Vannet er tåkete

Hei!

Prøver å starte opp 110L min. Men vannet er så tåkete.

Første forsøket brukte jeg den fine biltema sanden, men da ble ikke vannet bra så fikk byttet til den grove. Leste på forumet at jeg ikke trengte å vaske den grove sanden så jeg helte bare rett i, vasket filteret på nytt i håp om å fjerne all svevestøv fra den gamle sanden.

Men nå har det gått snart 2 døgn og det er ennå tåkete. Har aldri vært sånn så lenge når jeg har brukt grus og lurer på om det tar noe lengre tid med sand?

Har en tetratec x700 utvendig pumpe hvis det hjelper.

Glasset inni akvariet er helt glatt, og kjennes ut som om det er et lag med noe der uten og kunne forklare helt hva.

Begynner å bli nervøs og trenger litt hjelp her..
Heisann!
Det er helt normalt det. Jeg helte også i blitemasanda uten å skylle og jeg må si den er mye renere enn grus man kjøper i dyrebutikk, men det kommer kanskje ann på grusen også. Jeg la til en finere svamp i pumpa mi for å se om det hjalp på å ta unna støvet og det tror jeg gjorde susen. Enda tok det flere dager før det ble klart. Nå har ikke jeg kunnskap til utvendige filtre så jeg vet ikke hva slags filtermateriale som sitter i der.
okei, har brukt vanlig grus tidligere og da har vannet vært helt klart etter et døgn.. oh well, får vel bare vente da
Har selv fylt en 160L i dag med vann og biltemasand, maken til din. Vannet er nær helt klart, men lar det stå til lørdag ettermiddag før jeg har oppi fisk. (Har brukt delvann fra vannbytter i mine andre kar-ca 50%).

Det er mange måter å ha vann i, men min metode sørger for at ikke vannet blir gromsete. Jeg legger en bolle eller talerken i bunn som jeg fyller vannet på, slik at sanden ikke virvler opp. Vannet er som regel klart som natten 24 timer etter.

Om du heller vannet rett i sanden vil du nok få litt problemer med grums. Jeg har heller ikke skyldt sanden før jeg hadde den i karet.

Er det for ille etter noen dager, kan du jo ta delbytter av vannet ditt....
Tror det er der jeg bomma, visste ikke noe smart måte å fylle i vann. Så ble bare bøtte etter bøtte.. men din metode hørtes smart ut.. må huske det til neste gang
Har nå begynt på nytt igjen, tømte akvariet å vasket det. Skylte gjennom sanden og fyllte vann på måten han over sa med skål i bunnen. Det gikk som smurt å vannet er mye klarere nå en det var før. Spennende å se om det holder seg slik
Skjønner ikke at det går uten å vaske sanda jeg da :S

Vi vasket alle sekkene vi brukte i 375 liter`n til eldste her. Vannet ble jo helt grumset og småbrunt i bøtta i førsten så det var helt klart en del "bøss" som var greit å få ut. Da blir også sanda enklere å ha med å gjøre i karet...siden den ikke virvler slik tørr sand gjør

Vi brukte slange for fylling av vann og karet så omtrent topp ut med en gang
Jeg sliter litt med det samme. Etterfylte med litt sand etter at karet var satt igang med fisk. Jeg skylde sanden godt, trodde jeg, men sliter med partikler som flyter i vannet. Jeg tok en rundvask av utvendig filter, og prøver å bytte ca 1/3 av vannet annenhver dag. Det ser ut til å hjelpe noe. Må nok bare være tålmodig her.
Den rundvasken jeg hadde inatt hjalp virkelig, og tror det at siden jeg hadde en skål i bunnen av akvariet når jeg fylte virvlet det utrolig lite sand opp

Grunnen at jeg ikke vasket sanden var at det sto utrolig mange plasser på forumet at det ikke var nødvendig. Men sanden min hadde veldig mye av den fine biltema sanden i seg, så det kan jo ha hatt noe effekt på vannet.

Uansett så er vannet mitt nesten helt klart nå, heldigvis
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap