Nybegynner som trenger litt råd

Hei.

Håper det ble riktig å legge tråden her

Jeg har frem til i dag hatt et kar på 29l som jeg kjøpte i en dyrebutikk med fisk osv samtidig. Det har ikke gått helt som forventet, enda jeg har vært flink med vannbytter og måling av både amoniakk og nitritt/nitrat. Akvariet har gått i 2 uker, og plutselig i går kveld begynte det å dø fisk som fluer, og resten ser småsjuke ut. Finnene går liksom i oppløsning og de ligger bare langs bunn og puster (neontetra,glødebåndstetra). kileflekkrasboraene ligger bare midt i akvariet, mens de før lekte seg i strømmen konstant. den ene dvergguramien som er i live ligger stille i overflaten, og jeg måtte avlive en guppy som gjorde det samme for det så virkelig ut som den led. Lite matlyst. Det rare er at tilstandene forverret seg drastisk da jeg satt inn en fabrikkny tetratec ex400 med eheim substrat og biokuler. Substratet og kulene ble godt vasket. Jeg foret også med frossen artemia for første gang i går.

Jeg får laveste utslag på NH3/NH4, NO2 og NO3, så det er ikke det som tar livet av dem. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke måler nitritt eller nitrat nå etter 2 uker med amoniakk. Det var både nitritt og nitrat i vannet jeg fikk med fra butikken men dette har blitt borte med vannskift, men jeg har en teori om at det kan ha startet bakteriekulturen som gjør nitritt til nitrat, sånn at den var oppe og gikk når bakteriene som gjør ammoniakk til nitritt kom igang.. Det eneste jeg ikke får til å stemme er at jeg ikke måler nitrat?

Men så til saken, jeg får et 85l akvarie senere i dag. Jeg har to pumper som sitter i 29l, en intern stingray som har gått der siden oppstart, og en tetratec ex400 som jeg satt inn i går. Det følger også med en intern pumpe uten bakterier i 85L jeg får.

Jeg heller mot at fisken min har en slagt bakteriell infeksjon som følge av stress (finneråte kanskje?), og har lite lyst til å overføre dette til det nye karet jeg skal sette opp.

Bør jeg la være å bruke noe som helst av utstyr fra det lille karet (grus, ex400, steiner, planter) og kjøpe nytt til det nye karet, for å være sikker på å ikke få smitte over? Selv om karet skal stå fiskeløst til det er innkjørt ? Har egentlig mest lyst til å bruke ex400 pumpa på 85L da den er ekstern, men er den stor nok til en 85l? det står 10-80l i databladet, men jeg har fått trykka inn mye biokuler i filteret..
Så forferdelig : ( stakkars.
Høres ut som det samme jeg fikk de første ukene med akvarium. Alle fiskene utenom to døde.
Har egentlig ingen gode råd, beklager.
kindafishy
Hei. Håper det ble riktig å legge tråden her :) Jeg har frem til i dag hatt et kar på 29l som jeg kjøpte i en dyrebutikk med fisk osv samtidig. Det har ikke gått helt som forventet, enda jeg har vært flink med vannbytter og måling av både amoniakk og nitritt/nitrat. Akvariet har gått i 2 uker, og plutselig i går kveld begynte det å dø fisk som fluer, og resten ser småsjuke ut. Finnene går liksom i oppløsning og de ligger bare langs bunn og puster (neontetra,glødebåndstetra). kileflekkrasboraene ligger bare midt i akvariet, mens de før lekte seg i strømmen konstant. den ene dvergguramien som er i live ligger stille i overflaten, og jeg måtte avlive en guppy som gjorde det samme for det så virkelig ut som den led. Lite matlyst. Det rare er at tilstandene forverret seg drastisk da jeg satt inn en fabrikkny tetratec ex400 med eheim substrat og biokuler. Substratet og kulene ble godt vasket. Jeg foret også med frossen artemia for første gang i går. Jeg får laveste utslag på NH3/NH4, NO2 og NO3, så det er ikke det som tar livet av dem. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke måler nitritt eller nitrat nå etter 2 uker med amoniakk. Det var både nitritt og nitrat i vannet jeg fikk med fra butikken men dette har blitt borte med vannskift, men jeg har en teori om at det kan ha startet bakteriekulturen som gjør nitritt til nitrat, sånn at den var oppe og gikk når bakteriene som gjør ammoniakk til nitritt kom igang.. Det eneste jeg ikke får til å stemme er at jeg ikke måler nitrat? Men så til saken, jeg får et 85l akvarie senere i dag. Jeg har to pumper som sitter i 29l, en intern stingray som har gått der siden oppstart, og en tetratec ex400 som jeg satt inn i går. Det følger også med en intern pumpe uten bakterier i 85L jeg får. Jeg heller mot at fisken min har en slagt bakteriell infeksjon som følge av stress (finneråte kanskje?), og har lite lyst til å overføre dette til det nye karet jeg skal sette opp. Bør jeg la være å bruke noe som helst av utstyr fra det lille karet (grus, ex400, steiner, planter) og kjøpe nytt til det nye karet, for å være sikker på å ikke få smitte over? Selv om karet skal stå fiskeløst til det er innkjørt ? Har egentlig mest lyst til å bruke ex400 pumpa på 85L da den er ekstern, men er den stor nok til en 85l? det står 10-80l i databladet, men jeg har fått trykka inn mye biokuler i filteret..

Hvor mange og hva slags fisk har du egentlig hatt oppe i denne 29 liter'n? Høres litt overbefolket ut ...
Og tester du med strips eller dråper?
Inaktiv bruker
Fiskene døde nok av stress, og som du selv antyder så vil stressa fisk lettere bli syke. Men, om du har innkjørte filterpumper fra det gamle så er det jo en stor fordel å bruke det i det nye akvariet. Fisk som har det bra og trives, blir ikke syke.
Bare pass på å bytt 30% vann veldig ofte, ja flere ganger i uken!

Du kan jo eventuelt koke sanden/grusen fra det gamle akvariet om du skal bruke det i det nye også, om du er redd for smitte, men, jeg tror egentlig ikke at det er nødvendig, når fiskene får større karr og trives vil de nok få mer motstandskraft mot sykdom. Personlig tror jeg nok at det viktigste er at du holder jevn ph verdi osv og at du også har jevn temperatur i vannet. Jeg tror ikke at sykdom kan sitte igjen og smitte fra planter og grus. Du vil jo uansett skylle dette litt før du har det i det nye akvariet og sikkert bytte en del av vannet flere ganger før du har i ny fisk.

Hvis du har 3 pumper nå så bruk alle 3 til du har fått opp skikkelig god bakteriekultur. Det kan gjerne ta 1-2 måneder eller enda lenger tid..
Hvor godt filter du trenger er helt avhengig av hvor mange fisk du skal ha og hva slags fisk. Her på akvaforum er vel de fleste hysterisk opptatt av å ha overdimensjonerte filtre selv på småkarr, men, de har nok et poeng der. Desto større filter, desto bedre. Men, du har modifisert filteret ditt skjønner jeg, og da har det kanskje fått noe bedre kapasitet. Allikevel er det ikke sikkert at det blir nok dersom du kun skal ha det ene filteret i akvariet i fremtiden. Nå har du altså 3 (?) og da har du jo veldig bra filterkapasitet.


Har du brukt varmt vann fra springen?
Utrolig kjedelig ja, men det er visst hva man får om man ikke er forberedt og satser på at de har greie på sakene sine i dyrebutikken. Hadde jeg tenkt meg om to ganger kunne jeg idet minste dratt til en akvariebutikk, men det er lett å si det nå..

elwaro
Hvor mange og hva slags fisk har du egentlig hatt oppe i denne 29 liter'n? Høres litt overbefolket ut ... Og tester du med strips eller dråper?


Det står listet under mitt akvarium. Dråper. Veldig overbefolket, og for stor fisk (for liten tank) spesielt med tanke på at det var helt nyoppstartet.. Men det visste dessverre ikke jeg når jeg kjøpte det. Mer om det i min personlige tråd om det er interessant.. Men nå har jeg hvertfall funnet ut hvordan man skal gjøre det, og fått 85litern i hus, så da håper jeg på bedre tider

Embla Ofelia
Fiskene døde nok av stress, og som du selv antyder så vil stressa fisk lettere bli syke. Men, om du har innkjørte filterpumper fra det gamle så er det jo en stor fordel å bruke det i det nye akvariet. Fisk som har det bra og trives, blir ikke syke. Bare pass på å bytt 30% vann veldig ofte, ja flere ganger i uken! Du kan jo eventuelt koke sanden/grusen fra det gamle akvariet om du skal bruke det i det nye også, om du er redd for smitte, men, jeg tror egentlig ikke at det er nødvendig, når fiskene får større karr og trives vil de nok få mer motstandskraft mot sykdom. Personlig tror jeg nok at det viktigste er at du holder jevn ph verdi osv og at du også har jevn temperatur i vannet. Jeg tror ikke at sykdom kan sitte igjen og smitte fra planter og grus. Du vil jo uansett skylle dette litt før du har det i det nye akvariet og sikkert bytte en del av vannet flere ganger før du har i ny fisk. Hvis du har 3 pumper nå så bruk alle 3 til du har fått opp skikkelig god bakteriekultur. Det kan gjerne ta 1-2 måneder eller enda lenger tid.. Hvor godt filter du trenger er helt avhengig av hvor mange fisk du skal ha og hva slags fisk. Her på akvaforum er vel de fleste hysterisk opptatt av å ha overdimensjonerte filtre selv på småkarr, men, de har nok et poeng der. Desto større filter, desto bedre. Men, du har modifisert filteret ditt skjønner jeg, og da har det kanskje fått noe bedre kapasitet. Allikevel er det ikke sikkert at det blir nok dersom du kun skal ha det ene filteret i akvariet i fremtiden. Nå har du altså 3 (?) og da har du jo veldig bra filterkapasitet.


Takk for gode råd Har bytta 50% så godt som hver dag pga ammoniakk siden jeg startet opp. Jeg kjører stingray 10'en videre i 29litern tenkte jeg og bruker den som plantekar, som vel er det den er best egnet som.. Også setter jeg igang Tetratech ex400'en og eheim innerfilteret som kom med 85litern i den andre.. Så lurer jeg på om jeg skal prøve meg på en salmi innkjøring, for å få litt fortgang i sakene. Tror jeg skal få det til da jeg har fått ganske god forståelse for vannkjemi som følge av alt dette tullet.


Har du brukt varmt vann fra springen?

Har bruk lunkent vann fra springen ja, fikk beskjed om at det var kurrant da jeg kjøpte akvariet..tilsatt aquasafe.. Er det helt FYFY?

Om en bruker varmt vann fra springen,kan det følge med kobber fra vannrørende.
Anbefalt er kaldt vann som romtempereres før det helles oppi karret.
Jeg bruker aquasafe og er veldig fornøyd med det ,men tror det er mulig å bruke en luftestein (når vannet tempereres) som skal gjøre samme nytten
Ok, kjekt å vite Røropplegget her og varmtvannsberederen er bare 5 år gammelt, men kanskje best å være på sikre siden allikevel..

Nå ser det ut som de resterende fiskene i 29litern begynner å kvikne til heldigvis.. Har fått opp 85litern og bygget lystopp med 4x18w t8 philips 865 rør, fyllt vann og venter på at det skal tempereres før jeg setter inn pumpene..

Nå lurer jeg bare på om jeg skal ha grus eller sand i bånn.. Har lyst på sand egentlig, men er usikker på hvor jeg kan få tak i sand som er trygg å bruke...
kindafishy
Nå lurer jeg bare på om jeg skal ha grus eller sand i bånn.. Har lyst på sand egentlig, men er usikker på hvor jeg kan få tak i sand som er trygg å bruke...

Biltema har en 'grov' type som er helt trygg. Og den er billig. Mange brukere her inne som har den, inkl. meg.
Biltemasand er helt ok. Bare pass på at du kjøper den grove type, (den er ikke spesielt grov!) og at det er den som er merket som brukbar b.a. til akvarier. Biltema har også en anne type sand som ikke egner seg.


Det er innlegg her som forteller om magnestiske partikler i Biltemasand og det kan være grunn til å bruke filtervatt for å gjøre rent glasset, ikke magnetskrape. Det site kan gi riper.
Inaktiv bruker
Sand selges jo i akvarie/dyrebutikkene Og de har jo ofte et rikt utvalg, mye å velge mellom, men jeg ser at de fleste har mest grus og knust grus. Det er jo litt merkelig siden de fleste fiskeraser trives best på sand. Mye av grusen har jo skarpe kanter som kan skade feks sugemallene og andre fisk.

Selv bruker jeg knust grus av merket Haley, den er veldig fin og nesten som sand. Jeg liker den pga fargen, den er svart nemlig. Den går greit til feks maller men, ikke til corydoras etc. Jeg tror den går greit til å ha kuhliiål på også, men er usikker. Jeg har kuhliiål men leste at de siler sand gjennom gjellene, så om det stemmer så må jeg nok bare selge dem nå.

Men, jeg har hatt mange ulike type sand og grus i mine akvarier før, men aldri kjøpt noe biltemasand
Plussmedlem
Embla Ofelia
Jeg har kuhliiål men leste at de siler sand gjennom gjellene, så om det stemmer så må jeg nok bare selge dem nå.

Ja, det stemmer.
Et raskt søk på youtube, og jeg fant denne karen som siler som bare rakker'n.
Ser det spesielt godt rundt 3:00.
Inaktiv bruker
Ok, takk for info Jeg driver og setter opp et nytt karr men hadde tenkt ha den samme svarte grusen i det også, men så er jeg så glad i de kuhliiålene da.. .. så da spørs det om jeg skal vurdere å ha sand allikevel. Synd man ikke får tak i litt mørkere sand..

Eller så får jeg la kuhliiålene gå i et annet rekekarr og bytte ut grusen til sand.
Men, er det noen her som vet om kuhliiål tar reker eller ej 100% sikkert? Jeg har ikke sett mine ta noen, men av og til ligger det en død reke i det karret der de går nå, og jeg vet jo ikke om rekene dør av naturlig årsak eller om kuhliiålene eller L 134 mallene dreper dem.
Jeg har kirsebærreker og kuhliier sammen, og disse gikk sammen der de kom fra også...
Merkelige vannverdier?
Har ikke fått noe utslag på NH3/4, NO2 eller NO3 de siste dagene, men har tenkt at dette er pga hyppige vannbytter på 50%, men nå som fiskene er friske igjen, har jeg latt være å bytte vann på 1 døgn, og jeg måler fortsatt inget utslag på alle tre testene.. Kanskje mini-utslag under 5ml/l på no3, men er usikker på om det er utslag idet hele tatt..

Akvariet har gått i 16dager nå, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke det kommer noe nitritt? Begynner nesten å lure på om de to bakterietypene har utviklet seg paralellt pga nitritt i vannet fra oppstart (fra akvariebutikken), og at det er ferdig innkjørt? Er det mulig ?

Dropper hvertfall vannbytter frem til jeg måler noe som kan gi meg klarhet i hva som foregår her...

Veldig takknemmelig for inspill her
Målt på nytt nå, og det er fortsatt inget utslag på NH3/4, NO2 eller NO3.

Begynner å lure på om dråpetestene plutselig har blitt ødelagt på en eller annen måte? De virket senest for en uke siden.. Merkelig det og da?

Er jo ikke like mye fisk i tanken lenger, men 9 små fisker burde da produsere noe møkk når de mates vanlig i en 29liter..

Er usikker på hvor i bakterieprosessen jeg er pga nitritt i vannet jeg startet opp med, men det er helt klart at NH3/4 blir borte, for det hopet seg fort opp før..Så da har jeg den ene typen bakterier vil jeg tro, men det har ikke vært noen nitritt-topp annet en den på starten. Og det har ikke bygget seg opp målbart med nitrat heller etter 2 døgn.. Er jeg for utolmodig på at nitratet skal bygge seg opp?

Etter gode råd herfra (takk for det =))har jeg forøvrig bestemt at det blir grov biltemasand i 85 litern. Blir vel innkjøp av det samt planter, 1 rot og noe steiner på torsdag tenker jeg. Leser at de fleste anbefaler å legge i sand først og så fylle vann, men har noen prøvd andre veien rundt? Hvis man vasker sanda godt først? Eller er det bare dumt av meg å ikke å tappe ut vannet ? Måtte sjekke for lekkasjer over noen dager så det har stått med vann, pumpe og varmekolbe..
Det kan selvfølgelig være at dråpetestene er gått ut på dato eller av en annen grunn ikke gir forståelige resultat. Før du kjøper nye, vil jeg anbefale å ta med vannprøve til den butikken du handler i og be dem sjekke vannet. Gjøres oftest gratis i butikken. Da ser du om det er dine dråpetester det er noe galt med. Det vannet du fikk med første gangen inneholdt nok bakterier, som alt vann, men neppe i så store mengder at det har kickstartet filteret.

Du kan ha sanden i selv om du har vann i karet, men du vil nok måtte vente en dag eller to på at det skal bli klart igjen. Normalt er det ikke nødvendig å skylle Biltemasand. Du bør kanskje ta ut impelleren i pumpa etter en dags tid og skylle den for det "støvet" som er suget inn slik at du unngår slitasje på rotoren som impelleren er festet til.

Ok, ja da skal jeg ta med litt vann og få testet det..

Bakterier veit jeg ikke om fulgte med, men hvis det følger med noe så er jo det bra.

Men etter at akvariet hadde gått i tre dager og jeg hadde byttet 20-30% vann hver dag, målte jeg med de samme dråpetestene jeg bruker nå 0.35 ml/l NO2 og 50ml/l NO3. På morgenen dag 6 målte jeg for første gang 0 utslag på NO2 (som følge av vannbytter). Og NO3 hadde jeg fått vannet helt bort på kvelden dag 7.

Vil ikke det at jeg har NO2 tilstede i vannet fra dag 1 gjøre at det dannes Nitrospirae bakterier fra dag 1? Og det som lever i akvariet produserer jo NH3/4 så da er det mat til Nitrosomonas bakteriene også fra dag 1? Og etter en uke så begynner det kanskje å bli endel Nitrosomonas bakterier som gjør NH3/4->NO2 så da får fortsatt Nitrospirae bakteriene som har utviklet seg mat selv om jeg hadde vannet ut NO2'en som fulgte med vannet. På den måten kan begge bakteriekulturene ha utviklet seg og overlevd samtidig, på halvparten av tiden det tar for den ene å utvikle seg først og så den andre?

Dette er bare ville spekulasjoner fra min side i håp om å finne ut hva som skjer Har ikke mer enn to ukers erfaring med dette så dette er bare min hypotese på hva som kan ha skjedd.. Men fint hvis noen med kunnskapen inne kan avkrefte evt. bekrefte den

Edit: Lagde en egen tråd med dette vannverdi greiene istedet, i riktig forum:
Innkjøring, merkelige vannverdier etter 17 dager
For egen del har jeg testet daglig i forb. med oppstart av et 600 l. kar og målte min høyeste NO2 den 17.dagen. Da oppnådde jeg 0,4.
Idag er det den 43.dagen så jeg er ganske sikker på at toppen er passert. Så det går an
kindafishy
Vil ikke det at jeg har NO2 tilstede i vannet fra dag 1 gjøre at det dannes Nitrospirae bakterier fra dag 1? Og det som lever i akvariet produserer jo NH3/4 så da er det mat til Nitrosomonas bakteriene også fra dag 1? Og etter en uke så begynner det kanskje å bli endel Nitrosomonas bakterier som gjør NH3/4->NO2 så da får fortsatt Nitrospirae bakteriene som har utviklet seg mat selv om jeg hadde vannet ut NO2'en som fulgte med vannet. På den måten kan begge bakteriekulturene ha utviklet seg og overlevd samtidig, på halvparten av tiden det tar for den ene å utvikle seg først og så den andre?


Det kan,kanskje være at butikken nettopp hadde satt inn en ny levaranse fisk i det karet du kjøpte fra og at vannet inneholdt mer nitritt enn normalt fordi filteret der ikke hadde fått opp den nødvendige kapasiteteten.

Ellers har jeg ikke egentlig noen bedre forklaring enn du har, selv om det synes merkelig. Det viktigste er hva som faktisk måles, og brytes avfallstoffene ned, så brytes de ned!

Tilfeldig bekjentskap
© Jacob Lihn - www.Jacob-Lihn.dk
Reklame for plussmedlemskap