Rengjøring av filter første gang

Hei

Vi har et kar som ble kick-starta for fire uker siden, Når bør filteret renses for første gang???
føler det er noe mindre gjenomstrømning nå, men det skyldes jo bla den filterbiten (sånn vatt) som ligger inni der med den filterkulturen vi fikk fra utenfra.

ved rengjøring, skal jeg kun skifte den vatt'en i den øverste etajen??? ikke gjøre noe nedover i filtret hvor det er til sammen tre etasjer???

Evt planterester samler seg seg vel i bunnen av filtret, og disse bør vel fjernes???

man bør vel røre mnst mulig inni der pga filterkulturen??

Filteret er et Am-top 3338.
Inaktiv bruker
Rør minst mulig, det filteret er ikke ferdig innkjørt så du bør ikke rengjøre noe som helst.

Men, er det veldig dårlig gjennomstrømming så kan du muligens du forsiktig vaske det øverste filteret i akvarievann, ikke i springvann. ( ta ut l i t t vann fra akvariet i en bøtte og skyll i det veldig forsiktig)

Men, filteret pleier ikke få dårlig gjennomstrømming så fort og ikke pga den filtervatten øverst. Har ihvertfall ikke jeg opplevd noengang, at det hjelper å rense eller bytte det. Og gode bakterier sitter jo også der, så de bør få være i fred.

Derimot kan det tenkes at selve slangene og innsuget trenger å renses. Med en filterbørste tilpasset dine slanger.

Så jeg vill nok først sett på slangene og ikke rørt filteret.

( angående planterester, i filterbøtta? så tyder det på at du ikke har satt på en grov blåfiltersvamp på innsuget på slangen og dermed får du masse unødvendig dritt inn.)
Hei

når anser du filteret for ferdig innkjørt, hvor man kan skylle av feks den vatten, eller skifte den ut???

målinger har vist ingen nitrit hele tilden, nitrat på 10mg
Etter at du kickstartet filteret for 4 uker siden, hva har du gjort med karet? Har du fisk i det nå? Hvis ikke, er det trolig dårlig stell med bakteriemengden på grunn av for lite næringsstoffer for dem. Da bør du gi bakteriene næring, f.eks,. i form av salmiakk, helst Salmi fra Lilleborg. Jeg har laget en egen tråd og artikkel om det, Fiskeløs innkjøring......

Har du hatt fisk hele tiden etter kickstart og ikke hatt problemer med dem, kan du anse filteret for innkjørt.

Jeg ville skyllet/skiftet filtervatten i akvarievann, og eventuelt tømt ut det verste grumset fra filterbeholderen uten å skylle filtermediet.

Du kan se fra utsiden om slangene er tette slik at det er nødvendig å rense dem. Jeg har hatt min 530 liter med AM Top filter i gang siden februar 2008 og har ikke hatt behov for å rense slangene. Disse ligger riktignok skjult slik at de er minimalt utsatt for lys. Selve filtert har jeg rengjort et par ganger.
Hei

Den første uka sto akvariet bare med planter, og jeg matet litt for filtrets del, så kom det fisk i, Noen Guppy, sverdragere, to små sugemaller, seks pansermaller, fire litt store perlegurami, og ganske små to praktkotia.... og i dag kom guttungen stolt med to scalarer

et fores hver dag, og vi ser jo særlig sugemallene vokser....

skifter ca 20-25 % av vannet hver uke. Karet er på 280 Liter

I slangene ser jeg antydning til groing, men ikke mye.....

Alle vannverdier måles daglig, og er helt topp.... har ikke hatt nitrit

men som nybegynnere, kan vi nok selvsagt ha foret vel mye..... det er guttungen på 11 som er akvariesjef, og jeg er finansminister..... er en sånn gutte-greie dette, som og er en fryd for damenes øyne her i stua....

Ser avgjort ut til at du, eller sønnen din, har hatt en vellykket kickstart og at det er filtervatten som skaper redusert gjennomstrømming i filteret.

Flott for en ny akvarist å ha en velvillig innstilt finansminister!

For heller et par ganger daglig, men forsiktig, enn en gang med for mye. Etterhvert ser dere hvor mye fiskene klarer å spise opp på noen få (godt under 10) minutter. Ligger det igjen etter så lang tid, har dere gitt for mye.
Hei

Får satse på dette er bra ja, så fortsetter vi å måle hver dag, inntil 40 dager i hvertfall.....

Trivelig hobby er det.... og et yngel-kar har han jo og rigga seg til med..... hvor han har noen Guppy-babyer.... så omsorg han har for de fiskene.....
Inaktiv bruker
Man ser ikke så lett at de slangene er tette altså. Man kan si at de tetter seg jo oftest helt nederst der de er festet til filterpumpa, først og fremst. Og ofte i rørene oppe også.

Så jeg vil fastholde at det er bedre å starte med å sjekke slangene fremfor filtervatt.

Når jeg har renset slangene mine går vannet normalt og godt gjennom. Det har aldri hjulpet å skifte /vaske filtervatten i selve pumpa. Har prøvd det, siden slangene på min pumpe går tett så ofte.

Så det er min erfaring ihvertfall... Men, jeg har Eheim filtere (utvendige ja).
Takker for tipset.... Om det gror i slangene, så er vel dette likt i både Eheim og Am-top vil jeg tro, men skal sjekke dette.... det er jo mørkt der filteres står, men jeg skal sjekke dette også godt...

Kan kansje være lurt å kutte ned slangene litt på lengden og, for jeg brulkte hele lengdene som var med filteret, så går det heller en runde under karet før fet går opp.... tenkte det var lettere å få fram filteret om det er en del å gå på i slangelengde....
Inaktiv bruker
Ja det kan gro i slangene etter kort tid. Jeg kjøpte mitt første Eheimfilter i februar i år og to uker senere var slangene tette. Jeg så det ikke så jeg renset filteret og alt annet uten at det hjalp. . . Tenkte ikke på at slangene kunen være så tette på så kort tid altså Men de var helt tette, og om man klemmer litt på slangene når pumpa går så ser man at guffa løsner... Prøv det. Og jeg vet ikke dimensjonen på slangene dine men, om de er så små som på Eheimpumpene blir de nok like fort tette. Og spesielt der slangene er festet til pumpa, der tetter det seg raskest. Og da må man ta av slangene og kjøre en filterbørste igjennom hele slangen og rørene og alt sammen.
Mye jobb dersom man må gjøre dette ofte ( jeg må fortsatt gjøre det hver 14e dag )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap