Litt nybegynnerhjelp?

Nå har jeg hatt akvariet i noen måneder, og grusen (hvit) begynner å bli veldig svart. Er dette noe å bekymre seg for?
Glasset begynner også å bli veeldig grønt, hva kan jeg gjøre?

Har oppdaget at jeg har en liten snegle oppi der som beveger seg og er aktiv som fy. Men jeg har da aldri kjøpt noen snegle? :O

Blir glad for råd og svar!
~Lene
Du har fått alger. Og sneglen fulgte med plantene når du kjøpte de. (Får tro du har planter ellers skjønner jeg like lite. ) De sitter i filten rundt røttene. Viktig å skylle røttene godt før planting, men kan hende det blir med noen oppi for det. Bare fjern de etterhvert som du ser de dukker opp.
Det er en artikkel om forskjellige algetyper her:
Har du noe andre dyr(fisker) i akvariet og i såfall vilken?

Hva er vannverdiene i karet.
Hvor lenge står lyset på om dagen (hvor mange timer)
Alger
ElisabethS
Du har fått alger. :)


Aaah, ja. Men hva kan jeg gjøre med det? Blir så bekymret når bunnen blir sort, og algespiserne mine ikke egentlig gjør noen nytte for seg.

Ja, jeg har tre planter
B. Andresen
Har du noe andre dyr(fisker) i akvariet og i såfall vilken? Hva er vannverdiene i karet. Hvor lenge står lyset på om dagen (hvor mange timer)


Nei, jeg har to fisketyper, men uten om det har jeg ingenting.

Lyset står vel på i ca. 11-12 timer daglig
Hvor lenge har du lyset på? Prøv å ikke ha det lengre på enn 10 timer. Og akvariet bør ikke få sollys på seg. Til og med på denne tiden, når sola treffer akvariet mitt en times tid på eftan på den ene siden ser jeg at det har dukket opp grønne prikker på glasset der.
Jeg vet ikke om det du har på bunnen er farlige alger, noen andre vet sikkert mer her. Men rusk opp litt i grusen ved neste vannbytte. Hvit grus er umulig å holde pen i lengden uansett.
Ok, da har jeg kanskje lyset litt for lenge på
Akvariet får aldri sollys på seg.
Okei, det skal jeg gjøre
noen ganger kan det være snegleegg i flakfor. Har selv noen"pestsnegler"i karrene mine.

det positive med dem er at de spiser noen av algene som ancistrusen ikke får med seg (:
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Agnor
Reklame for plussmedlemskap