Snegler i karet/sneglespisende fisk

Hei

har oppdaga litt småsnegler i karet de siste dagene, hvordan kan dette stoppes?? er det noen sneglespisende fisk som passer sammen med Guppy, sverdragere, perle-gurammi, pansemaller og sugemaller????
Det er mange fisker som tar snegler. men de fleste krever "store" akvarier. har du et lite akvarie kan du plukke sneiler og slutte å mate så mye. jeg har hatt sneiler i alle mine kar men om sneilene tar seg opp så mater jeg for mye. Hvor stort akvarie har du.?
Hei
praktbotia er flott og se på og tar en lang tid før den blir for stor til et akvarium. hvor stort er akvariumet ditt?
Hei

Karet er på 280 liter, så litt plass er det da....

Det er godt mulig vi mater for mye, det er til sammen 22 fisk oppi der, men de er jo svært små da....

syntes det er vanskelig å finne ut hvor mye og ofte vi skal mate..... noen sier jo litt, 2-3 ganger om dagen, noen sier en gang, andre har andre tall....

men prøver at de skal spie opp rimelig raskt
Hei
ikke noe problem..praktbotia er flott og se på og den tar sneglene dinne.. det holder og mat en gang om dagen, skaff deg noen bunn fisker som f.eks. corydoras. den største feilen de fleste nybegynnere gjør er og overfore. om du søker litt inne på forumet så er det sikkert noen artikler om dette.
Takker, hvor mange bør man ha av de??
Hei
du kan jo starte med en..snegler er også nytte dyr når det gjelder overforing, det er snegler i alle minne kar... men jeg her to dverg kulle fisker som jeg bruker i noen av karene når det blir for mange.
Når du har et så stort kar kan du ha sneilespisende fisker men som jeg sa er det matingen som er årsaken, det er som sagt mange fisker som tar sneiler nevner noen: Praktbotia er bra men skal holdes i gruppe å blir svært stor. Skunkbotia er vel en sneilemester uten like og passer ditt akvarie utmerket. Ellers så spiser Nøkkelhullciklider sneiler (har ikke sett en sneile siden jeg fikk de) gullbarber spiser også sneiler, så hær er det snakk om snak og behag.
det der med mating er ikke lett heller.... blir litt prøv og feil.... men verdiene er i hvertfall helt flotte i karet..... Måler hver dag, siden det ble kick-startet..... og kommer til å fortsette med det til 40 dager er gått siden oppstart...
Hei. jeg vil ikke anbefale Praktbotia i ditt kar.
Men ta en titt på denne siden og se om det er noen av di andre botia typene som faller i smak.

Jeg legger ved en link til en side jeg bruker masse.




Jeg selv måtte gi bort mine siden det største karet mitt bare er 270l
Hadde dem bare i noen mnd

Praktbotia trenger minimum 283,6l (284l)
Indiske kloreker gjør jobben best, det er min erfaring.
Glem store fisker om det ikke er det du egentlig vil ha. Rekene gjør lite av seg og
Hei
mange meninger som vanlig...har selv hatt praktboti i årene jeg har hatt akvarium og det er en fisk som vokser seint og er fredelig når det kommer til andre arter som jeg har hatt den sammen med dette er min erfaring.
Hei

takker for verdifull erfaringer som dere er så greie og deler med oss nybegynnere...

guttungen på 11, fikk pressa søstra si til å kjøre han til dyrebutikken da innleggene her begynte å komme..... han har visst allerede kjøpt seg to Praktbotia, fikk jeg mld om, og så får vi se.... spennede det her....

og så får vi prøve fòre mindre og da...
Lykke til med nyfiskene. pene fisker.
hei

ja, der var fine..... den ene farter rundt og undersøker alt her, den andre forsvant rett inn i ei hule, og der blei den ser det ut for...... den har holdt seg ro inni der en halvtime nå....
hold oss oppdatert på hvordan det går da.

Håper det går bedre for deg en detgikk for meg.

PS! Meget fin fisk.

Vurderer og prøve på nytt selv men er litt usikker på om det vil gå siden det karet5 jeg vil ha dem i er litt over 30 l for lite i forhold til hva som er anbefalt på botia siden.
Hei

Skal gjøre det..... de her er på str med pansermallene....
Hei

etter drøye tre timer kom den ene av praktbotia'n ut av hula der den har gjemt seg.... og nå leker de to veldig...... frem og tilbake, opp og ned, etter hverandre... Syntes de er litt morsomme der de spinner rundt etter hverandre, jeg.... ei og annen pansermalle henger seg og på i blandt....
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Nesse
Reklame for plussmedlemskap