Oppstart av nytt akvarium

Inaktiv bruker
Hei!
Har kjøpt meg akvarium, et 125 l Juwel Rio. Har hørt så mange som sier at det er lettere med et stort akvarium enn med de små.
Jeg skal snart starte det opp, jeg venter bare planter som jeg bestilte fra akvariekjellern.
Jeg har kjøpt aqua safe og florapride fra tetra. Trenger jeg noe mer?
Vil vannet bli litt grumsete i starten?
Takk for alle tips og svar!
litt grumsete vil det alltid bli. Har du skylt skikkelig gjennom sanden/steinen? Hva slags bunnmateriale har du?

Skal du ha oppi røtter? hva slags fisak tenker du etterhvert å ha?

Da jeg startet mitt brukte jeg aquasafe og salt. Sleit med lav ph og ingen kh i vannet hos oss. Brukte derfor ph/kh øker.

Pga fare for nitritt, ville jeg investert i strips til å måle nitritt, nitrat osv. Dersom du har dyrebutikk nær deg, kan de måle spesifikk vekt på nitritt og nitrat opm det ble behov. Jeg hadde også oppi bactzym tablett 1 pr 100 liter vann. Dette gjoprde jeg på dag 1 og dag 7. fungert veldig godt for meg på det store. Jeg slet med nitritt og nitrat på de to små, men det viste seg var pga overforing.

Hallo, ikke kjøp strips for å teste vannet. Disse har så stor feilmargin at det er totalt bortkasta penger. Kjøp deg dråpetester til PH, NO2,NO3 og Nh4 så har du det viktigste. Dette bør du ha for hånden når du starter opp akvariet ditt.
Inaktiv bruker
Sanden har jeg ikke fått enda. Regner med at den kommer i morgen. Det er vel ikke sand, men fin grus. Det lønner seg å skylle den godt?
Har også bestilt 3 kg mangroverot. Tenker å ha de vanligste akvariefiskene. Guppy, molly, neontetra, algespiser. Har ikke bestemt meg helt. Må se hva de får inn i dyrebutikken.
Skal man bruke salt i ferskvannsakvarium?
Har strips til å måle de forskjellige verdiene.
Lykke til med nytt kar!
Anbefaler å kjøpe nitritt test og kansje en pH test i tilegg til aquasafe og plantenæring.. Stripsene er kjempedyre og ikke så nøyaktige så jeg ville kjøpe dråpetester for hver av disse. De koster kansje litt mer i innkjøp men holder mye lenger. Det viktigste i begynnelsen er nitritten følg nøye med på den med testing kansje hver andre dag når du får fisken oppi. Etter 2-3 uker så kan du jo drøue litt lenger hvis alt går bra. Start med noen få fisker de første ukene. Ikke gi for mye for til å begynne med, fisken greier seg fint med litt mindre mat en periode.

Kjenner du noen med akvarium? Hvis du tar filtermaterialet i din nye pumpe å gnir det skikkelig inn med slam fra pumpa i et akvarium som er oppe å går så "kickstarter" du nedbrytningen av nitritt i filteret ditt ved at du overfører bakteriene som bryter ned nitritt fra det filteret som allerede har de. Det går fint uten også da men da må du passe på litt de første ukene. Det tar nemlig litt tid å få opp en akterieflora i filteret ditt.

Jeg hadde roet ned dette med salt noen uker til du ser hvordan vannkvaliteten ender opp når akvariet er innkjørt. Har hatt akvarium uten saltbruk i mange år så det går bra (må innrømme at jeg bruker litt GH salt nå da siden vannet her er veldig bløtt)

Det er ganske lurt å ha noen hurtigvoksende planter i nytt akvarium, cabomba feks. Disse vokser masse å bruker derfor masse næring på dette. De hjelper deg med å få brukt overflødig næring etter mating og holder algene i sjakk. NB! vær forsiktig med plantenæringen, bruker du for mye av dette så får du gjerne veldig mye alger. Det har jeg nemlig prøvd en gang....

Lykke til!

Wobbler
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap