Hva slags varmekolbe til en 375 liter??

Hei
Fikk et 375 liters akvarium i bursdagsgave av samboeren min.
Det fulgte med pumpe men ikke varmekolbe og lurte på hva slags kolbe som er mest egnet for akvarium på den størrelsen?
Fikk også et 60 liters akvarium, og fulgte ikke med varmekolbe der heller, hvilken kolbe burde denne ha?
Har et 220 liters akvarium fra før..og litersyken kom som et skudd, hii
Snille gubben min
Kommer an på vanntemperatur og romtemperatur. For 375-litere passer det vanligvis med noe mellom 200 og 300 watt et sted. I 60-literen kan det kanskje passe med noe mellom 30 og 100W.
ok, takker
romtemp ligger mellom 19 og 22 grader nå som vinteren kommer snikende..kommer ann på hvor mye vi fyrer i peisen.
Har tenkt å ha temp i akvariumet på rundt 24-26 grader
Kjekt å ha 1 watt per liter vann, synes jeg. Tilfelle det blir uforventet kaldt i rommet, noe som ikke er usannsynlig - så trenger du ikke bekymre deg over karet. Det er uansett ikke store forskjellen med tanke på pris.
Det finnes en søt liten tabell hvor du kan finne antall watt nødvendig for å heve temperaturen så så mange celsius i forhold til akvariestørrelsen. Første jeg fant var denne: http://freshaquarium.about.com/od/heating/a/heatersizeguide.htm
Takk for svar :d
Åhh..di flotte engelske målene.
Så det kan se ut som jeg burde ha 2*300 watt`s i følge tabellen..etter hva jeg forstod ?
Eller 2*200 watt..om jeg skal tenke antal liter pr. 1 watt?
Den var jo med liter og celsius parallelt med resten av målene jo.

Tabellen går ikke lenger enn til 300L, men for en økning på 5 grader C i 300L vann trenger du 250 watt, for å heve 10 grader 300 watt. Så siden du har litt flere liter vann ville jeg gått for 300 watt omtrent, eller to på 150 watt siden det gir mer sikkerhet om ene kolben skulle bli ødelagt/temperatur-sensoren slår feil.
ja stemmer det
tusen takk for hjelpen Slande
øyne går litt i kryss hos meg..brukt alt for mange timer på å lese diverse info på nett!! er så mye å lære om akvarium, når en trur en kan det meste er det alltid noe annet som dukker opp, hihi
og det er jo det som er gøy mmed denne hobbyen.
ble bare paff når det nå gikk opp for meg, at filtrene jeg har i den ene innvendige pumpa mi i 210. faktisk er kullfiltre!! 2 stk sorte filtre er der, sukk..og riste på hode.
løpe ut i morgen tidlig å kjøpe nye filtre.

er kanskje blå som er best??
har sett hvite(svamp filter) hva er disse til?
grønne(til nitritt)etter hva jeg har forstått.
blå, fine og grove.

nåja..får vel bare bytte 1 av gangen..og skvise gørra fra det filtre jeg tar ut over i filtret i pumpa(med det nye i).

eller sette i det nye filtret. skvise all gugga i ei bøtte og la pumpa gå oppi der til vannet blir klart..da må vel bakteriene komme seg inn i det nye filtret??

på tide å legge seg før øya tar seg en 360, hihi
Arriane
ja stemmer det :) tusen takk for hjelpen Slande :) :) øyne går litt i kryss hos meg..brukt alt for mange timer på å lese diverse info på nett!! er så mye å lære om akvarium, når en trur en kan det meste er det alltid noe annet som dukker opp, hihi :) og det er jo det som er gøy mmed denne hobbyen. ble bare paff når det nå gikk opp for meg, at filtrene jeg har i den ene innvendige pumpa mi i 210. faktisk er kullfiltre!! 2 stk sorte filtre er der, sukk..og riste på hode. løpe ut i morgen tidlig å kjøpe nye filtre. er kanskje blå som er best?? har sett hvite(svamp filter) hva er disse til? grønne(til nitritt)etter hva jeg har forstått. blå, fine og grove. nåja..får vel bare bytte 1 av gangen..og skvise gørra fra det filtre jeg tar ut over i filtret i pumpa(med det nye i). eller sette i det nye filtret. skvise all gugga i ei bøtte og la pumpa gå oppi der til vannet blir klart..da må vel bakteriene komme seg inn i det nye filtret?? på tide å legge seg før øya tar seg en 360, hihi :)


Høres ut som en god plan Bare pass på at ikke pumpa har så høyt trykk at vannet kommer sprutende ut av bøtta, det har jeg gjort en gang Siden du har to svamper så går det sannsynligvis helt fint å bare bytte ut en svamp av gangen, vanlig taktikk hos mange å bytte halve svampen av gangen.

Finnes noen sorte filtermatter, de er i stor grad like med vanlig blåfiltermatte såvidt jeg har forstått, jeg har ihvertfall ikke problemer med mine. Du får se litt nærmere og se om det er svamp eller noe annet. Så lenge det er en svamp så fester nok bakteriene seg der like fint som på annen filter-medie/blåsvamp.

Hvitt filter, som minner litt om vatt/putefyll? Finfilter som samler opp små partikler slik at vannet blir klarere. Jeg bruker det for å kompansere for at grove filtermatter ikek får tak i alt av partikler.

Jeg har to filtere, en vanlig am-top med blå filermatte, og et hjemmesnekret et driftet av en kraftig powerhead (den jeg sølte med, vannsprut nesten opp i taket....) som kjører vannet gjennom en kasse med veldig god plass til filtermateriale. Der har jeg to store matter med grov, sort filtermatte, ca. 2 cm tykk, de ligger som U'er, med fin filtervatt i oppi, slik at vannet i praksis må forbi dem fire ganger, i tillegg er det noe små keramikk-rør i et kammer og eheim aquaballs i det siste kammeret. Veldig solid filter til en liten 160l
da skal jeg ta en nøyere titt på filtret etter å ha bøtta ned litt kaffe
har fått et 60 liter akvarium og et 375 liter akvarium som skal settes opp i dag(fikk det av samboeren i bursdagsgave).
Har lagd nytt møbel til 375L (l8 stk eca blokker, 2toms4 planker, plate over og under) malte alt sort og nå er det så stilig atte
Akvariene var brukte, og silikonen var helt for jævelig..så har skrapet og silikonert på nytt..ellers så kunne jeg ha kalt dem for titanic.
nå har det herdet i 3 dager og gleder meg som et barn til å sette dem opp!!!
bare ut å kjøpe varmekolbe etterpå

er litersyken en sykdom..så vil jeg ikke bli kurert
Arriane
ok, takker :) romtemp ligger mellom 19 og 22 grader nå som vinteren kommer snikende..kommer ann på hvor mye vi fyrer i peisen. Har tenkt å ha temp i akvariumet på rundt 24-26 grader :D


har ett 60 liter der bruker eg varmekolbe på 75w
takk
da burde det holde med 75 watt i 60 literen
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap