Oppstart av 160l akvarium.

Hei, jeg startet nettopp å ta over ansvaret for mammas 70 liters akvarie. Jeg kjøpte planter og fisk osv. men det viste seg at nesten alle fiskene jeg syntes var tøffe trengte andre forhold (større rom og andre naboer). Så jeg bestemte meg fort for å kjøpe et eget akvarie med mer rom.

Jeg kom over et 160 liters akvarie på finn, og skal starte dette opp om ca en ukes tid. Istedet for å kjøpe store fisk, vil jeg fortsette med "små" fisk men i store stimer.

Er det ok å ha 10+ stimer av 3-4 typer fisk i et 160l akvarium?

Samtidig har jeg satt opp en ønskeliste på hva slags fisk jeg gjerne vil ha. Vil dere komme med råd om hva slags kombinasjoner som vil funke bra for meg?

Listen:
Leopard Danio - En av de peneste stimfiskene jeg veit om, disse er et must! Tenker en 15-25 stk.

Tiger barber - Dette er en stim jeg har ønsket meg lenge, men har aldri kunnet ha det da 70 liters akvarie har rommet fisk som ofte blir "mobbet" av tiger barber. (10+ stk)

Filter "Vampire" Reker - På Liertoppen har de endel av disse, og de er tøffe å se på, kunne tenke meg å ha 3-5 av disse. Har hørt de kan bli 15 cm lange, så regner med de passer greit i et 160 liters?

Sølvhai - Også noe jeg har hatt lyst på en stund men har vært frarådet å ha i 70 liters akvarie.

I tilegg kunne jeg tenke meg å ha noen digre (10 cm) ancistruser, disse regner jeg med går bra med de fleste typer fisk.

Så er dette en gjeng fisker jeg kan kominere? Vær nådeløs takk!


Takker for alle svar på forhånd!

Hilsen Vegard
Sølvhai blir 35 cm, og bør ha minst 720 liter i følge basen http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5818
Jeg henviser deg hit til akvaforums artikkel om oppstart av akvarium
Sparesset
Jeg henviser deg [URLBLOCK1] til akvaforums artikkel om oppstart av akvarium :)


Fin link, men den viser meg alt jeg trenger å vite frem til det jeg faktisk spørr om. :P

Jeg vil gjerne vite om Tiger barber, danio'er og reker kan gå sammen. ;j
... Og den er veldig vanlig å vise til, da du skriver "oppstart", og du ikke viser til hvor lenge karet har vært oppe og gått. (:
I grove trekk anbefales det vel ca. 1 cm. fisk pr.liter vann,for din del da ca. 160 cm. m/fisk.

Dine ønsker utgjør vel ca. 180-200 cm. m/fisk, altså godt i overkant. I tillegg ønsker du deg fisk som krever et akvarie på minst 700 liter. Du bør nok gå gjennom ønskelisten din på nytt.
Det er en seiglivet myte at man kan ha en cm fisk pr liter vann. Dratt helt ut i sin ytterste konsekvens vil det si at man kan ha en fisk på 160 cm i en 160 liter. Alle skjønner jo at det er helt absurd. Det som ikke er så tydelig er at totalt 160 cm fisk ikke nødvendigvis en bare 160 cm fisk. Det er derfor ikke mulig å ha dette som noen generell regel.

Har man minifisk som mikrorasbora (maks. 2 cm) kan det kanskje gå. Leopard danio blir 5 cm og tigerbarbe 7 cm. Det betyr ikke at de er hhv. 2,5 og 3,5 ganger så store som mikrorasbora, men antagelig 6 - 10 ganger større! Årsaken er at jo lenger fisk, jo bredere og høyere er de også (åler unntatt). 160 cm mikrorasbora er altså en betydelig mindre belastning på karet enn 160 sm tigerbarbe!

Et 70 liters akvarium er et ganske lite akvarium.

Et bedre oppsett hadde vært å velge en liten stim med fisk, bunnfisk, og "blikkfang" fisken eventuelt.
Feks ancistrus sp. oppdrettsvariant, danioer, og da en gjeng barber.
Sparesset
... Og den er veldig vanlig å vise til, da du skriver "oppstart", og du ikke viser til hvor lenge karet har vært oppe og gått. (:


"Jeg kom over et 160 liters akvarie på finn, og skal starte dette opp om ca en ukes tid."
Jeg ville ikke kjøpt sølvhai. Det gjor jeg. Hadde de i et 64 liters akvarie, og mange fisker ble spist. Du kan ha rødbukpiranha i et 160 liters akvarie.
Hei jeg ser det er litt snakk om sølvhai er: jeg har funnet en side der det står alt om den, vel og merke det en på engelsk.

Jeg legger vet sjekk lista på hva som er viktigst og vite når det gjelder sølvhai.

Bala Shark Care Checklist

1.Purchase size: 1 - 2 in (2.5 - 5 cm)
2.Adult size: 10 - 14 in (25 - 35 cm)
3.Immature tank size minimum: 50 gallons (189 litres)4.Adult tank size minimum: 125 gallons (472 litres)
5.pH: 5.7 - 7.9
6.hardness (dH): 5 - 15
7.Temperature: 72 - 84 degrees Fahrenheit (22 - 29 degrees Celsius)
8.Number of Balas in a healthy school: 5+
9.Vegetation: plenty
10.Sharp edges?: NO sharp edges in aquarium
11.Strata: all
12.Tankmates: other peaceful community fish
13.Care level: easy to medium difficulty
14.Life-Span: 8-10 years
15.Diet: Omnivorous
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap