Hvor rein må en vere på hender og armer?

Jeg utsetter i blant vannbytte og sånt; til etter at jeg har dusjet, når jeg må ned og styre med pumpen. (Har en fluval 4 + ) .. Er så redd for å få noe drit nedi karet..

Men hvor rein må en egentlig være for å stikke fingra/hånda/armen oppi der?

Kanskje ett litt dumt spørsmål, men jeg mener det helt ærlig..
Så setter veldig pris på andres erfaringer.

Er snakk om ett 90 liters kar, men noen 100 snegler i av ymse slag.. (Har 5 slag i dette karet.)

Edit: Karet er forøvrig innkjørt og har vel snart stått og surret og gått i 2 år.
Verken jeg eller min mann vasker hendene før vi er i noen av karrene, aldri.

Har ikke skjedd noen skummelt enda
Pleier å skylle hender og armer ( uten såpe)før jeg begynner å rote i karene.
Dusjingen er bedre å gjøre etterpå da såperester ikke er noe bra å få i vannet.
Jeg vil tro att det værste er og få såpe i karet... Jeg vasker meg heller aldri før jeg driver i karet
Jeg skyller hender i varmt vann før jeg begynner men jeg tror ikke vi drar med oss noe farlig nedi akvariet via hendene.
Jeg er nesten litt for nøye med å rengjøre meg på hender og armer før jeg skal sette i gang. Jeg vasker først med såpe for så å skylle meget grundig. Så finner jeg frem utstyret og så skyller jeg en gang til meget grundig. Så tapper jeg vann ut av karet, og når jeg har helt dette fra 10liters bøtte i vasken på kjøkkenet, og holdt hele handa og litt av armen under dette vannet føler jeg at jeg er ren nok til å ta hendene ned i karet.

Har jo observert dyrebutikkansatte ta i mot penger i tillegg til alt det andre "rare" de tar på i en butikk for så å stikke hendene nedi karene. Så konklusjonen min er at jeg er alt for nøye med det selv. Men så lenge det ikke blir plagsomt for meg så synes jeg det er greit å ha "min egen" rutine på dette.
Anna U.
Har jo observert dyrebutikkansatte ta i mot penger i tillegg til alt det andre "rare" de tar på i en butikk for så å stikke hendene nedi karene. Så konklusjonen min er at jeg er alt for nøye med det selv. Men så lenge det ikke blir plagsomt for meg så synes jeg det er greit å ha "min egen" rutine på dette.


Tenkte på å nevne det samme. De i dyrebutikken kan jo ikke løpe på bakrommet mellom hver kunde for å vaske seg heller, det lar deg dårlig gjennomføre. Iallefall på travle dager. På den andre siden kan det jo hende at det er en av grunnene til at vi noen ganger får med oss sykdom hjem med fiskene vi kjøper. Jeg vil tro at de har mere dritt på hendene etter rensing av dyrebur, klapping av bikkjer som kommer innom osv..Vi hjemme er nok renere og alle må finne sin egen rutine.
Inaktiv bruker
Jeg skyller alltid henden først, og tar aldri i akvariet med feks hudkrem på hender/armer. Bruker dog ikke sepe på hendene, da jeg ikke vil ha seperester i karret.

Dette er vel viktigere desto mindre karr man har vil jeg tro.
Men, det er mye man kan ha på hendene som ikke er bra for fiskene.

Og selv om de i dyrebutikkene ikke er så nøye, så betyr ikke det at det er riktig. Alle her vet vel at man ikke akkurat kan stole på det dem sier/driver med i dyrebutikker!
Sant det.. Mange fine tips. Jeg skylte bare hender og armer i varmt vann.
Så lenge jeg ikke har brukt noe form for hudkrem el. så tar jeg bare hendene rett oppi.
Har jeg brukt hudkrem/handkrem (eller såpe i nærmeste fortid) så vasker jeg hendene i varmt vann grundig.

Aldrig hatt noen problemer i mine 4 år som akvariaist
Legger til at eneste gangen jeg har beordret noen til å vaske hendene og armene grundig før styring i akvariet var den gang kjæresten min hadde stått og sløyet fisk samme dagen. Føltes bare ikke helt riktig å ikke be han om det.. :P
Jeg vasker alltid hendene før jeg gjør noe som helst med akvariene. Først grundig med såpe, så med så varmt vann jeg orker. Jeg snuser, og det er hovedgrunnen til at je er nøye med vasking. Vil ikke få noe tobakk eller nikotin i karene. I tillegg er man jo fort borti mye rart. Røyk, snus, parfyme, såperester og lignende burde holdes unna akvarier.
Jeg vasker alltid hender, med salo, før og etter at jeg roter i akvariet/ gir mat. Men er en rutine som jeg har med egentlig alt av dyr. Er allergisk mot pelsdyr, så da er man vant til å vaske hender etter kontakt. Har alltid hatt pelsdyr (bortsett fra nå, siden jeg studerer) selv om jeg er allergisk. Men det er jo fordi jeg er så interresert i dyr. Gikk mange år før jeg innrømmet for mine foreldre at det var pelsdyr jeg var allergisk mot, og ikke bare pollen (er også allergisk mot pollen) som dyrene "hadde i pelsen" da de kom inn:P

Dessuten er det ganske mange bakterier i akvarievannet, så man burde jo vaske seg etter ihvertfall. Er ikke greit når man får mageproblemer av akvarievannet, eller at andre får det etter kontakt med deg. Eller at man får eksem fordi man ikke vasket hendene etterpå.
Spesielt om man har småbarn eller andre dyr som liker å vaske deg, så burde man vaske hendene etter romstering i akvariet.
Embla Ofelia
Alle her vet vel at man ikke akkurat kan stole på det dem sier/driver med i dyrebutikker! ;-)


Det er vel en noe drøy påstand! Det blir som om jeg skulle sagt, man kan ikke stole på det du sier, for du er fra vestfold!
Man kan ikke skjære alle over en kam.

mange som jobber i, eller driver butikk sier alt for å få litt ekstra i kassa.
Det er ikke dermed sagt at det gjelder de fleste, eller alle.
Vi som jobber i dyrebutikk (som jeg nå gjør og også tidligere har gjort i flere år) tjener ingenting på å gi gale/dårlige råd.
Da får man misfornøyde kunder, evt mister kunder. For det meste kommer for en dag uansett.

Men til temaet tråden faktisk omhandler, jeg vasker sjeldent hendene før jeg skal gjøre noe i akvariet.
Kun i de tilfeller jeg vet jeg har noe som kan være skadelig på hendene (mer skadelig enn såperester). Dette være seg om det er i butikken, eller i en av mine kar hjemme.
Jeg har aldri opplevd å få problemer i noe kar som direktefølge av å ikke vaske hendene.
jeg skrubber hverken hender eller armer om jeg ikke har hatt di i noe jeg tror kan være farlig for fisken. Men vasker meg gjerne etter å ha romstert i karret:p kanskje litt omvendt, men har hørt om sjukdom pga akvarievann.
Svaret er liksom allerede gitt i en rekke innlegg alt. De aller fleste foretar seg ingenting, og det skjer heller "aldri" noe, med mindre du har vært i noe spes. lort først da.
Har ikke vaska meg på 50 år jeg, for akvarienes skyld, men gjør det jo av og til av hensyn til meg selv.
Så svaret på spørsmålet blir bare normalt rein.
Hvilke "ritualer" andre ønsker å følge er jo opp til den enkelte, men nødvendig er det ikke.

fiskemilla
, men har hørt om sjukdom pga akvarievann.

Den var ny, hehe. Hvor har du det ifra? Meslinger kommer ikke av prikksyke.
elwaro
Dette var en artig tråd :)


Synes jeg også! Hadde sett for meg at det var ett dumt spørsmål.. Men er tydelig god respons på dette!

Jeg har lært mye også!

Virker som om jeg har vert for pirkete på dette med "renhet" ..

Josti
Svaret er liksom allerede gitt i en rekke innlegg alt. De aller fleste foretar seg ingenting, og det skjer heller "aldri" noe, med mindre du har vært i noe spes. lort først da. Har ikke vaska meg på 50 år jeg, for akvarienes skyld, men gjør det jo av og til av hensyn til meg selv. Så svaret på spørsmålet blir bare normalt rein. Hvilke "ritualer" andre ønsker å følge er jo opp til den enkelte, men nødvendig er det ikke.


Men har det ikke også litt å si med hvorvidt en har fingra nedi ett kar på 15 liter.. Kontra ett på 250? ..

Jeg føler i hvert fall mere ubehag ved å putte skitne fingre i 15 literen, enn i en 250 liter..

Skal ikke påstå noe, er magefølelse.. Men kan jo være artig å se hva folk har å si om det.

(PS: Jeg har relativt små kar selv; En halvfull 35 liter.. En 45 liter, og en 90 liter.)
Rart du spør. Jeg har alltid tenkt motsatt. Tar aldri i karet rett etter en dusj. Derfor blir karet som regel tatt lørdag/søndag formiddag mens jeg fortsatt er i pysjen med håret til værs. Såpe er fy-fy i karet og er man nydusjet lukter man jo såpe.... Dessuten synes jeg det er greit med en dusj etter alt arbeidet med karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap