Innvendig eller utvendig filter?

Hei. Jeg har et akvarium på 56l av merke Jewel.

Tenkte på følgende utvendige filtre:

Eheim Ecoo Pro 130 (http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=2303&pageId=562)

Eheim Pro I 222 Spesial (http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=2422&pageId=559)

Eheim Classic 2213 (http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=2360&pageId=558)

For tiden har jeg innvendig AquaEL Unifilter 750 UV (med UVlys). Jeg liker ikke at jeg ikke kan slå av UVlyset i forbindelse med medisinering etc... Og jeg tror ikke filtermaterialet er det beste.

Tenkte å kjøpe et utvendig filter + UV-lys som kobles på vannslangene, da kan jeg slå av og på UVlyset når jeg vil.

Bråker et utvendig filter mye? Tenkte å ha det i skuffen under akvariumet, eventuellt bak akvariumet eller på siden.

Hei
jeg har et slik kar selv som for tiden bruke som oppvekst kar til Blå Acara. Siden yngelen skal fores opp så fores det kanske frisk der så jeg er avhengig av god filtrering. Jeg bruker et Eheim 2222 i det karet. Veldig godt fornøyd med det. Det har bra biologisk filtrering og god sirkulasjon i det karet. Generet er vell Eheim kjent for å bråke lite. jeg har et Eheim 2224 i et annet kar og det står i stuen. Hører ikke pumpen i det hele tatt! Jeg vet at 2222 er det dyreste av de du lister opp, men det er det en grunn til. Det er helt klart det best av de du nevner.
Ok.
Er det mulighet for å justere oksygennivået med det utvendige?
Oksygenopptak skjer gjennom overflaten på vannet så ikke tenk på det. Uv-lys trenger du ikke hvis du har ordentlige forhold i akvariet ditt. Har selv eheim, både 2224 og 2213 og begge er gode filter. 2222 som du har tenkt på passer jo veldig bra til akvariestørrelsen din. Selv har jeg mange kar med forskjellige filtre både inn- og utvendige, men det beste er utvilsomt utvendig filter. Det øker også størrelsen på akvariet med noen liter og det er jo gunstig med et såpass lite kar. Lykke til.
Inaktiv bruker
Jeg ville nok gått for en innvendig pumpe. Så sant du ikke digger å drive på og rense de slangene på utvendige Eheimfiltre med filterbørster i ett sett da.
Jeg har faktisk kjøpt et Juwel akvarium nå med en sånn innebygget filterpumpe fordi jeg ikke orker mer av de utvendige Eheimpumpene mine. Grrrrr! Har vært så frustrert med de pumpene at jeg har grått og nesten sluttet med akvariehobbyen i ren fortvilelse. Jeg har nemlig fått brunalger i slangene, og denne guffa tetter til så jeg ikke får nok trykk og det pipler bare ut vann såvidt. Så jeg har måttet bruke en brusestein/luftpumpe i tillegg hele tiden for å få nok oksygen i vannet. Jeg renser de slangene en gang i uka! Og det å demontere slangene fra de plastrørene er jo også et styr, for det er ingen skrumekanisme der, man må dra slangene av rørene..

Og de Eheimpumpene jeg har ( 2222 og 2224 ) er det jo ikke noen automatisk igangsetting eller dvs man må jo fylle opp begge slangene med vann og så suge i ut-slangen til vannet kommer i gang. Og da får jeg alltid munnen full av akvarievann. Må ofte gjenta dette flere ganger og det er mildt sagt ekkelt!

Så jeg skal selge mine Eheimpumper nå så snart min nye innvendige filterpumpe er innkjørt Det skal bli en sann lettelse ...aldri mer utvendig filterpumpe!!!!!
Embla Ofelia
Jeg ville nok gått for en innvendig pumpe. Så sant du ikke digger å drive på og rense de slangene på utvendige Eheimfiltre med filterbørster i ett sett da. ;-) Jeg har faktisk kjøpt et Juwel akvarium nå med en sånn innebygget filterpumpe fordi jeg ikke orker mer av de utvendige Eheimpumpene mine. Grrrrr! Har vært så frustrert med de pumpene at jeg har grått og nesten sluttet med akvariehobbyen i ren fortvilelse. Jeg har nemlig fått brunalger i slangene, og denne guffa tetter til så jeg ikke får nok trykk og det pipler bare ut vann såvidt. Så jeg har måttet bruke en brusestein/luftpumpe i tillegg hele tiden for å få nok oksygen i vannet. Jeg renser de slangene en gang i uka! Og det å demontere slangene fra de plastrørene er jo også et styr, for det er ingen skrumekanisme der, man må dra slangene av rørene.. Og de Eheimpumpene jeg har ( 2222 og 2224 ) er det jo ikke noen automatisk igangsetting eller dvs man må jo fylle opp begge slangene med vann og så suge i ut-slangen til vannet kommer i gang. Og da får jeg alltid munnen full av akvarievann. Må ofte gjenta dette flere ganger og det er mildt sagt ekkelt! Så jeg skal selge mine Eheimpumper nå så snart min nye innvendige filterpumpe er innkjørt ;-) Det skal bli en sann lettelse ...aldri mer utvendig filterpumpe!!!!!


Da kjøper jeg gjerne din 2222
har du vurdert hang on- filtere?

jeg har et eheim i en 54 liter. synes det fungerer supertipptopp. billige er de og.

ps! tror ingen eheimfiltre bråker. ikke mitt hang on, og heller ikke min 2224 utvendige.
Inaktiv bruker
Hang onfilter har jeg faktisk på et 43 liters karr, men jeg modifiserte det og satte inn filtermedie som er bedre enn det som følger med når man kjøper det ( filterkuler og blåsvamp gjør filteret mye bedre )

Eneste jeg har å si om hangonfiltere er at de durer veldig mot akvarieglasset. Om dette forstyrrer fiskene vet jeg ikke, jeg har det i et rekekarr...

Men, filteret trenger jeg ikke rengjøre eller rense i det hele tatt faktisk, det er LETTVINT
Inaktiv bruker
Mikaelft
Da kjøper jeg gjerne din 2222 :)


Ja det kommer til å være til salgs så snart jeg har fått kjørt inn mitt nye innvendige JUWELfilterpumpe

Det tar vel 14 dager om jeg tar en av blåsvampene og legger det i det nye filteret, da kan bakteriene formere seg over i de nye svampene i det. Jeg tror egentlig at det går ganske kjapt om man gjør det på den måten... Filterbakteriene hopper liksom over til det nye filteret
Hmm, Eheim 2213 er jo 33cm. høy. Ikke langt i fra høyden på akvariumet mitt.

Er det noe krav for hvor filteret plasseres? Så lenge vanninntaket er i bunn og vannuttaket er i toppen av filteret bør det vel gå greit?

Hvor mye bråker Eheim 2213? Kan jeg ha det på soverommet?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap