Akvariefisk! og ville fisker?

Hei..
Lurte litt på dette med og ha fisk i avakvariet som normalt sett går i elva nedenfor meg. som fesk ørett yngel eller lignede.. er dette mulig? bør jo det?

Finnes det hai for akvarium piraja og andre morrosamme fisker?
lurte på om jeg skulle få meg en ny hobby
Øretten kan jeg ikke uttale meg om, men tviler på at du får den til å overleve, og at du har stort nok kar.

Haier? Jada. Sølvhai, paroonhai, Sigarhai... om du har et kar på 700-1000 liter til rådighet så. Pirayaer finner det også, disse trenger også store kar med kraftige pumper.
oi ja da er det uakuelt.. tenke og ha fisk som er litt exsotisk hvis det blir noen.. da gjerne kjøttetende!
Kjøttetende? De fleste fisk tar mygglarver osv, dette er jo også kjøtt.
Hva med en Afrikansk Sommerfuglciklide? Denne synes nå jeg er ganske eksotisk, selv om den ikke er så stor (:

Hvor stort kar har du?
hei..
har ikke noe enda.. dvs har et gammelt et men vurderer og kjøpe et kanskje.. de har noe utsalg på sentret!! finnes det akvarier på nett og?
Størrelsen på karet er ganske vesentlig i forhold til hva slags fisk du skal ha
Jada, trykker du på "rubrikk" her inne på forumet finner du akvarium til salgs
Hei

Fisken i norsk natur er ikke særlig egnet for å ha i karet. At du må ha et meget stort kar er en ting, men temperaturen i et inne akvarium selv uten varmekolbe vil jo ligge på inne temperatur noe som er for varmt iallefall for ørreten i lengden. Miks av tropisk og norsk fisk er iallefall ikke tingen ref temperatur. De lever jo i hver sine ende av skalaen. Så har du jo dette med årstider også. Vrient å simulere vinter i norge i karet i stua. Ørekyte og ål vet jeg at noen har greid å holde liv i over tid men anbefaler deg ikke å prøve da det er mer dyreplageri enn moro... Har sett noen akvarier med fisk fra norsk fauna, men fiskene har uten unntak vært meget grå i fargen å stått i et hjørne å sturet.
Sparesset
Haier? Jada. Sølvhai, paroonhai, Sigarhai... om du har et kar på 700-1000 liter til rådighet så. Pirayaer finner det også, disse trenger også store kar med kraftige pumper.


Det bør vel nevnes at ingen av disse fiskene er i nærheten av å være i slekt med hai.
Dette er barber og maller o.l. som har fått populærnavn.
Det finnes bare en hai som går i ferskvann, og det er oksehodehaien. Problemet er jo at denne blir over 3 meter.....
Jeg mente ikke å villede trådstarter med å kalle dette hai, men siden han spurte etter hai-akvariefisk ville jeg bare nevne de få nesten-akvariumsvennlige jeg kan :o)

Wobbler
Har sett noen akvarier med fisk fra norsk fauna, men fiskene har uten unntak vært meget grå i fargen å stått i et hjørne å sturet.


Er enig med første del av innlegget ditt. Norsk villfisk er så absolutt en utfordring å ha som akvariefisk. Bør nok ha en del kunnskaper, og vite hva en driver med, men dette gjelder vel også for akvariefisk generelt.

Men det er ingen umulighet. Det går ann å få til. Har drevet med røye og ørret i akvarium i flere år, stort sett i 540 l.

Vil gjerne vise deg et unntak. Fiskene mine har fine farger, er livlige, spiser bra og står så absolutt ikke i et hjørne og sturer.

Se [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1106412-R%F8ye-og-%F8rret-i-540-literen.]min tråd[/URL] med bilder og videosnutt.

- Tore -
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap