Hjelp til kjøp av fisk

Inaktiv bruker
Hei igjen!
Nå er jeg nesten bestemt på hvordan innredningen skal se ut. Jeg liker det enkelt, så jeg har bestilt 5 svardplanter, og et par små slags javabregner(Ikke den vanligste).
Men så tenker jeg, fisken skal jo trives i akvariumet mitt. Kan enhver fisk trives i et slik kar? Med noen høye sverdplanter og et par små javabregner(montert på rot)?
Jeg skal ha minst en algespiser. Trenger den noen skjulesteder? Kan jeg ha guppy og evt guppy yngel, eller trenger yngel mere tettvoksende planter?
Akvariumet er på 125 l, og fiskene jeg tenker mest på er neontetra, molly, guppy, sverddrager,kanskje scalare. Men er usikker på om scalare går sammen med guppy. Noen som gan gi meg tips om hvilke fisker som er fine å ha for en nybegynner? Jeg kan jo komme med en ønskeliste om hvilke fisker jeg liker, så ser jeg kansje hvilke jeg kan ha sammen på en tiibakemelding fra dere
Ancistrus
Neontetra
Guppy
Platy
Sverddrager
Molly
______________
Ciklider (Null peiling på dette slaget)
Slørhaler
Scalare

Ciklider, scalare og slørhaler er ikke høyest på ønskelisten.

Takker og bukker for alle svar!
Scalarene blir dessverre for store.
Mollyer, guppy osv er mer passende for denne størrelsen på karet

En ancistrus vil sette pris på litt huler å gjemme seg i. Føler den seg trygg, er den (i de fleste tilfeller) mer fremme. Så skiferhuler, kokoshuler, huler av røtter, osv osv vil være både dekorativt og bedre for fisken. Noen ancistruser spiser også tre.

Ciklider kan være aggressive, særlig under lek. Dette kan gå hardt utover resten av befolkningen.
Slørhale? Gullfisk altså? Den blir for stor som voksent individ i karet ditt.
De griser mye, og krever derfor kraftig pumpekapasitet.
Inaktiv bruker
Hehey, satt akkuratt å tittet på profilen din, veldig fint det store akvariumet!
Okey, da satser jeg på molly, neontetra, guppy?, sverddrager.
Men blir ikke disse algespiserne ca 15 cm på det største?
Hva gjør jeg om den blir så stor?
Malin Kvehaugen
Hehey, satt akkuratt å tittet på profilen din, veldig fint det store akvariumet! Okey, da satser jeg på molly, neontetra, guppy?, sverddrager. Men blir ikke disse algespiserne ca 15 cm på det største? Hva gjør jeg om den blir så stor?



I en 125 liter går det greit med en ancistrus på 15 cm og den tar ikke annen småfisk. Selv har jeg 8 voksne i en 160L. Når det legges egg, tar jeg hulene ut og klekker det i eget kar. Ikke ofte å se ancistrus som er større enn 12-13 cm, huene som regel noe mindre. Jeg ville anbefale deg et par og en skiferhule i karet ditt.
Jeg har aldri opplevd at ancistrusene mine har blitt lengre en ca 10cm.
Men det betyr ikke at du vil oppleve det samme :p

Er du usikker på en slik "sugekopp" kan du jo vurdere eplesnegler?
Fenomenale algespisere som ikke er særlig sky. Dette betinger at du har sand i akvariet.
Sparesset
Jeg har aldri opplevd at ancistrusene mine har blitt lengre en ca 10cm. Men det betyr ikke at du vil oppleve det samme :p Er du usikker på en slik "sugekopp" kan du jo vurdere eplesnegler? :) Fenomenale algespisere som ikke er særlig sky. Dette betinger at du har sand i akvariet.



Har selv hatt en ancistrus hann som ble hele 17 cm lang (total lengde) Den ene hannen jeg har nå er 13-14 cm med enorme barter (Bartesamen min). Ancistrus på 10-12 cm er mest vanlig, men etter min mening er dette ikke stort....

Sitter akkurat å leser på Erlend D. Bertelsens hjemme side hvor han nevner ancistrus helt oppe i 20 cm, litt avhengig av type.

Det vil alltid finnes unntak fra normalen på str på fisk. Om du ser på mitt tidligere innlegg her, og bildet av min Bartesam, vil du se barter som overstiger godt over normalen. Det er dette som gjør en akvarist litt stolt, når en får tak i det jeg kaller prakt eksemplarer. Han skriver også at han anbefaler min 60L kar for hold av ancistrus
Skal du ha guppy må du passe deg for finnenappere. Sverddragere har litt finnenappetendenser. Da jeg var barn hadde vi akvarium med sverdragere og den ene, minste hannen måtte vi levere tilbake til butikken fordi den ble mobbet og mistet finnene. Den stakkars fisken hadde fått navnet Ulf, dramatisk å oppleve for en liten pike.. Men det er det eneste finnenappeproblemet vi hadde i det karet, og vi hadde mange sverddragere. Jeg har hørt at platy er fredeligere enn sverddragere på det feltet.

Ancistrusen kan bli både store og noen ganger territoriale. Et annet alternativ for å få vekk alger som ikke er nevnt er dvergreker. Jeg har selv kirsebærreker, og de spiser på algene mine som bare det.

Ellers bør du nok ha noen tettere planter i karet om du vil at yngel skal overleve der. Da vi hadde sverddrageryngel hadde vi store mengder Cabomba i karet, men det finnes mye forskjellig som er enklere å få til som gjør nytten som gjemmested for yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap