Jeg er så dum! endlers parrer seg med vanlig guppy..-.-

Inaktiv bruker
Først , jeg aner ikke hva jeg tenkte når jeg gikk forbi dyre butikken og kjøpte 2 elderns jeg tenkte bare så fine eldrns guppy, og nå parrer den ene seg med helt vanlig poecilia guppy.

Jeg har lest at men bør ikke gjøre dette og jeg angrer, kan det bli missfostere eller hva kan skje, kan hunnen dø? Hjelp..
Du får hybrider som kan bli fine i fargene, men som ikke er ønsket av de fleste akvarister fordi de også er fruktbare og dermed en trussel mot å holde artene "rene"
Inaktiv bruker
Rutta89
Du får hybrider som kan bli fine i fargene, men som ikke er ønsket av de fleste akvarister fordi de også er fruktbare og dermed en trussel mot å holde artene "rene" ;)



Hva er fruktbare?
Hehehehe....
Jeg har kjøpt vanlige guppy i butikken som fødte endlers yngel. Disse ble faktisk veldig fine. Har solgt de og angrer litt på det.

Det er ingen annen fare enn at det ikke blir renrase. :o)
Fruktbare vil si at de kan få avkom

Jeg ville skilt dem, hvis jeg var deg =) Men det får bli opp til hver enkelt.
Plussmedlem
Isolert sett er ikke hybrider noe stort problem. Tatt i betraktning hvor utvannet og ukritisk avlet akvarieguppyer er, kan det i et enkelt kar kanskje til og med være med på å styrke individene, genetisk sett.

Jeg har også observert en del debatt ( i hvert fall på nettet) om hvorvidt guppyer og endlers faktisk er separate arter eller om det egentlig bare er snakk om to varianter av samme art. De er jo genetisk ikke lenger unna hverandre enn at de produserer fruktbart avkom, og visker dermed ut en av de kriteriene man ofte bruker i å definere en art.

Så, så lenge man ikke selger de videre, ville jeg ikke latt det koste meg noe nattesøvn for å si det sånn. Fiskene er lykkelig uvitende om sin tilstand og så lenge avkommet er friske og ikke lider av sin unaturlige form, og man ikke selger disse videre, tror jeg det er helt greit.
Selv om veldig mange dyr vi mennesker holder er resultater av slike krysninger og blandinger.
Inaktiv bruker
Jeg har 3 spørsmål:

1: Kan de få masse yngel?

2: Og tror dere at dyrebutikken er så dumme at de vil ta i mot vanlig guppy krysset med elderns fordi de er ganske "pene".?

3 : Kan de ha dålige organer / kropsdeler?


Den mest brukte artsdefinisjonen sier jo at dersom to individer kan pare seg, og få fertilt avkom, så er individene av samme art.

Men for å holde rasene/typene rene så er det best å ikke blande dem. Krise er det vel ikke, men om du gir vekk yngel er det greit å informere personen som får det om at det er blandinger.



Du behøver neppe engste deg for at de skal bli misdannede og slikt.
Kan ikke svare sikkert på dette, men vil si ja på de to første spørsmålene. Nei på det siste. Hybridavl (altså kryssing av to raser) brukes aktivt blant produksjonsdyr for å gi bedre slakt. Et annet eksempel er blandingshunder; de er oftest friskere og sterkere enn de renrasede. Dette kalles krysningsfrodighet. Regner med at det samme vil gjelde guppy-krysningene dine
Plussmedlem
Charlotte Ødegaard
Jeg har 3 spørsmål: 1: Kan de få masse yngel? 2: Og tror dere at dyrebutikken er så dumme at de vil ta i mot vanlig guppy krysset med elderns fordi de er ganske "pene".? 3 : Kan de ha dålige organer / kropsdeler?


1: Ja, de vil kunne få masse yngel.

2: Noen vil nok si nei på generelt grunnlag om at de ikke tar i mot fisk fra privatpersoner, men noen kan nok finne på å ta i mot fordi slike krysninger ofte er meget fargerike og pene å se på. Jeg har sett slike krysninger i butikker før.

3: Lite trolig. I alle kull, uansett art, vil det kunne være individer som er syke eller har organfeil, men dette vil jeg ikke tro skjer med større hyppighet hos akkurat denne hybriden enn det skjer til renrasete guppyer og endlers.
Inaktiv bruker
Takk for mange svar!

Ps: jeg skal tenke mer før jeg kjøper fler elders!
sissimor
Kan ikke svare sikkert på dette, men vil si ja på de to første spørsmålene. Nei på det siste. Hybridavl (altså kryssing av to raser) brukes aktivt blant produksjonsdyr for å gi bedre slakt. Et annet eksempel er blandingshunder; de er oftest friskere og sterkere enn de renrasede. Dette kalles krysningsfrodighet. Regner med at det samme vil gjelde guppy-krysningene dine ;)


Eksempelet ang blandingshunder er vås
Gikk igjennom akkurat dette eksempelet på nkks avlsseminar om genetikk. Veldig interessant.

Men å få inn nytt blod, slik at genfrekvensen synker, det er lurt! Poenget er å pare friske individer som ikke er i nær slekt. Om de er samme rase eller ei er altså ikke poenget.
Inaktiv bruker
Jeg har et spørsmål til!

1: hvis man skal fòre yngel med mygglarver må man knuse de da til bitte knøtte små biter eller?
Plussmedlem
Regner med du sikter til tørkede mygglarver her. Da er det nok best å male/knuse de ned til mer passende størrelse ja.
Inaktiv bruker
Viktor
Regner med du sikter til tørkede mygglarver her. Da er det nok best å male/knuse de ned til mer passende størrelse ja.


Jeg har frysende mygglaver ( Hvis ikke det er det samme da) Jeg er egenklig veldig grønn når det kommer til Mygglarver og artemia. Jeg har hørt at de vokser fortere og får sterkere farger og får serkere imunforsvar.
Disse fiskene er helt firne som vanlig "bruksguppy", og det er ikke noe problem å selge/gi dem videre som dette. Bare pass på at ingen tror det er endlers fordi om noen av dem har riktige tegninger osv.

Ser ikke noe poeng i å smule opp maten om de fores i samme kar som de voksne. Det vil alltid bli endel partikkler når de voksne spiser, disse tar bebisene.

Dersom yngelen går i et eget kar, er det bare å gni maten litt mellom fingrene, er det litt store biter med, gjør det ingeting.
Inaktiv bruker
Takk!

Skal få et 100 eller 200 L akvarie senere eller til jul, da velger jeg heller å ha cicklider eller noe annet enn guppy, synes det er litt mye stress med yngel og kryssninger og sånt.




Ta gjerne en titt på min personlige tråd!
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap