Tips til fisk?

Hei,

Jeg har et akvarie på 470 liter uten fisk i for øyeblikket da jeg går å vurdere litt hvilke fisker jeg vil ha.

Er det noen her som har noen gode tips?
Vil helst ha fisk med litt størrelse altså på min 10 cm og maks 20-25cm
Gjerne fisk med en del farger så det ikke blir så grått å trist, og som ikke krever alt for mye tid.

Vet ikke hvilke vannverdier jeg har i akvariet nå, men det kan justeres når jeg finner ut hvilke fisker jeg ønsker.

Har hatt akvarie en stund så vil ikke kalle meg helt nybegynner, men har enda en del igjen å lære.


Kenneth Laursen
Vet ikke hvilke vannverdier jeg har i akvariet nå, men det kan justeres når jeg finner ut hvilke fisker jeg ønsker.


Det første du bør gjøre er å finne ut hvilke vannverdier du har.

Hvis du har bløtt vann med lav pH, har du store valgmuligheter. Å øke pH og gjøre vannet hardere, er enkelt.

Hvis du har hardt vann med høy pH, bør du begrense deg til fisk som trives i slikt vann (f.eks. vest-afrikanske ciklider). Å senke pH og gjøre vannet bløtere, er et van(n)vittig slit, og hvis du kan unngå det, bør du unngå det.
Ph
Tok like godt å målte ph nå.
Den lå på 7
Hmm?
Ingen som har noen kjekke forslag til meg?
Inaktiv bruker
Heeeiiii!! Jeg så for en stund siden en 400 l kar med 5 store Frontosa ALLE SOM SÅ DET BLE BARE STUMME AV BEUNDRING! Det var bare utrolig fint!!! Hvis vi får muligheten til et så stort kar så blir det garantert Frontosa!
hei
jo mange gode forslag.
hovedfisk : discus, geophagus (altifrons), Acarichthys heckelii, scalarer (altum), og mer =)



som pyntefisk er jo maller, øksefisk, tetraer osv kjempe fine, dvergciklider pynter også opp bunden.

eller du kan ta malawi veien og ha oen flotte blå delfiner, eller tanganika med tropheuser =)

men då er jeg litt for glad i ciklider da.

det er så forferdelig mye kjekke fisker, og utvalget blir ikke akuratt dårligere.
ta deg en titt rudt å se på fiskenne "live" i butikker rundt omkring, mye fint å se i show karene på kilden dyrego, kvadrat dyrego, og selfølgelig con calore på ikea.
er nok sikkert ingen dum ide å ta en tur rundt på de forskjellige dyrebutikkene nei.

Har inntrykk av at Discus er veldig krevende å holde så vil helst holde meg borte fra det da de krever en god del tid og pleie. (så vidt jeg forstår)
mitt intrykker at discus er så vanskelige som målene man setter seg til den.
vil man ha svære tykke discus må man bytte vann hver dag og fore flere ganger til dagen osv osv.
men vil man ha en mellomstor fin fisk holder det med vannbytte hver 14 dag når de er halvvoksne\ voksne, og vanlig foring, med snille akvarievenner.

masse fins bare å finne din favoritt.
noen vil ha fisker med spennende adferd, mens andre vil ha fisker som bare er fine.
og gidder man legge litt tid i hobbyen kan man få begge deler

noen guramiarter er jo veldig flotte og fargerike.
noen andre forslag:
-sommerfugl ciklide
-rød djevel ciklide (25cm)
-scalare(15cm) (altum 25cm)
-discus(20cm) de mest fargesterke er typene:rød slangeskinnsdiskus,duebloddiscus,rødflekket leoparddiscus og turkis discus.
-kakadu-ciklide(9cm)
-seilfinnemolly(18cm)

prøv deg fram!(:
Malawi-ciklider er jo flotte og fargerike da
tror rett og slett jeg skal prøve meg på discus. Må bare lese litt om hva som kreves for å ha dem

Noen raske enkle tips?
Tror jeg ville lest ganske så mye om disse hvis jeg var deg . Det er veldig mye arbeid med de og mye gjellemarkproblemer etter hva jeg har lest i div. diskusjoner.
Så tenk deg nøye om i så fall .
raske enkle tips fra meg som ikke er en discus ekspert =)

rent vann.
ikke overfor.
hold bare discus med snille fisker.

jeg syns det er lettest å holde discus sammen med MANGE stimfisker og maller i et beplantet akvaire, det ser bra ut og discusen trives.

hold temperaturen på 28 grader for da kan de fordøye oksekjøtt.

ikke kjøp mindre en 8 stykk, da de trivs i stim. prøv å kjøp en gruppe som er sånn noenlunde like store.

stendker discus er gode sykdomsfrie discus som er hardføre med kvalitet =)

ellers så er det med denne fisken at du må lese lese og lese, studere og erfare for å få den til =) men det er en flott fisk som faktiskt har en interessang adferd
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap