Må corydoras ha sand?

Inaktiv bruker
Hei !
Lurer bare på om corydoras MÅ ha sand for å ikke ødelegge bartene sine eller fins det andre utveier?
På varebesteillingen på grusen jeg har står det at den ikke han lage skader på fiskene og at den er veldig ''fin''
Plussmedlem
Jeg mener selv som corydorasentusiast at Corydoras bør ha sand for å ha det best mulig, er det så om å gjøre å ha de på grus?

Eneste alternativet blir vel elvegrus, den er veldig rund, men stor. De har ikke sjans til å grave, og det er det Corydoras gjør for å lete etter mat nedi bunnlaget. De borer seg ned med snuten langt nedi sanden. Det får de aldri muligheten til med grus.

Så jeg anbefaler å ha fin sand til Corydoras, det er det de liker absolutt best! Jeg mener selv dette er nesten et krav til coryer. De er også veldig morsomme å se på der de søte små "borer" seg nedover.
Hei

Jeg vil si at sand er det som teller hos cory.
Jeg selv har prøvd dem på grus som ikke er skarp i kantene, med det var uten hell. det ble skader uansett.
Så jeg jeg gikk over til råda sand.
Nå er dem fine igjen.
Inaktiv bruker
okå, takk for svar, da blir jeg nødt til å kjøpe sand
Plussmedlem
Lurt av deg, Dagny! Absolutt best til corydoras.

Glemte å legge til at skitten som samler seg i bunnlaget "etser" bort eller ødelegger bartene til corydoras hvis de går på grus.
Nei, Corydoras må ikke ha sand. Men personlig synes eg det er fascinerende å observere coryene mine i Biltemasand Det er og blir det naturlige. Mulig enkelte arter lever med "grusbunn", men eg har aldri hørt om det.

Men eg ville helt klart valgt engelsk elvegrus fremfor den skarpe Rådasanda. Utrolig at den overhodet selges!
Inaktiv bruker
Har sand til mine å de storkoser seg
Jeg har ikke sett noe til skader på mine cory etter dem fikk gå på rådasanden(fargen på rådasanden er rødbrun) 0,4-0,8mm

Det karet på 270l der har jeg hvit ciklidesand. 0,3-0,8mm
Heller ikke her finnes det skader på bartene til fiskene.
Jeg har stort sett byttet ut all Rådasand til fordel for Biltemasand. Men har et corykar igjen hvor det er Rådasand 0,4-0,8 mm og kan ikke se at mine C. eques tar noen skade av det

Meg bekjent, så brukte vel Mona O denne Rådasanda i alle sine kar helt til hun for litt siden gikk over til Biltemasand!?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap