Fylt akvariet med skittent vann :s

Hei!

Idag skulle vi bytte vann i akvariet vårt på 60 liter.
Da vi fylte i nytt vann, så oppdaget vi for sent at vannet var skittent!

Vi tappet det fra kranen, men vannet vi får kommer rett fra ei elv og det er ikke helt blankt. Det flyter mye små-skit i det.

Hva gjør vi nå?
Ikke kommet rent vann i kranen ennå, så kan ikke bare bytte det enda. Hva skal vi gjøre for at fisken ikke skal dø?

Skulle jo ha sjekket vannet i kranen før vi i det hele tatt begynte å skifte. Men gjort er gjort. Grunnet mye regn de siste dagene har det nok blitt så skittent.
Plussmedlem
Fisk dør ikke av partikler som kommer fra springvannet.
Hvis vannet har slik risiko så ville jeg nok vært bekymret for annet enn bare akvariefisk.

Har dere privat vannforsyning?
Loomis
Fisk dør ikke av partikler som kommer fra springvannet. Hvis vannet har slik risiko så ville jeg nok vært bekymret for annet enn bare akvariefisk. Har dere privat vannforsyning?


Ok, håper de overlever!
Vet ikke helt hvilken vannforsyning vi egentlig har. Men vanligvis får vi vann som går i rør rett fra et fjellvann, og det er ganske bra. Blankt og godt å drikke.

Men så har røret frosset for noen uker siden, og da måtte de ta vann fra elva og ikke rett fra fjellvannet sånn at bygda skulle få vann. Tror det er kommunalt men er ikke helt sikker..
Nå har vannet i kranen blitt blankere, bare en del luft i det.

Så har tatt ut det meste av akvarievannet igjen og fylt på igjen med nytt vann.
Men ble likevel grumsete.

Derfor står pumpen å går i akvariet som nå er halvfult, sånn at den får sugd opp skiten. Tenker det går fortere med halvfult akvarium enn et som er helt fult med vann.

Så skal vi fylle på resten når det er blankere igjen.
Men kan jo hende det er skit i bunnen som gjorde det grumsete andre gangen? Siden vannet fra kranen da va blankt.
Men man får jo alltid høre at man ikke skal bytte alt vann og grus som er på bunnen.
Sånn er det nå. Halvfult og grumsete.
Plussmedlem
Du lurer på om det er "gammel skit" som virvlet opp da du skiftet vann?
Ja, det kan det godt være.

Har du utblåsrøret slik til vanlig? (Pekende nedover?)
Loomis
Du lurer på om det er "gammel skit" som virvlet opp da du skiftet vann? Ja, det kan det godt være. Har du utblåsrøret slik til vanlig? (Pekende nedover?)


Hei
Har den pumpen som fulgte med akvariet, altså Europris akvarium.
Bilde av røret her:

Den bruker å stå litt over vannflaten å blåse ned i akvariet.

Kan hende den er litt dårlig? For det er mye skit som svever rundt som likevel ikke blir sugd inn i sprekkene nederst i pumpa. Men noe fer inni.
Plussmedlem
Pumpa di er nok ikke så veldig kraftig. Filtreringsevnen er derfor noe begrenset.

Blir det ikke slitsomt å høre på denne vannsildringen hele tiden?
Du kan vri røret slik at det blåser ut vannrett (eventuelt litt skrått oppover) rett under vannoverflaten. Det gir god nok bevegelse i overflaten.
Loomis
Pumpa di er nok ikke så veldig kraftig. Filtreringsevnen er derfor noe begrenset. Blir det ikke slitsomt å høre på denne vannsildringen hele tiden? Du kan vri røret slik at det blåser ut vannrett (eventuelt litt skrått oppover) rett under vannoverflaten. Det gir god nok bevegelse i overflaten.


Ble vant med lyden etter en stund Kan jo vri den sånn som du sier.
Men skal vi bare fylle helt opp med vann og se om det blir blankt til slutt eller ta ut fiskene og bytte alt. Vaske sanda skikkelig og ellers det som er der.
Det frister å gjøre det, men har jo hørt at man aldri skal skifte alt, men har jo ikke vært ordentlig blank på mange uker.

Takk for kjappe svar forresten
Plussmedlem
Kan høres ut som om du har for mye fisk til en for liten pumpe (filter).

Jeg ville nok ha fylt opp karet.
Nå er ikke jeg den mest erfarne på dette feltet, men dette er slik jeg har fått forståelse av det. Rett meg gjerne noen om noe ikke stemmer. Det som skjer om du vasker hele akvariet er at fiskene blir mer utsatt for sykdom, fordi den naturlige sunne bakteriefloraen i akvariet forstyrres (vi snakker ikke filterbakterier her, men andre gode bakterier). Når den naturlige bakteriefloraen forstyrres blir det mer plass til farlige bakterier. Det jeg ville gjort er å fylle opp med rent vann, og så vente en ukes tid. Da vil mest sannsynlig en god del rusk og rask ha sunket til bunnen. Da ville jeg slamsuget og tatt et passelig stort vannbytte (og selvfølgelig sjekket at vannet var rent før jeg fylte på, men den erfaringen har du jo gjort alt).
Det er ikke uvanlig at det blir endel grums i starten når vannverket utfører arbeid på ledningsnettet i nærheten av husstanden.
Derfor er det viktig å la vannet renne litt slik at man unngår slikt grums.
Jeg ville tatt en vanlig filterrens og slamsugd karet. Nyrenset filter tar resten. Hvis det tettes igjen, rens igjen og slamsug..gjenta til alt ser bra ut.
Husk å la det bli igjen litt skitt i filteret hver gang du renser.

Takk for svar og hjelp alle sammen!

Igår kveld i litt fortvilelse, så tok vi ut fiskene og brukte slamsugerene nedi sanda. Helte på nytt vann for å få skylle igjennom sanden, men ble aldri blankt og det var mye støv fra sanden som har vært i bruk et år ca og skyllet godt igjennom første gang vi hadde den i. Men grumset likevel når vi brukte slamsugeren.

Så tilslutt tok vi ut all sanda og hadde i vanlig grus og vannet ble blankt.
Fylte opp og hadde i fiskene, pluss "gammelt" vann sånn at det skulle bli en del bakterier fra det gamle akvariet. Filteret ble renset i gammelt akvarievann.

Så idag ser det ut til at fiskene trives oppi nytt vann og grus.
Tilfeldig bekjentskap
© audifriik
Reklame for plussmedlemskap