gode

Og, etter en stund når filteret blir fullt av guffe og grums vil kapasiteten gå ned betraktelig, så da må du nok stille det høyere over vann for å få samme effekt. Når det nå er helt nytt (?) så vil du kanskje få grei nok strøm ved å ha det veldig lavt også.

Men, det merker du jo ikke før du har fått i fisk og fått masse avfall som går inn i filteret.
Plussmedlem
Hvis du synes det er koselig å høre på vannsildring så kan du ha utløpet over vannflaten.
Hvis ikke, så har du det rett under. Det gir nok bevegelse i vannflaten det også.

Det er fint med vann i stua, men jeg vil helst slippe å høre det.
Inaktiv bruker
Loomis
Hvis du synes det er koselig å høre på vannsildring så kan du ha utløpet over vannflaten. Hvis ikke, så har du det rett under. Det gir nok bevegelse i vannflaten det også. Det er fint med vann i stua, men jeg vil helst slippe å høre det.


hehehe.. må le litt..

Vel, selv er jeg døv så akkurat den vannsildringslyden kan jeg nesten ikke si så mye om egentlig. Men, det virker da koselig og beroligende å høre på sildrende vann? (jeg husker jo lydene fra dengang jeg hørte)
Embla Ofelia
[QUOTE=Loomis]Hvis du synes det er koselig å høre på vannsildring så kan du ha utløpet over vannflaten. Hvis ikke, så har du det rett under. Det gir nok bevegelse i vannflaten det også. Det er fint med vann i stua, men jeg vil helst slippe å høre det.


hehehe.. må le litt..

Vel, selv er jeg døv så akkurat den vannsildringslyden kan jeg nesten ikke si så mye om egentlig. Men, det virker da koselig og beroligende å høre på sildrende vann? (jeg husker jo lydene fra dengang jeg hørte)

Personlig synes jeg sildrende vann er flott i en bekk når jeg går tur, men på mitt akvarie har jeg en overrenningsboks som høres ut som Niagara Falls, og det er ikke beroligende. Lyden gjør at jeg må pisse hele tiden, så her skal det ombygging til.

Selv sliter jeg mest med resonans fra skummerpumpen i sumpen. Det er irriterende det.
Inaktiv bruker
Ja, da skjønner jeg det altså, om du må fly på do i ett sett.

Det er kanskje en fordel å ikke høre hverken vannsildring eller filterpumper etc..
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap