Hvilke fisker skal jeg kjøpe :s

Hei
Jeg har et akvarium som er 160 liter. Men bare halve er fylt med vann siden vi har en sumpskillpadde oppi der.
Jeg har noen små fisker som jeg ikke husker hva het og en sugemalle.
Jeg vil ikke ha flere sugemaller.
Veldig små fisker sånn som neontetra og sånn kan jeg heller ikke ha for de gikk i pumpen
Fisken må være lett å ta seg av. Jeg mater fiskene med flak. Og sugemallen spiser algene på røttene.
Det er gode gjemmesteder der siden vi må ha litt land til skillpadden er det mye røtter og stener oppå hverandre.

Jeg vil gjerne ha noen fisker oppi, men vet ikke hva slags fisker?
Vis noen har noen tips er det bra
Plussmedlem
Hei, og velkommen til Akvaforum

Synd at den første tråden er i fare for å bli stengt ettersom dere har et dyr som er ulovlig å holde i fangenskap i Norge - sumpskilpadde. Regner med at det er en terrapin.
Vi ha tillatelse.
Siden jeg har Astma og Allergi.
Jeg er ikke sikker på hvilken type skillpadde det er. Den er kjøpt i Norge
Det finnes sikker mange typer fisk du kan ha. Hvor mange liter vann er det snakk om i akvariet? 80 Liter?
Kanskje et parr av dverggurami? En kampfisk? Killifisk?
Plussmedlem
En av grunnene til at kampfisk og andre saktesvømmende fisk ikke bør holdes sammen med terrapiner kan du se her.

Red Eared Slider er det samme som Trachemys scripta elegans (Pseudemys scripta).
Altså rødøreterrapin. Den mest vanlige arten som er holdt ulovlig i Norge.
Trådstarter, kanskje du kan poste et bilde av skilpadda di her, eller google "sumpskilpadde" og se om det virkelig er dette du har?
For hvis du har sumpskilpadde har vi jo nesten ikke lov til å hjelpe deg. Og hvis det er tilfellet, lever den tilbake, og søk om tillatelse til å ha en lovlig skilpadde i Norge
Vi har fått tilatelse fra mattilsynet. Men den tar jo seg en svømmetur og sånn av og til så jeg vet ikke?
Legg ut bilde her da vel, så vi også får se

Men tilbake til spørsmålet ditt. 160l /2= 80 liters akvarium, sånn grovt regnet.
Vannverdier?
Om du har fått tillatelse fra mattilsynet, så har de ikke vært klar over hvilken art du har. Det gis kun tillatelse til å holde landskilpadder i norge.

Om feil personer oppdager hvilken art du har, så risikerer du meget høy bot, og skilpadden blir tatt fra deg og avlivet.


Når det er sakt så kan du jo prøve med noen enkle og ikke minst kjappe fisk.

Problemet med pumpen burde være enkelt å fikse, slik at ikke små fisk blir sugd inn der.


Burde være enkelt for deg å se hvilken art du har utifra bilder. Hvordan ser føttene til skilpadden din ut f.eks?
Plussmedlem
Tillatelsen er knyttet til navnet på skilpadden. Så artsnavnet står eventuelt der hvis dere har en slik tillatelse.
Det står ikke bare "Tillatelse til å holde en stykk skilpadde. Vennlig hilsen Mattilsynet".
Jeg har gitt beskjed til foreldrene mine om det.
De sier de skal gå til politiet. Vi skal fortelle hvem som solgte den til oss. Vi kjøpte den privat. Da blir det gjort om til et 160 liters akvarium med bare fisker.
Det er dumt at de må selge de ulovlig. Men nå blir det orden på det ivhertfall.
Han mannen som solgte den satil oss at han hadde lov å selge videre og hadde tillatelse på å ha an. Så vi kjøpte den for 900 kr.
Sukk... Det må jo finnes slike selgere i verden også...
Skipt og bra på en gang. Jeg hadde gledet meg til å endelig få et dyr som jeg ikke begyngte å nyse av og klø i øynene av også er den solgt ulovlig. Men jeg stopper iværtfall han som selger de i å selge flere sånn at det samme skjer med de som har skjedd med meg.
Tusen takk. Hadde ikke opdaget det uten å ha skrevet dette.
Blir vel avlivet da.
Du kan søke om å få lov til å ha landskilpadde. Min søster har nettopp fått innvilget dette av mattilsynet.

Det er viktig å søke om godkjenning hos mattilsynet FØR du tar i mot en eventuell ny skilpadde.
Tusen takk for all hjelp.
Skal gjøre det da
Håper dere finner en løsning Lykke til!
Synd det med skilpadden, men det er bra dere ordner opp i det. Men over til akvariet ditt. Jeg har også en 160 liter, og du har veldig mange spennende muligheter med det! For det første kan du feste en bit med svamp på innsuget, da kommer ingenting seg inn i pumpen og du kan til og med ha reker i akvariet om du vil (reker er kjent for å bli sugd inn i pumper). Ta med deg innsuget til dyrebutikken, så hjelper de deg med å finne en svamp i en grei størrelse. Det er mulig du må skjære til svampen med en tapetkniv el. Svampen må skylles innimellom når den går tett, den vil samle opp mye rusk som ellers ville gått i pumpen, men det gjøres enkelt ved å ta litt akvarievann i en bøtte, slå av pumpen, ta av svampen og skylle den i akvarievannet og så sette den på igjen og skru på pumpen. Bare ikke ha pumpen avskrudd lenge av gangen, da dør bakteriene i filteret.

Når det gjelder fiskevalg vil jeg anbefale deg å lese om de forskjellige typene her inne på forumet. Det er et par ting du må ta hensyn til før du velger fisk. Skal du ha fisk som trenger en pH som avviker fra springvannet må du belage deg på litt vannkjemi. Springvannet ligger som oftest på ca 8 i pH. Du må også tenke på hva slags bunnsubstrat du vil ha/har i akvariet. Alle fisker har det bra på sandbunn, har du grus i akvariet må du være litt obs. Det er ikke alle fisker som tåler å leve på grus, corydoras er en av dem. De mister bartene sine på grusbunn. Ellers kan du også tenke på om du vil ha fisk som får unger, noen fisk er svært lett å få unger på, slik som sverddragere, platy, molly og guppy. De føder levende unger, og har du nok planter som yngelen kan gjemme seg i kan yngelen vokse opp i akvariet. Men det er selvfølelig alltid litt risiko for at noen kan bli spist, for å være sikker på å unngå det må man ha eget yngelakvarie.

Jeg har selv corydoras sterbai og kirsebærreker i mitt akvarium. Jeg kan sitte og føle med på dem i timesvis der de styrer med sitt. Kirsebærreker vil jeg anbefale på det sterkeste, de er morsomme i måten de beveger seg på, er lett å holde, spiser alger og har lett for å formere seg. C sterbai er også spennende å se på, de graver i sanden, suser langs glasset og støvsuger høyt og lavt etter matbiter. Men de er mer komplisert å få unger på, trenger sandbunn og bør helst ha pH-justert vann.

Tenk gjennom hvor mye arbeid du vil legge i dette med vannverdier, og velg fisk deretter. Ellers vil jeg råde deg til å planlegge mest mulig før du går i dyrebutikken og bruke akvaforum for det det er verdt. Vær litt kritisk til det de som prøver å selge seg noe sier (inkludert de i dyrebutikken). De er ute etter å tjene penger, kunnskapsnivået er ofte variert og mange opplever slik som deg at de enten lyver eller pynter på sannheten. Det er mange uheldige som har kjøpt fisk på anbefaling fra dyrebutikken og har opplevd at f. eks. fisken vokser seg ut av akvariet eller spiser opp resten av innbyggerne.

Ønsker deg lykke til i jakten på det perfekte kjæledyr!

Vi har vært på politistasjonen i helgen, de har tatt hånd om skilpadden og vi har gitt navn og sånt om han fyren som solgte den til oss.
Han får nok en ganske høy bot nå
Har kjøpt ildbuk og dvergscalare og Corydoras sterbai.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap