Valg av fisk i juwel vision 180

Heisann alle der ute med bedre peiling enn meg!
Jeg har et nystartet akvarium på 180 liter (som er ferdig innkjørt)... Trenger litt hjelp til valg av fisk.

Jeg har foreløpig 4 platy (hunner), 2 gul-hvite ancistrus (ca.3cm, kjønn ukjent) og 4 glødebåndstetra.

-Ønsker flere stimfisk... Bør dette også være glødebåndstetra, eller kan de 4 jeg har stime med andre tetraer? Lurer på å kjøpe 4 smykketetra og 20 ildtetra.
-Bør/kan jeg ha flere ancistruser?... Og i tillegg noen SAEer?
-Ønsker også noen flere platyer... Tenker å holde meg til bare hunner i begynnelsen, vil ha litt mer erfaring før jeg evt. får yngel. Blir tilsammen 8-10 av disse for mye?
-Og så har jeg fått tilbud om å kjøpe 10 Chilli rasbora... synes disse er veldig pene, men lurer på om de trives sammen med de andre (vet de er veldig små)...

Dette var vel alt jeg lurer på i denne omgang!
Håper noen har synspunkter til meg!
De fleste stimfisk liker å stime med sine egne, men har du 40 stk stimere av forskjellige slag er det nok sannsynlig at de vil stime med hverandre.

Du kan ha flere ancistrus, men da må du passe på at du forer jevnlig med agurk/squash/tabletter, osv, siden både SAEne og ancistrusene vil beite på algene du har. Jeg synes det høres litt mye ut med så mange stimere og så Chiliene.
Uansett bør du nok ha minst 10stk av en art hvis du ønsker stimere
Takk for svar!

Ordla meg sikkert litt uklart ang. stimfiskene!
Som sagt har jeg 4 glødebåndstetra... Jeg vil
-ENTEN "bygge ut" denne flokken med flere tetraer, og lurer da på smykketetra eller ildtetra... Evt flere glødebåndstetra...
-ELLER ha 10-15 Chili rasbora...

Enig i at 40 småttinger som stimer kan bli litt i overkant!!
Er ikke sikkert du unngår yngel med bare platy-hunner, siden de ofte blir drektige i butikken. Dessuten kan de lagre sperm i flere mnd, og få flere kull uten å treffe en eneste hanne. Bare sånn at du ikke får sjokk om du plutselig får øye på noen små krabater i karet
Kanskje jeg får en overraskelse eller 2 ja...
men da er det i alle fall ikke planlagt familieforøkelse!!
Får ta det som det kommer...
Jeg ville gått for Chiliene
Jeg synes to Ancistrus er nok i et 180 liters. Når det gjelder stimfisk kan du jo kjøpe 3-4 Glødebåndstetraer til, og så kjøpe en større stim til med en art som går litt høyere i vannet, det vil passe bra da glødebåndstetraene ofte stimer nært bunnen.Mere en to stimer i et 180 liters synes jeg ser rotete ut, men det er jo smak og behag. Lykke til.
Stimfisk
Vi kjøpte noen kardinaltetra, og fikk med glødebåndstetra av butikken fordi de havnet i posen. Har etter dette kjøpt flere kardinaltetra, så nå har vi 15 sammen med de to glødebåndene. Alle stimer flott sammen, I tillegg har vi en annen tetratypr som går sammen med de.

Når vi satte opp, tenkte vi litt farger også. Mollyene er flotte å se på og går fredelig med tetraene
Flere glødebåndstetra, i tillegg til de 4 jeg allerede har, er det jeg har mest lyst på!!... Men har vært i alle butikkene i Stavanger-området uten å få tak i flere! Ingen som har inne, og ingen som kan svare på når de evt får inn...
Det var derfor jeg lurte på om de vil stime sammen med disse andre tetraene jeg har fått tilbud om å kjøpe (20 ildtetra og 4 smykketetra).

Noen som har forslag til fisk som stimer høyt i vannet??
Tetraene holder seg mest i midten...

... Og noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i flere glødebåndstetra i Stavanger-området??


Glødebåndstetraene kan du fylle på etter hvert da de er "snille" tetraer som også akseptetrer artsfrender som er yngere en seg selv. Om Ildtetraene går sammens med rolige fisker vil den gå høyt i akvariet. Personlig liker jeg kileflekkrasbora en stim med de synes jeg er kjempefin, da de er livlig har fin farge å går høyt i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap