Platy

Hei.
Vi er helt nye med det å ha akvariefisk. Vi fant oss et akvarium som vi likte godt og fikk anbefalt å ha Platy i. Vi kjøpte tre stykker, en gutt og to jenter. Dette var litt over tre uker siden. Den første uka gikk ting veldig fint. Alle så ut til å trives og spiste godt. Vi overforet dem ikke. Så bytta vi vann og etter det begynte den ene å bare å henge rundt pumpa og varmekolben vår. Så begynte vi å studere dem litt og oppdaget at særlig gutten var bortpå den og jagde den liksom vekk. Den andre jenta gjorde han ikke sånn mot.Har forhørt oss på butikken vi kjøpte dem og de sa at vi bare måtte se det an og at det gikk seg sikkert til. I helga som var bytta vi vann igjen og i dag var den ene død. Den som har blitt hakket på.

Noe som kan fortelle oss litt mer inngående hva vi bør gjøre og forholde oss til Platy sorten? Akvariet er på 8 liter.

Takk for hjelp.
Hei
Jeg beklager å si det men 8 liter er for lite akvarie for 3 stk Platy.
Her i fiskebasen står det at de minimum skal ha 60 liter.
Jeg har to stk hunner i en 40 liter og t.o.m der blir det litt kranling.

Eller skal det stå 80 liter ?
Re:platy
Hei og takk for raskt svar.

Vi spurte om det var greit med et så lite akvarium for den sorten fisk og de sa at det ville gå fint. Men siden du sier at det er for lite, vet du om hvilken fisk vi kan ha i et så lite akvarium da?

Vibeke
Så små kar er ikke for fisk, kun for reker, og knaptnok det. Til og begynne med er større vannvolum mye lettere.. Min 60l vil jeg si er greit og begynne med
Inaktiv bruker
Er enig med de andre her, skaff deg et større akvarie så blir det ikke krangling

Ps: hvis du får større kar kan du ha andre arter også
Inaktiv bruker
8 Liter er vell for lite for det meste av fisk. Ifølge fiske databasen her på akvaforum er det ca 7 typer fisk som kan leve i akvarier på minimums størrelse 20 Liter (link). Noe av det du kan ha oppi koppen som kan trives der err:

Reker; Personlig har jeg noen Krystall Reker i tanken her hjemme. De er veldig fine å se pluss at de gjør en flott jobb med å holde akvarire rent. Om du kjøper hos privat personer vil prisen ligge på ca 10-20 kr pr.stk. Selvfølgelig finnes det mange flere reke arter , en av de mest populære er Kirsebærreken.

Snegler; Det finnes en rekke fine snegler med vakre farger og fasonger - se f.eks Tigersneglen

Planter/Mose; Noe av der vakrest etter min mening er akvarier med "gress-teppe". Dette kan være noe å se på om du ønsker et veldig vakkert akvarium pluss at rekene elsker det!


Lykke til

Platy
Tusen takk for alle svar.

Vi må finne ut av dette før evt de andre går dukken.

Takk igjen.
Jeg må si jeg blir så oppgitt over de som jobber i noen Dyrebutikker.
Når de går ut sier det er greit med 3 platy i en 8 liter!!! skjønner at de skal selge , men er det ikke bedre å selge et større akvarie.. sånn at både kunden og fisken blir fornøyd.

8 liter blir for lite for fisk , de får ikke nok plass å bevege seg på. Og det ender, som du har opplevd, at de tar livet av hverandre.

Kjøp heller noe større. Du får kjøpt fine brukte akvarier her inne... billig:o)
Lykke til.
Platy
Jeg er enig med deg angående de som jobber på butikkene. De burde vel egentlig ikke ta inn og selge så små akvarium hvis det er så ugunstig for fisken. Ja ja. Vi har nå lært. Tror de siste to fiskene våre muligens skal få komme i et annet akvarium vi vet om som er mye større og som det er flere fisk i.

Takk igjen for alle gode svar. Bra forum dette.
Inaktiv bruker
Tror jeg faktisk ville tatt med meg akvarie og kanskje fiskene tilbake å krevd pengene tilbake siden de helt klart har feil informert deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap