Kjekke fisker ? hvilke ?

har akuratt fått ett akvarie (60*30) , ca . 45-50l
lurte på om dåke hadde nåken tips om nåken spenande/spesielle/fargerike "dyr" så passer oppi tanken min ? )

Mine ønsker er daa :

1. slamkrypere er kule men eg vil helst sleppe å mate med levende syrisser/makker og ekle fryste larver , tørr ikke å ta di med hendene så tror ikke det er ein passene fisk .

2. Saltvannsfisk , men det ser så vanskelig og dyrt ut for en nybegynner .
ELSKER fargene og livet fra saltvann .

3. En blanding eg har lyst på (funker den mån tro ?) er 1 kampfisk , 2 kyssegurami, glassmaller, sugemalle (?) og kuhli ål .

Veit du om ein passene blanding for meg ? evt. veldi enkle tips om saltvanns' ?

- Takk
Plussmedlem
Saltvannsplanene dine kan du nok bare legge vekk med dette karet.

Hvis karet ditt er 60 x 30, så er det vel også 60 x 30 x 30. Det vil si et standard 54-liters kar.
Du kan ha en kampfisk og kuhlii i dette karet hvis du ønsker det.
En ancistrus sammen med disse vil også kunne gå greit.
Plussmedlem
Tror ikke jeg vil anbefale deg en slamkryper i et så lite akvarium. De vil vel helst ha større akvarier.
Tror heller ikke at du skal satse på saltvann mede dette karet .Det er dyrt og vanskelig med et så lite kar.Du må dessuten sette deg inn i en hel masse nr det gjelder vannverdier.
Men så klart ,hvis du leser mye om dette ,er det jo ikke en umulighet.
Mye grei lesing finner du på Aquafreaks.no og satvannsforum.no

Selv synes jeg slike har (har flere av de) passer supert til en gjeng med corydoras og en stim med små stimfisker .Det kan være chili-rasbora , ildtetra eller noe i den dur.
jeg ville ikke puttet gurami og kampfisk sammen
jeg driver å leser mye , fyller ikke oppi det før i neste uke
legger saltvannet og sumpfisken til sides tror jeg )

- kan jeg ha ferskvanns krabber og noen reker sammen ?

- minn far sier at jeg "må"(må self. ikke ) ha noe som yngler , er kampfisk,kyssegurami og krabber vanskelig ?
-hvilke fisker er det som har ungene i munnen ?
- er det veeldig vanskeligt å ha kulefisk ?

- hvilke fisker anbefaler du ? ( må helst ver spessielle eller fargerike/knall farget )
-hvilke fisker kan jeg få yngel på ?

noe av yngelet kommer jeg til å gi til min søster og far )



Hei
Her var det mange spørsmål. Jeg vet ikke svaret på alle, men her er noen;
- Hvis du vil ha fisk som yngler i et slik kar så satser du på Guppy. Mange fine farger og mye å velge mellom der. De er ikke alt for vanskelige og få til og de yngler som kaniner!
- Kampfisk er ikke så vanskelig. Den er også veldig dekorativ i et slik kar. Setter du inn 1 han og 2 hunner er det muligheter for at de blir flere . Kyssegurami er et flott fisk og ikke supervanskelig heller, men den blir stor! Å sette inn en fiks som kan bli 30 cm lang i et kar som måler 60x30 fraråder jeg sterkt. krabber har jeg ingen er faring med så der tør jeg ikke uttale meg.
- Det finnes flere varianter av munnrugere. Så vidt jeg vet er det stor sett Cickider. her er noen http://akvaforum.no/resultat.cfm?criteria=munnruger
- Kule fisk har jeg ingn erfaring med, så det tør jeg ikke uttale meg om.

-Anbefaling; dette blir litt subjektivt, men jeg vil enten gått for forslaget til Loomis. Det kan bli veldig fint! Alternativ 2 blir Guppy. Begge disse alternativene er safe valg med fisk som kan yngle i karet ditt og som er flotte å se på!

Lykke til!
Kulefisker er notoriske finnenappere, og kan ikke gå sammen med annen fisk.
Artsakvarium er derfor å anbefale. De må mates med snegler, og må i de fleste tilfeller ha brakkvann. Tannklipp hører også med når man skal ha kulefisk.

Krabber krever landdel i karet, og du får nok ikke bebiser på de i fangenskap...

Søk på forumet her etter fisker som passer i en 54 liter og som er lette å få til du
yngler kuhli-ålene eller glassmallene fort/av seg selv ?
eller må jeg styre med to-tre glassmaller i eit kar ?

jeg trenger tips til fisker som er spesielle , som yngler
Kuhlii-ål er det nesten ingen som har klart å drette i akvarium, dette er ekstremt vanskelig. Glassmalle er altfor stor for karet ditt, disse blir 15 cm lange.

Skal du drive oppdrett så er det som oftest best om du har flere kar du kan bruke, med mindre vi snakker om guppy, molly eller f.eks vanlig ancistrus.
Mytola
Kuhlii-ål er det nesten ingen som har klart å drette i akvarium, dette er ekstremt vanskelig. Glassmalle er altfor stor for karet ditt, disse blir 15 cm lange. Skal du drive oppdrett så er det som oftest best om du har flere kar du kan bruke, med mindre vi snakker om guppy, molly eller f.eks vanlig ancistrus.



har 2 glassmaller i min fars akvarie di er voksne ok ikke særlig lange , men det er ok om di er for store .

Viss eg skaffer isbokser til yngelen daa ? kortid kan jeg gi dem bort ?

- Forsatt open for forslag

( kampfisk går vel ikke sammen med guppy eller molly ?)
Isbokser??? Dette høres ut som et tvilsomt prosjekt.
Om det er ok at fisken er for stor til akvariet? Njaaa.... neeeii..... Du får ikke yngel på noe som ikke trives. Har du lest på profilen til glassmallen?

Kampfisker er flinke til å nappe sløret på mollyer og guppy.
Sparesset
Isbokser??? Dette høres ut som et tvilsomt prosjekt. Om det er ok at fisken er for stor til akvariet? Njaaa.... neeeii..... Du får ikke yngel på noe som ikke trives. Har du lest på profilen til glassmallen? Kampfisker er flinke til å nappe sløret på mollyer og guppy.



?hæææ

det var ikkje det jeg meinte , det var ein som hadde di oppi isbokser/løsvektsnopebokser , til han ga di vekk .. ( viss fiskene må skilles altsåå )

-paradisfisken var jo vanvittig pen men blir den for stor kanskje ?
starter snart et reke akvarie , vil begynne men klarer ikke bestemme meg for fisker )
Er det indiske eller afrikanske glassmaller du tenker på ?
Indiske glassmaller har jeg så det er det jeg vet noe om... Disse er stimfisk og skal gjerne være flere enn to. Det er vanskelig å se forskjell på han og hun .. Og de er ikke lette å få yngel på.

Krabber kan du ikke ha sammen med reker. Krabben tar livet av de.
Og krabben skal helst ha et sted i akvariet hvor den kan komme seg opp å få luft.


Guppy, Platy, Molly og Sverddrager er lette å få yngel på.
Det er mye fin fisk i mange fargevarianter :o)

Sebrafisk er en liten stimfisk som også yngler ganske lett .
endlersguppy ene var veldig fine da , men kan di få slør ?
- kan jeg ha guppyer(vanlige) og endlersguppy uten at dei "mixer" seg ?

er endlers en guppy "rase" eller er det en farge7type elns ?
Endlers og vanlig guppy vil blande seg. :o)
Det behøver ikke være noe negativt , det kan bli flotte fisker av det .
Sverd-dragerne vil nok også bli for store.
Hva med en Killi-type da ,finnes mange forskjelllige og med flotte farger.
Ser har jeg Betta Albimarginata og her er hannen munnruger.Det vil si at han går med yngel i munnen i ca 2 uker og så spytter de ut

Som bunnfisk anbefaler jeg , cory-freak som jeg er ,en gruppe på 5-6 coryer.Pandaène er jo små og søte ,Adolfoi er også en nydelig art pluss mange ,mange andre.

Ellers så er både Guppy og Platy fargerike isker som er lett å få yngel på.
selv har jeg mikrokrabber i mitt akvarium. morsomme krabater som lever hele livet under vann. de ser ut som forvokste ederkopper går fint å ha denne typen sammen med reker, snegler og skjell.

Driver også å dretter killifisk, morsom fisk å prøve seg på. her får du kjøpt egg fra hele verden. Mange fine spennende typer.
Jeg anbefaler Diamant Tetra! De er utrolig fine når de blir større! Spesielt halen og finnene flagrer når de svømmer!
Larsdog
jeg ville ikke puttet gurami og kampfisk sammen


Hvorfor ikke? går bra det, kommer ann på arten det!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap